Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Spørgsmål 275
Offentligt
Åbent brev vedr. Erhvervsuddannelsesreformen.
Med den nye reform af erhvervsuddannelserne indføres der fra august et adgangskrav på minimum
02 i dansk og matematik for alle elever. Formålet er at styrke kvaliteten på uddannelserne, hvilket vi
som undervisere som udgangspunkt hilser velkommen. Desværre har adgangskravet en særlig
konsekvens for en gruppe af elever, som i øvrigt er både resursestærke og motiverede.
Vi taler her om de voksne elever med dansk som andetsprog, som vi her på Århus Social- og
Sundhedsskole gennem de sidste 15 år har haft et særligt grundforløb for. Pt. er der ca. 70 elever i
gang med dette grundforløb.
Eleverne er kommet til Danmark som voksne, og mange har uddannelser fra deres hjemland - og
har derfor både modenhed og kompetencer, som hjælper dem i uddannelsesforløbet i Danmark.
Vores erfaring er, at eleverne har en høj grad af motivation for at tage uddannelsen, fordi deres
kompetencer matcher social- og sundhedsområdet, og det giver muligheden for selvforsørgelse.
Eleverne har en høj gennemførelsesprocent og afslutter med fine resultater. Hovedparten bliver
selvforsørgende og integrerede på en dansk arbejdsplads, og enkelte videreuddanner sig til social-
og sundhedsassistent.
Andre Social og sundhedsskoler har i øvrigt lignende grundforløb.
Med adgangskravet i den nye reform får denne gruppe af ansøgere utroligt svært ved at blive
optaget på sosu-uddannelserne. Uden en dansk folkeskolebaggrund er det tids- og resursekrævende
at komme op på det fastsatte niveau, som giver adgang til en erhvervsskole. Desuden afskærer man
eleverne fra at få et sprogligt løft, og indblik i fagområdet, inden de starter på hovedforløbet.
Derfor håber vi, at sosu-skolerne fortsat gennem integreret fag- og sprogundervisning også efter
reformen kan være med til at hæve det sproglige niveau for gruppen af voksne elever med dansk
som andetsprog, så vejen til uddannelse bliver så målrettet og kort som mulig.
Især fordi alternativet for mange af elevernes vedkommende vil være, at de bliver afskåret fra
uddannelse og arbejde, og i stedet bliver fastholdt på offentlig forsørgelse.
Med venlig hilsen
Esma Balikci
Kirsten Møller Nielsen
Charlotte Schardelmann
Ulla Urup Nielsen
Hanne Hviid
Mette Steen Møller
- alle undervisere ved Århus Social og sundhedsskole