Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Spørgsmål 25
Offentligt
9. oktober 2014
Vilkår for udbud af enkeltfag
I aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser er der et ønske at sætte en ny
kvalitetsdagsorden, der bl.a. skal styrke erhvervsuddannelsernes image. Der er adgang direkte efter 9./10.
klasse, hvor uddannelsesparate elever der opfylder karakterkravet om 02 i dansk og matematik kan
begynde på grundforløb 1.
Reformen vil imidlertid i en overgangsperiode efterlade et større antal unge, som af en eller anden grund
ikke er berettiget til at starte på grundforløb 1, og samtidig ikke er i besiddelse af de kompetencer, der
kræves ved optagelse på de ordinære erhvervsuddannelser og EUX.
Der er f.eks. tale om:
Elever, der ikke har adgang til grundforløb 1, fordi der er gået et år eller mere efter, de har forladt
folkeskolen.
Elever, der ønsker at starte på et EUX-forløb, men som mangler fag på C-niveau, som forudsætning for
at kunne starte på grundforløb 2.
Eleverne der skal optages på grundforløb 2, skal både opfylde karakterkravet 02 i dansk og matematik ved
indgangen til erhvervsuddannelserne, være godkendt af erhvervsskolen ved en obligatorisk samtale og
være i besiddelse af kompetencer, som modsvarer kompetencemålene i grundforløb 1.
Kompetencekravene omfatter primært:
Almene og faglige kompetencer
Fagfaglig kompetence
Sociale og personlige kompetencer
Valgkompetence
Der er flere potentielle aktører, heriblandt erhvervsskolerne, der både har interesse i at udbyde kurser, der
kan give eleverne sådanne kompetencer. Erhvervsskolernes kerneopgave er at uddanne faglærte til det
danske arbejdsmarked og i relation til dette har skolerne en stor interesse i, at udbyde kurser der gøre
eleverne klar til erhvervsuddannelserne. Vilkårene for udbuddene er imidlertid vidt forskellige og afhængig
af udbyderen er en erhvervsskoler eller VUC.
Det er skolernes opfattelse efter forskellige udmeldinger, at de politiske intentioner er, at der skal være lige
vilkår til at udbyde enkeltfag.
Styrker ved at udbyde kurser på erhvervsskolerne
Eleverne på erhvervsskolerne vil møde et fagligt og socialt ungdomsmiljø, som vil være med til at fastholde
eleverne og føre dem hen til en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskolerne har stor erfaring med erhvervspædagogiske læringsmiljøer og dermed kan eleverne prøve
den anvendelsesorienterede tilgang til undervisning ved at omsætte teori til praksis i relation til et konkret
fag. Erhvervsskolernes kendskab til både de tekniske og merkantile uddannelser vil styrke vejledningen af
1