Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1496885_0001.png
NOTAT
Til: Børne- og Undervisningsudvalget
Dato: 11-02-2015
Antal sider Side
1
af
1
Fra reform til virkelighed – elevernes tilbagemeldinger fra 700 skolebesøg
Folkeskolen har igennem det sidste halve år været igennem en kæmpe transformationspro-
ces, og forude venter stadig et enormt arbejde for lærere, ledere og elever. Selvom det endnu
er for tidligt at konkludere på reformens initiativer, er god feedback kærkomment i enhver
forandringsproces. Med reformens fokus på elevernes outcome, er deres stemme i imple-
menteringsprocessen også blevet vigtigere end nogensinde.
I forbindelse med informationskampagnen
”Vores Nye Skole”
har Danske Skoleelever været
på besøg på 700 folkeskoler spredt over hele landet for at lade eleverne komme til orde og
komme med deres bud på reformens potentialer og udfordringer. Det har gennem hele for-
løbet været meget tydeligt, at information til eleverne er en mangelvare, og at det fortsat er
en helt central problemstilling som må og skal håndteres i det fortsatte implementeringsar-
bejde. Mangel på information og dårlige muligheder for rådgivning skaber utryghed for ele-
verne i den enorme forandringsproces folkeskolen på nuværende tidspunkt befinder sig i.
Positive elever til trods
Eleverne er generelt positivt stemte omkring reformen, og de nye muligheder den indehol-
der. Dog påpeges også masser af punkter hvorpå realiseringen af reformen kan gøres bedre
og mere attraktiv i elevperspektiv.
Varieret undervisning
Eleverne efterlyser variation i skoledagen. Dagene er blevet længere, men der er langt i mel-
lem de gode bevægelsesinitiativer, de innovative og tværfaglige forløb, og inddragelsen af
skolens omverden i undervisningen.
Undervisningsmiljø under pres
De lange dage på skolebænken sætter undervisningsmiljøet under et voldsomt pres og med
tårnhøje CO
2
-niveauer, er koncentrationsevnen og dermed udbyttet af undervisningen i
bund sidst på dagen.
Nye spændende valgfag, tak!
Muligheden for at skabe nye valgfag som lægger op til kreativitet, innovation og samarbejde
med organisationer og erhverv uden for skolens mure, udnyttes ikke. Eleverne oplever ge-
nerelt valgfagstilbud, der blot er en videreførsel af de traditionelle skolefag såsom tysk, ma-
tematik og musik.
Inddrag eleverne!
På vores skolebesøg er vi endnu engang blevet bekræftet i, at eleverne har masser idéer og
konkrete forslag til, hvordan skoledagen kan blive bedre og reformen en succes. Det er der-
for vigtigt for Danske Skoleelever at understrege, at elevinddragelse udgør et uudnyttet po-
tentiale i såvel den konkrete undervisning, såvel som i selve udviklingen af folkeskolen. Ind-
drag eleverne, der er intet at tabe, men ufatteligt meget at vinde.
Vi vil på BUU-mødet uddybe ovenstående, samt fremlægge vores perspektiver på den videre
implementering af folkeskolereformen. Sammen skaber vi det gode skoleliv!
Miranda Wernay Dagsson
Formand for Danske Skoleelever
Side
1
af
1