Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
Til Børne- og Undervisningsudvalget
v/Formand Annette Vilhelmsen
*11.12.GRUPPEN
www.Steinerskolerne.dk
Odense d. 21/1 2015
10 argumenter for Rudolf Steinerskolernes Ungdomsuddannelse (RSU)
Uddannelsen er studieforberedende
Det faglige niveau på RSU står samlet set mål med det niveau, der opnås i det almene
gymnasium, og elevernes vidnesbyrd accepteres som optagelses-grundlag på de fleste
videregående uddannelser.
(Danmarks Pædagogiske Universitet 2012
1
) samt studier.ku.dk, au.dk, sdu.dk,
Metropol.dk)
Flere får lang eller mellemlang videregående uddannelse
70% af elever med RSU gennemfører en lang eller mellemlang videregående uddannelse.
(Danmarks Pædagogiske Universitet 2012
5
)
Mindre frafald og kortere studietid
Studerende fra RSU har en lavere frafaldsprocent end øvrige studerende på landets videre-
gående uddannelsesinstitutioner. RSU-elever har en hurtigere gennemførelsesgrad end
landsgennemsnittet.
Eleverne gennemfører i højere grad deres videregående uddannelser på normeret
tid end gennemsnittet og skifter ikke uddannelse i så høj grad som
gennemsnittet. ( Credo
2
)
Økonomisk besparelse – kortere studietid
Støtte vil begrænse dobbelt-uddannelse og give mere effektive uddannelsesforløb.
Nogle få videregående uddannelsesinstitutioner kræver, at RSU-elever skal
gennemføre en gymnasial uddannelse ud over RSU.
Drenge fastholdes bedre
Skolernes brede fagudbud gør, at skolerne er bedre til at fastholde drenge end det almene
gymnasium.
Der er 30 pct. flere drenge i en RSU-klasse end i en klasse i det almene
gymnasium (Danmarks Pædagogiske Universitet 2012
5
samt Danmarks Statistik).
Efterspurgte kompetencer
Eleverne får udviklet de kompetencer, som efterspørges i fremtidens samfund: Entreprenør-
skab, motivation, rummelighed, innovationskraft, viljestyrke og en høj grad af kreativitet i
deres tænkning.
Andreas Schleicher, direktør for PISA-undersøgelserne udtaler sig om at gå på
Steinerskole. (Die Welt 2012, ”Leve Helheden”)
Didaktisk analyse af Rudolf Steinerskoler skolernes læringspraksis i 9. til 12. klasse,
DPU 2012
2
Hvor gik de hen, da de gik ud?,
Credo Consult 2003
1