Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1493239_0001.png
Til Børne- og Undervisningsudvalget
v/Formand Annette Vilhelmsen
11.12.GRUPPEN
www.steinerskolerne.dk
Odense d. 21/1 2015
Ønske om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
Vi ønsker støtte til Steinerskolernes ungdomsuddannelse under gymnasielovgivningen
Seks Steinerskoler har siden 1970 gennemført en studieforberedende ungdomsuddannelse, der
er sammenlignelig med det almene gymnasium. Skolerne modtager ikke offentlig støtte til
denne uddannelse og de 200 elever, som årligt går på ungdomsuddannelsen, modtager ikke
SU.
Undervisningen i Steinerskolernes ungdomsuddannelse har et bredt alment dannende formål,
og i praksis er uddannelsen også studieforberedende, idet en stor del af eleverne herfra op-
tages på videregående uddannelser.
Steinerskolerne er eksamensfrie skoler. Skolerne evaluerer og vurderer eleverne i
skoleforløbet efter andre evalueringsformer. Skolerne har en gennemprøvet og
veldokumenteret erfaring med disse evalueringsformer. Ved afslutningen af elevernes 12 års
skolegang, modtager de et cirka 60 sider langt vidnesbyrd, som detaljeret beskriver deres
standpunkter, kompetencer og arbejdsevner i samtlige fag.
Vi ønsker at fastholde steinerskolernes grundlæggende pædagogik og evalueringsform
Vi har et ønske om at få et regelsæt, som kan sikre, at Steinerskolernes ungdomsuddannelse
kan få støtte på niveau med andre ungdomsuddannelser, men vi ønsker samtidig at skolerne
kan fastholde den grundlæggende pædagogik herunder brug af andre evalueringsformer og
læreplaner.
Vi ønsker derfor en dispensation fra enkelte bestemmelser i Gymnasieloven og Lov om private
gymnasieskoler. En dispensation vil udløse offentlig økonomisk støtte til Steiner-skolernes 11.
og 12. klassetrin. En støtte, der skønsmæssigt vil beløbe sig til 14-15 millioner kroner årligt.
Eleverne optages i praksis efter endt skolegang på de videregående uddannelser via kvote 2
på baggrund af deres afgangsvidnesbyrd, idet undervisningen i samme omfang som for
gymnasieelever lever op til uddannelsernes specifikke uddannelseskrav.
De fleste uddannelsesinstitutioner har gode erfaringer med at bruge steinerskolernes
afgangsvidnesbyrd.
En rapport fra Danmarks Pædagogiske Universitet fra 2012 fastslår bl.a.:
At 70% af elever gennemfører en lang eller mellemlang videregående uddannelse
At skolernes brede fagudbud gør, at skolerne er bedre til at fastholde drenge, end det
almene gymnasium
At mobning stort set ikke findes på skolerne
Andre undersøgelser viser:
At studerende fra RSU har en lavere frafaldsprocent end øvrige studerende på landets
videregående uddannelsesinstitutioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
At skolerne rekrutterer elever fra alle samfundslag og forældrene på den enkelte skole
har en lavere husstandsindkomst, flere enlige forældre, flere arbejdsløse og flere på
overførselsindkomst end den nærmeste folkeskole
At skolerne har en relativ stor andel af børn med særlige behov, og alligevel har en høj
andel af elever, der tager en videregående uddannelse
Skolerne søger derfor om dispensation for enkelte paragraffer i Gymnasieloven og Lov om
Private Gymnasieskoler, således at skolernes pædagogiske metode kan fastholdes.
De vigtigste er eksamensfrihed, samt accept af steinerskolernes specifikke fagsammensætning
som en studieretning.
Alternativt søger vi støtte i form af refusion i forhold til de elever der enten via en
realkompetencevurdering eller ved optagelse på videregående uddannelser, har udvist
kvalifikationer til den videregående uddannelse.
På vegne af 11.12.Gruppen
for Steinerskolerne i Danmark
Thomas Uhrskov, Jakob Lauersen og Christina Vilhelmsen
Ved foretræde vil vi aflevere følgende:
1. Dispensationsansøgning med angivelse af hvilke krav i Gymnasieloven og Lov om
private gymnasieskoler mv. vi ønsker dispensation fra
2. Realkompetencevurdering som alternativt grundlag for økonomisk støtte til
Steinerskolernes Ungdomsuddannelse (12. og 13. skoleår)
3. Notat om elevernes optagelse på de videregående uddannelser
4. Særkørsel fra Danmarks Statistik om Steinerskolernes sociale ansvar
5. Regler for tilskud til Steinerskoler i internationalt perspektiv
6. Analyse foretaget af Danmarks Pædagogiske Universitet om Rudolf Steinerskolernes
Læringspraksis
7. Interviews med Eksperter, tidligere elever og forældre (Bogen ”Leve Helheden” vedlagt)