Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1492251_0001.png
Regeringsudspillet styrker ikke
naturvidenskabsundervisningen i gymnasiet!
1. februar 2015
Til undervisningsminister Christine Antorini, undervisningsordførerne samt Børne- og
Undervisningsudvalget
I udspillet ”Gymnasier til fremtiden” fremgår det, at regeringen ønsker at styrke naturvidenskab, men de
konkrete forslag i udspillet peger i den forkerte retning, eftersom de naturvidenskabelige elever vil få en
reduktion i deres timetal i de naturvidenskabelige fag.
Vi vil gerne underbygge vores synspunkt med tal og fastholde, at der ikke er tale om en styrkelse af de
naturvidenskabelige fag! I tabellen herunder oplistes uddannelsestiden for gymnasieelever i to forskellige
studieretninger, en med meget naturfag og en med så lidt naturfag (min nat i skemaet)som muligt.
Mængden af naturvidenskabelig uddannelsestid
Ved reformens start
Timer i alt
Naturfaglig
Nat på A
Nat på B
Nat på C
NV
studieretning
325
200
75
60
660
Studieretning
Nat på B
Nat på C
Nat på C
NV
på min nat
200
75
75
60
410
Efter justeringen af valgfagsreglerne i foråret 2013, kan mat B erstatte nat B (Nuværende ordning)
Naturfaglig
Nat på A
Nat på B
Nat på C
NV
studieretning
325
200
75
60
660
Studieretning
Nat på C
Nat på C
Nat på C
NV
på min nat
75
75
75
60
285
Hvis ”Gymnasier til fremtiden” vedtages
Naturfaglig
Nat på A
Nat på B
Nat på C
NV
studieretning
310
185
60
45
600
Studieretning
Nat på B
Nat på C
Nat på C
NV
på min nat
185
60
60
45
350
Tabellens tal viser, at udspillet vil reducere antallet af timer til de naturvidenskabelige fag i forhold til både i
dag og i forhold til reformens start i 2005 for de naturvidenskabelige studieretninger.
Anderledes går det for de studieretninger med minimum naturvidenskabelig uddannelsestid. Her falder
uddannelsestiden i forhold til den oprindelige reform, mens der i sammenligning med i dag sker en stigning.
Hvis en del af hensigten med udspillet er at styrke naturvidenskab, så finder vi det sært, at de
naturvidenskabelige elever skal have mindre naturvidenskab, mens de ikke naturvidenskabelige elever godt
nok skal have mere i forhold til indeværende ordning, men stadig 60 timer mindre end i den oprindelige
ordning fra 2005.
Vi vil opfordre til, at bringe uddannelsestiden i naturvidenskabelige fag tilbage til 2012-niveau som
minimum, så naturvidenskab kan blive styrket.
Med venlig hilsen de faglige foreninger i naturvidenskab
Fysiklærerforeningen
Frank Lisberg Borum
Biologilærerforeningen
Svend Erik Nielsen
Kemilærerforeningen
Johanne Jensen
Geografilærerforeningen
Birgit Sandermann Justesen