Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
Spansklærerforeningens indlæg ved foretræde for
Børne- og Undervisningsudvalget 27.1
Hvad enten det er tilsigtet eller ej, så frygter vi at det foreliggende udspil til reform af stx vil have
alvorlige konsekvenser for vores fag, spansk, og for begyndersprog generelt. Og med
begyndersprog mener vi de
øvrige
sprog ud over tysk og fransk, som man kan vælge i folkeskolen.
Vi kan jo ikke spå om det fremtidige søgemønster blandt de unge der vil i gymnasiet, men hvis det
ligner mønstret idag, forestiller vi os at andet fremmedsprog i gymnasiet kan komme til at udgøres
af op imod 90 % tysk, lidt fransk, og en ganske lille smule spansk og
øvrige.
Vi ser grundlæggende to problemer i udspillet:
1. Det begrænsede udbud af studieretninger:
• Spansk/begyndersprog vil kun kunne indgå i det man gerne kalder en "supersproglig"
studieretning med tre sprog, eller i en "klassisk" studieretning sammen med engelsk, oldgræsk
og latin. Det er studieretninger som idag til sammen bliver søgt af mellem 1 og 2 % af en
årgang.
• Dermed vil den femte mest populære af alle landets studieretninger, engelsk A, spansk A og
samf B ikke længere kunne udbydes. En studieretning som
årligt
2000 elever, knap 9 % af en
årgang
vælger.
2. Det andet problem ligger i det i sig selv fine forslag om at styrke fagligheden ved at kræve to
studieretningsfag på A-niveau, ud over dansk og historie, som alle elever har på A-niveau. Da
spansk/begyndersprog pr. definition er på A-niveau, får elever der vælger det et ekstra A-
niveau, hvilket man mange steder fraråder eleverne, ligesom man på nogle skoler slet ikke
tillader det i visse studieretninger.
Vores forslag
At begyndersprog A kommer til at indgå på lige fod med fortsættersprog A på listen over mulige
studieretninger (jf den indsatte oversigt fra udspillet)
Således:
•
Sproglig studieretning:
Engelsk A + forts
æ
ttersprog/begyndersprog A + tredje relevant fag p
å
B-
niveau
•
Samfundsfaglig studieretning:
Samfundsfag B + forts
æ
ttersprog A/begyndersprog A + matematik
B