Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1491648_0001.png
Spansklærerforeningens indlæg ved foretræde for
Børne- og Undervisningsudvalget 27.1
Hvad enten det er tilsigtet eller ej, så frygter vi at det foreliggende udspil til reform af stx vil have
alvorlige konsekvenser for vores fag, spansk, og for begyndersprog generelt. Og med
begyndersprog mener vi de
øvrige
sprog ud over tysk og fransk, som man kan vælge i folkeskolen.
Vi kan jo ikke spå om det fremtidige søgemønster blandt de unge der vil i gymnasiet, men hvis det
ligner mønstret idag, forestiller vi os at andet fremmedsprog i gymnasiet kan komme til at udgøres
af op imod 90 % tysk, lidt fransk, og en ganske lille smule spansk og
øvrige.
Vi ser grundlæggende to problemer i udspillet:
1. Det begrænsede udbud af studieretninger:
• Spansk/begyndersprog vil kun kunne indgå i det man gerne kalder en "supersproglig"
studieretning med tre sprog, eller i en "klassisk" studieretning sammen med engelsk, oldgræsk
og latin. Det er studieretninger som idag til sammen bliver søgt af mellem 1 og 2 % af en
årgang.
• Dermed vil den femte mest populære af alle landets studieretninger, engelsk A, spansk A og
samf B ikke længere kunne udbydes. En studieretning som
årligt
2000 elever, knap 9 % af en
årgang
vælger.
2. Det andet problem ligger i det i sig selv fine forslag om at styrke fagligheden ved at kræve to
studieretningsfag på A-niveau, ud over dansk og historie, som alle elever har på A-niveau. Da
spansk/begyndersprog pr. definition er på A-niveau, får elever der vælger det et ekstra A-
niveau, hvilket man mange steder fraråder eleverne, ligesom man på nogle skoler slet ikke
tillader det i visse studieretninger.
Vores forslag
At begyndersprog A kommer til at indgå på lige fod med fortsættersprog A på listen over mulige
studieretninger (jf den indsatte oversigt fra udspillet)
Således:
Sproglig studieretning:
Engelsk A + forts
æ
ttersprog/begyndersprog A + tredje relevant fag p
å
B-
niveau
Samfundsfaglig studieretning:
Samfundsfag B + forts
æ
ttersprog A/begyndersprog A + matematik
B
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
• Kunstnerisk studieretning:
Musik A + engelsk A/forts
æ
ttersprog A/begyndersprog A + tredje
relevant fag p
å
B-niveau
• At studieretning med Engelsk A, Spansk A + 3. Relevant fag bliver obligatorisk i udbuddet
Hvorfor er spansk vigtigt?
Globalisering
Vi står over for en globaliseret verden, hvor sprogkundskaber er i høj kurs, så vi finder det ikke
tilstrækkeligt at uddanne til at kommunikere med Europa. Vi synes, det er vigtigt at udvide fremfor
at indsnævre de unges sprogkundskaber.
Kulturforståelse
Eleverne møder fremmede kulturforhold, lærer at begå sig sprogligt og får bred indsigt, ikke mindst
via samarbejdet med andre fag og studiebesøg i Spanien fx.
Spansklærere har generelt stor erfaring i at tilrettelægge og undervise i sprog i et innovativt,
kreativt og levende miljø. Underviserne har typisk selv været på studieophold i udlandet eller
deltaget i frivilligt arbejde. Spansk appellerer i høj grad til drengene i stx.
Erhvervslivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491648_0003.png
Handelsminister Mogens Jensen har på det seneste udtalt, at vi med vores tilstedeværelse i
Latinamerika kan bidrage til en mere bæredygtig udvikling og respekt for menneskeliv og
menneskerettigheder.
Dansk Industri betegner Latinamerika som det store nye vækstmarked. Der er brug for kompetente
sprog- og kulturmedarbejdere som brobyggere, udtaler en medarbejder til en gymnasieklasse på
besøg i DI i 2014.
Mht adgangsgivende fag henleder vi opmærksomheden på, at en studentereksamen er
adgangsgivende og at ikke alle fag, herunder heller ikke spansk, som er adgangskrav på
videregående uddannelser. Stx-eksamen er adgangen til almen dannelse.