Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1410099_0001.png
Sagsnr.: 107.08M.981
Undervisningsministeriet
Fakta-ark: Forskel mellem hhx- og stx-taxameter
20. oktober 2014
På regeringens forslag til finansloven (FFL) 2015 udgør undervisningstaxamete-
ret 56.590 kr. pr. årselev på stx og 49.990 kr. pr. årselev på hhx jf. tabel 1. Dertil
kommer, at institutionerne modtager et færdiggørelsestaxameter på 14.500 kr. pr.
student på stx og 13.370 pr. student på hhx, jf. tabel 1.
En elev på stx udløser årligt 6.600 kr. mere end en årselev på hhx i undervis-
ningstaxameter samt 710 kr. mere i færdiggørelsestaxameter jf. taksterne på
FFL15.
På FFL 2015 er bygningstaxameteret på stx 8.950 kr. pr. årselev og 5.110 kr. pr.
årselev på hhx samt taxameter til fællesudgift på 7.270 kr. pr. årselev på stx og
6.050 kr. pr. årselev på hhx jf. tabel 1. Der er således en forskel i bygningstaxa-
meter på 3.840 kr. og i taxameter til fællesudgifter på 1.220 kr. pr. årselev. For-
skellene skyldes bl.a., at grundvilkårene for, hvordan skolerne har erhvervet de-
res bygninger, er forskellige, samt at erhvervsskolerne har en bredere vifte af
uddannelser jf. besvarelse af BUU spørgsmål 61 (alm. del) af 24. februar 2012.
Tabel 1 Taxametertilskud til gymnasiale uddannelser (FFL 2015)
Uddannelse
Stx
Hf (2-årig)
Hhx
Htx
Undervisnings
taxameter
56.590
63.430
49.990
59.950
Fællesudgifts-
taxameter
7.270
9.130
6.050
8.530
Bygnings-
Taxameter
8.950
9.980
5.110
9.500
Færdiggø-
relsestaxa-
meter
14.500
9.830
13.790
21.370
Dertil kommer en række andre tilskudselementer fx grundtilskud og tilskud til
særlige fag på A-niveau. Tilskudselementerne er indført på forskellige tidspunk-
ter for de forskellige uddannelser. Forskellene afspejler således skiftende politi-
ske prioriteringer, jf. besvarelse af BUU spørgsmål 61 (alm. del) af 24. februar
2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410099_0002.png
Sagsnr.: 107.08M.981
I 2007 blev der udarbejdet en analyse, hvor forskellene i taxametrene blev be-
lyst
1
. Det blev i konklusionerne påpeget, at forskellen særligt kunne begrundes
med forskelle
”i omfanget af tekniske og naturvidenskabelige fag, lærernes arbejdstid samt
udbud af studieretninger og valg og dermed holdstørrelse”,
og dertil kom en mindre del,
som var uforklaret jf. besvarelse af BUU spørgsmål 28 (alm. del) af 5. december
2013.
Den daværende regering valgte at udligne den ubegrundede forskel gennem
takstforhøjelser til hhx på finansloven i 2008 og 2009 på i alt 4.100 kr. pr. års-
elev, jf. besvarelse af BUU spørgsmål 28 (alm. del) af 5. december 2013.
Med overenskomsterne 2013 er forskellen begrundet i lærernes forskellige ar-
bejdstidsaftaler ikke længere gældende. Lærerne har med virkning fra 1.august
2013 ens arbejdstidsregler på tværs af uddannelserne.
Tages der udgangspunkt i analysen fra 2007, er det ca. 2/3 af forskellen i under-
visnings- og færdiggørelsestaxameteret, der kan henføres til arbejdstidsreglerne.
Den resterende del henvises til omfang af naturvidenskabelige fag og udbud af
studieretninger og fag og dermed holdstørrelse.
Finansministeriet og Undervisningsministeriet (2007): Analyse af økonomien på hhx- og htx-uddannelserne og sammenligning af økonomiske vilkår på de
gymnasiale uddannelser. Juni 2007.
1