Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1496423_0001.png
Mad og måltider i folkeskolen
Madkulturens vision
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0002.png
Hvorfor er
mad og måltider vigtigt?
I Madkulturen tror vi på, at…
Mad
Mad
Mad
Mad
Mad
og
og
og
og
og
måltider kan styrke fællesskaber
måltider kan styrke børns sociale selvværd og kompetencer
måltider er unikke, tværfaglige læringsmidler
måltider skaber rum for nysgerrighed, kreativitet og eksperimenter
måltider skaber mod og bevidsthed
Og hvad mener vi så med mad og måltider?
Mad
er en måde at koble kloge hænder og kloge hoveder.
Det handler om håndværk, praktisk erfaring og procesorienteret læring.
Måltider
er en måde at koble elevernes læringsliv med deres sociale liv.
Det handler om fællesskaber og traditioner - og på sigt også tryghed og trivsel.
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0003.png
Madkulturens projekter
målrettede børn og unge
VÆRKSTEDER
MAD
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0004.png
Kendetegn for
madkulturens projekter
Styrkede
fællesskaber
Tvær-
faglighed
Eksperimenter
og kreativitet
Succes-
oplevelser
Mod og
bevidsthed
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0005.png
Styrkede
fællesskaber
”Madkamp har gjort
en stor indflydelse
”Som faglærer er man
på vores
særlig glad for
fællesskab.
jo ikke
Det har selvfølgelig
blå frugtfarve. Men så
gjort
man, hvad sker
tænker
os tættere
knyttet
der egentlig ved at
Alexander. Vinder
putte
eleverne prøver at
af
Madkamp 2014
blå frugtfarve i?”
Madkundskabslærer
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0006.png
Eksperimenter
og kreativitet
”Det var sjovt at
lave mad uden
en opskrift”
Elev på MADlejr
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0007.png
Succesoplevelser
”Det at være med i
”Som faglærer er man
Madkamp har givet
jo
mig lidt mere
for
ikke særlig glad
blå frugtfarve. Men
selvtillid og mod ..
tænker man, hvad sker
Jeg tør at gå forrest”
der egentlig ved at
Oliver, Vinder af
eleverne prøver at putte
Madkamp 2014
blå frugtfarve i?”
Madkundskabslærer
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0008.png
Tværfaglighed
”Det er helt vildt sjovt
at
”Som faglærer er man
arbejde med korn
og se, hvad
glad
jo ikke særlig
det i
for
blå frugtfarve. Men så
virkeligheden er
tænker man, hvad sker
at det ikke bare er
der egentlig ved
havregrød eller
at
eleverne prøver at putte
sådan noget”
blå frugtfarve i?”
Elev fra Madkamp 2012
Madkundskabslærer
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0009.png
Mod og
bevidsthed
”Nu tror jeg, jeg må
”Som faglærer er man
lave mad
særlig glad
når
jo ikke
hjemme,
for
mine
frugtfarve.
hører,
blå
forældre
Men så
hvad jeg
man,
lavet
sker
tænker
har
hvad
her
der egentlig ved at
på MADlejr”
eleverne prøver at putte
Elev efter MADlejr
blå frugtfarve i?”
Madkundskabslærer
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0010.png
Invitation til
Madkamp – DM i madkundskab 2015
Tid
Den 17. marts 2015
Klokken 12.30 – 15.00
Sted
University College Lillebælt
Asylgade 7
5000 Odense
Program
Introduktion til Madkamp
Rundvisning
Debat om mad og måltiders rolle i folkeskolen
Kåring af Danmarks bedste madkundskabshold
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0011.png
Viden, inspiration
og materialer
På Madkulturens hjemmeside findes
information om alle Madkulturens
projekter målrettet børn og unge.
Følg med…
www.madkulturen.dk
facebook.com/madkulturen
@madkulturen
www.madkamp.nu
Facebook.com/dmimadkundskab
@madkamp_dmimadkundskab
11.02.2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496423_0012.png
Spørgsmål?
11.02.2015