Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
Nedenstående er kommentar og åbne spørgsmål til politikerne fra Dansklærerforeningens sektion for stx
og hf til regeringens udspil til justering af ungdomsuddannelserne. Kommentareren er desuden støttet af
sektionen for hhx og htx.
Kommentaren og de efterfølgende spørgsmål vil blive bragt i kommende nummer af foreningens
medlemsblad Dansk Noter. Vi har tidligere henvendt os til Børne- og undervisningsudvalget om
danskfagets andel af elevtiden til skriftlige opgaver (den 30.9.2014, bilag 231). Dette spørgsmål om
elevtid går igen som det ene af de åbne spørgsmål til slut i denne kommentar.
Venlige hilsner
Birgitte Darger
Formand sektionen for stx og hf
pva
Dansklærerforeningens bestyrelser for de gymnasiale uddannelser
“Mening
kan aldrig kun komme fra rationalitet. Rationalitet kan vise os den letteste vej til målet, men den
kan aldrig fortælle os hvor vi skal hen”.
Pling! Ja! Så klogt talte kulturminister Marianne Jelved ved
åbningen af den danske pavillon i Venedig i år. Hun fortsatte: “Det
er derfor kunst og arkitektur er vigtigt i
verden…”
Vi kunne supplere: derfor er sprog vigtigt. Fordi sprog er vigtigt til at tænke og drømme med.
Og til at formulere det vigtige så enkelt og smukt med.
Sådan lyder det ikke helt i regeringens udspil til justeringen af de gymnasiale uddannelser. Der er andre
dagsordener på spil. Uddannelserne skal effektiviseres. De unges kringlede veje mod målet skal rettes ud
og skal målrettes optag på de videregående uddannelser. Der synes at være forbindelse til efterårets
“dimenssioneringsplan” hvor universiteternes humanistiske fag blev mødt af nedskæringer ud fra en ofte
fordomsfuld og ikke særlig innovativ “logik” om nytte og nytteløshed. Man kan spore lignende rationelle
kalkule bag udspillet til ungdomsuddannelserne. “Effektiv læring” er det nye vi skal sigte efter, står der.
Man tænker mens man læser udspillet: hvem kunne mon ønske ineffektiv læring?
Der er mange gode ideer i regeringens udspil. Gode ideer til at samle studieretninger til fagpakker med
flere A-niveauer, til at arbejde med omlagt skriftlighed med vejledning og feedback, med overgangen
mellem grundskole og ungdomsuddannelse, med nye eksamensformer og anvendelse og innovation.
Måske er det ikke det som står i udspillet der undrer. Men det som mangler. Danskfaget fx. Fordybelsen.
De kreative fag. De andre “traditionelle” dannelsesfag hvor tyngden ligger i det historiske blik, den
eksistentielle undren og den demokratiske etik og kritik. Vi kunne ønske os at politikerne turde diskutere
dannelse i stedet for så kraftigt at dyrke en bestemt type af dannelse som den vigtigste, nemlig den man
forestiller sig er den mest effektive og rationelle i et studievalgs-perspektiv. Hvor er et nyt
dannelsesbegreb der kunne rumme Marianne Jelveds visdom? En kritisk, digital dannelse eller
mediedannelse fx?
Regeringens udspil giver “den brede naturvidenskabelige dannelse” fokus. At styrke den
naturvidenskabelige dannelse er på alle måder en god ide. Det er med til at øge elevernes
omverdensforståelse og gøre dem parate til deltagelse i demokratisk samtale hvor naturvidenskabelige
forhold spiller en central rolle. Men den kan ikke stå alene. Danskfaget kan bidrage med perspektiv og
spørgsmål. I dansk arbejder vi med tekster hvor eleverne styrker deres evne til indlevelse, oplevelse og