Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om
pædagoger i undervisningen (svar på spm. V)
Lektiehjælp og faglig fordybelse
fritidstilbud ved fra-
valg
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Tirsdag den 2. december 2014, kl. ca. 14.15, i Børne- og
Undervisningsudvalget, FT, lokale 2-133
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439991_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Regler
Ministerens kommentar til BUPL-undersøgelsen
Konsekvenser m.v.
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Daniel Rugholm (K) bedt mig svar på spørgsmål
V om lektiehjælp og faglig fordybelse og alternativer hertil for de elever, der
fravælger tilbuddet.
2. Regler
Der er ingen tvivl om, hvordan regelsættet er.
Elever, der fravælger lektiehjælp og faglig fordybelse, skal tilbydes plads i sko-
lens SFO eller i et andet relevant fritidstilbud i den tid, hvor lektiehjælp og fag-
lig fordybelse tilbydes. Tilbuddet skal gives til de elever, der er i et fritidstilbud
i forvejen. Der skal være tale om et reelt og alderssvarende fritidstilbud, hvori
der foregår pædagogiske aktiviteter.
Er der kommuner, der ikke stiller et sådant tilbud til rådighed, så er det i strid
med loven.
3. Ministerens kommentar til BUPL-undersøgelsen
Af den undersøgelse fra BUPL, som spørgeren henviser til, fremgår det, at
BUPL har spurgt 222 af sine ledere på skole- og fritidsområdet, om der er fri-
tidstilbud til de børn, der ikke deltager i den frivillige lektiehjælp. 21 pct. af
disse har svaret nej (46-47 ledere). Datagrundlaget er altså begrænset.
Men det ændrer ikke ved, at loven selvfølgelig skal overholdes. Det er uaccep-
tabelt, hvis børn og forældre i folkeskolen ikke får det tilbud, som de har ret til.
Og det er klart, at BUPL’s undersøgelse giver anledning til en vis bekymring.
Men det havde formentlig givet et mere præcist billede, hvis BUPL havde stil-
let netop dette spørgsmål til den kommunale forvaltning. Det er nemlig kom-
munen, der er forpligtet til at sørge for et fritidstilbud til de elever, der ikke del-
tager i lektiehjælp og faglig fordybelse. Det er ikke den enkelte institution, der
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal sørge for et tilbud, hvorfor ledernes besvarelser ikke nødvendigvis giver et
dækkende billede af situationen.
4. Konsekvenser m.v.
Der har været nogle indkøringsvanskeligheder i forhold til reformen, især i
forhold til ordningen om lektiehjælp og faglig fordybelse.
Derfor sendte jeg allerede i september 2014 et brev til alle kommuner for at
præcisere reglerne om bl.a. lektiehjælp og faglig fordybelse. I den forbindelse
blev også det med forpligtelsen til at stille fritidstilbud til rådighed omtalt. Jeg
vil løbende følge op med vejledende skrivelser til kommunerne, hvis det i for-
bindelse med reformens implementering viser sig, at der er uklarhed omkring
forståelsen af reglerne.
Derudover ligger der en række spørgsmål og svar om lektiehjælp og faglig for-
dybelse på ministeriets hjemmeside. Vi svarer også hver eneste dag på spørgs-
mål fra kommuner, skoler, forældre og elever om lektiehjælp og faglig fordy-
belse.
Hvis og når Undervisningsministeriet bliver bekendte med konkrete sager,
hvor loven angiveligt ikke overholdes, så retter vi henvendelse til de pågæl-
dende kommuner og indskærper om nødvendigt reglerne for dem, så de kan få
rettet op på deres praksis.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige, at noget af den uklarhed, der har
været på dette område, jo skyldes, at vi har været nødt til – indtil næste valg –
at gøre lektiehjælp og faglig fordybelse frivillig og placere den sidst på skole-
dagen, fordi De Konservative ikke ville støtte den fulde model, som de øvrige
partier i folkeskoleforligskredsen har vedtaget.
Det er der rigtig mange, der har været utilfredse med, fordi det gør det vanske-
ligt at planlægge nogle fornuftige forløb på skolerne. Tilbuddet indeholder jo
ikke kun lektiehjælp, men også faglig fordybelse med fx talentforløb, som man
med fordel kunne have lagt som en mere naturlig del af skoledagen.
Men det var den løsning, vi kunne nå til enighed om, og vi gør selvfølgelig,
hvad vi kan, for at loven bliver overholdt i kommunerne. Bliver vi gjort be-
kendt med overtrædelser, så indskærper vi som sagt reglerne over for de kom-
muner, det drejer sig om.
3