Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Reformens muligheder og begrænsninger
Jeg hedder Sabine Hollænder. I 2010 blev jeg uddannet som lærer, og siden endt
uddannelse har jeg været ansat på Sønderlandsskolen i Holstebro. Pt. har jeg orlov,
da jeg arbejder med implementeringen af dele af folkeskolereformen – specifikt
motion og bevægelse, understøttende undervisning og en varieret skoledag i
samspil med den fagfaglige undervisning.
Allerede under lockouten tænkte jeg, at de ovennævnte dele af den nye
folkeskolereform stemte godt overens med min måde at undervise på, og jeg så det
derfor også som en mulighed for at videreudvikle og dele mine erfaringer med
kolleger på landets folkeskoler.
Dette resulterede i, at jeg satte mig for at udvikle en platform, hvorfra ideer,
materialer og strukturforslag m.m. kunne deles. Jeg har i arbejdet hermed fået en
masse positiv respons, og en del skoler bruger allerede konceptet fra platformen.
Jeg har i mødet med kolleger på landets skoler også mødt megen usikkerhed og
mange frustrationer hos såvel lærere, pædagoger og ledelser fx:
-
Hvad er understøttende undervisning?
Hvad skal det indeholde og hvordan får vi det til at hænge sammen med den
fagfaglige undervisning?
-
Mere bevægelse i skolen?
Er det 45 minutters idræt om dagen eller er det en sammenkobling af læring
og bevægelse – altså aktiv læring?
-
Hvor finder vi konkrete materiale/ideer?
-
Strukturen – hvornår og hvor?
-
Råd og vejledning – hvor får vi den?
-
Hvorfor er motion og bevægelse i det hele taget så vigtigt?
-
Skal det spille sammen med læreplaner?
-
Hvordan sammenkobles det med årsplaner i de enkelte fag?
-
Øger det virkelig elevernes trivsel?
-
Hvordan finder vi tid til at forberede det?
Det største ansvar I/vi har, er at hjælpe lærerene og pædagogerne i Danmark til at
se mulighederne i reformen i stedet for begrænsningerne - og hvordan gøres dette?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som jeg ser det skal der lyttes seriøst til de problemstillinger, som personalet
oplever ude på skolerne. Lærerene og pædagogerne mangler løsningsforslag til
implementering af motion og bevægelse i den fagfaglige undervisning. En løsning,
som tydeliggør læring gennem målrettet aktivitet i den daglige undervisning og som
synliggør læringsmål for elever og forældre, progression hos den enkelte elev, trivsel
og evaluering heraf.
Får I/vi løst disse problemstillinger, er mulighederne for og målene med den nye
reform store, og derigennem vil resultaterne for den danske folkeskole vise
fremgang.
Løsningsforslagene kunne sikkert være mange, men jeg vil gerne præsentere mit
bud på en løsning, hvor lærere og pædagoger hjælpes med de problemstillinger de
står i. På den måde kan vi få skabt det rigtige flow i den nye reform og i
undervisningen på skolerne i Danmark.
Det er en vigtig faktor, at der bliver skabt lettilgængelig inspiration og vidensdeling
imellem lærerene og pædagogerne i den enkelte institution samt på tværs af
institutioner i hele landet. Dette kræver en platform, som kan hjælpe med at:
- Strukturere skoledagen og gøre den afvekslende.
- Binde faglighed og motion/bevægelse sammen.
- Give idéer til aktiv læring i alle fag på alle niveauer til direkte brug i
undervisningen.
- Øge elevernes trivsel på alle årgange.
- Øge brugen af motion/bevægelse på flere planer, og derigennem øge
elevernes faglige udbytte.
I mit oplæg ønsker jeg at uddybe løsningsforslagene og komme med mine bud på,
hvordan disse kan formidles både digitalt via en it-platform og fysisk via
inspirerende foredrag og kurser. Jeg ønsker via ATiB.dk at formidle mulighederne i
den nye reform i forhold til den enkelte elevs læring og trivsel samt at sikre flow i
implementeringen af denne del af reformen.
Jeg ser frem til vores møde.
Mvh. Sabine Hollænder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437402_0003.png
Se hjemmesiden:
www.atib.dk
Udvalgets medlemmer kan få oplyst login, bruger og kode hos Sekretariatet, Lene Kaasgaard