Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Reformens muligheder og begrænsninger
Jeg hedder Sabine Hollænder. I 2010 blev jeg uddannet som lærer, og siden endt
uddannelse har jeg været ansat på Sønderlandsskolen i Holstebro. Pt. har jeg orlov,
da jeg arbejder med implementeringen af dele af folkeskolereformen – specifikt
motion og bevægelse, understøttende undervisning og en varieret skoledag i
samspil med den fagfaglige undervisning.
Allerede under lockouten tænkte jeg, at de ovennævnte dele af den nye
folkeskolereform stemte godt overens med min måde at undervise på, og jeg så det
derfor også som en mulighed for at videreudvikle og dele mine erfaringer med
kolleger på landets folkeskoler.
Dette resulterede i, at jeg satte mig for at udvikle en platform, hvorfra ideer,
materialer og strukturforslag m.m. kunne deles. Jeg har i arbejdet hermed fået en
masse positiv respons, og en del skoler bruger allerede konceptet fra platformen.
Jeg har i mødet med kolleger på landets skoler også mødt megen usikkerhed og
mange frustrationer hos såvel lærere, pædagoger og ledelser fx:
-
Hvad er understøttende undervisning?
Hvad skal det indeholde og hvordan får vi det til at hænge sammen med den
fagfaglige undervisning?
-
Mere bevægelse i skolen?
Er det 45 minutters idræt om dagen eller er det en sammenkobling af læring
og bevægelse – altså aktiv læring?
-
Hvor finder vi konkrete materiale/ideer?
-
Strukturen – hvornår og hvor?
-
Råd og vejledning – hvor får vi den?
-
Hvorfor er motion og bevægelse i det hele taget så vigtigt?
-
Skal det spille sammen med læreplaner?
-
Hvordan sammenkobles det med årsplaner i de enkelte fag?
-
Øger det virkelig elevernes trivsel?
-
Hvordan finder vi tid til at forberede det?
Det største ansvar I/vi har, er at hjælpe lærerene og pædagogerne i Danmark til at
se mulighederne i reformen i stedet for begrænsningerne - og hvordan gøres dette?