Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1434264_0001.png
De socioøkonomiske referencer for
grundskolekarakterer 2014
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0003.png
Indhold
Sammenfatning ................................................................................................................... 4
Indledning............................................................................................................................ 6
Resultater ............................................................................................................................ 8
Elever .......................................................................................................................... 8
Skoleåret 2013/2014................................................................................................... 8
3-års perioden 2011/2012-2013/2014 ..................................................................... 10
Skoletype................................................................................................................... 11
November 2014
Side 3 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0004.png
Sammenfatning
Beregningen af den socioøkonomiske reference for skoleåret 2013/2014 er baseret på
grundskolekaraktererne fra 9. klasse.
Elever på alle folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler med undta-
gelse af specialskoler og efterskoler med samlet særligt tilbud indgår. Elever i special-
klasser og privatister indgår ikke.
Beregningerne er baseret på en avanceret statistisk model, der tager højde for elevens
køn, alder, herkomst, forældrenes uddannelsesniveau, økonomi og arbejdsmarkedssta-
tus, samt familietypen.
Der er beregnet en statistisk model for hvert af prøvefagene, hvor sammenhængen mel-
lem elevens karakter og de socioøkonomiske baggrundsvariable er undersøgt.
De socioøkonomiske baggrundsvariable, som individuelt bedst forklarer karaktervariati-
onen er forældrenes højeste fuldførte uddannelse, forældrenes bruttoindkomst, ar-
bejdsmarkedsstatus samt elevens herkomst.
For skoleåret 2013/2014 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske
referencer for 1382 institutioner.
Et sammendrag af resultaterne for de bundne prøvefag ses af tabel 1.
Tabel 1
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence.
Under ref. Ingen afvi-
(%)
gelse (%)
4,8
89,6
4,9
12,0
8,4
3,4
8,6
10,5
8,1
6,2
90,8
72,8
82,1
93,1
82,2
77,9
83,6
86,8
Over ref.
(%)
5,7
4,3
15,3
9,5
3,5
9,2
11,6
8,4
7,0
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig
Problemløsning
Færdigheder
Gennemsnit
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2014
Side 4 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0005.png
For et gennemsnit af de bundne prøvefag har 6,2 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger statistisk signifikant under deres socioøkonomiske reference, mens
7,0 % af institutionerne har et karaktergennemsnit, der ligger statistisk signifikant over
referencen.
Udover karaktererne for skoleåret 2013/2014, er der også
beregnet socioøkonomiske
referencer for skolernes karakterer over en samlet tre års periode 2011/2012 –
2013/2014.
I denne tre års periode gælder, at 12,6 % af institutionerne har et karakter-
gennemsnit baseret på de bundne prøvefag, der ligger statistisk signifikant under deres
socioøkonomiske reference, mens 16,1 % af institutionerne har et karaktergennemsnit,
der ligger statistisk signifikant over referencen.
Der er stor
forskel på skoletyperne
med hensyn til hvor mange institutioner, som ligger
statistisk signifikant over henholdsvis under de socioøkonomiske referencer (tabel 2).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har efterskolerne den største andel (24,0 % af
institutionerne), som ligger statistisk signifikant under deres referenceværdi. Den tilsva-
rende andel for folkeskolerne er på 3,8 %, og for friskolerne og de private grundskoler er
den på 1,9 %.
Tabel 2
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence fordelt på skoletyper.
Under ref.
(%)
3,8
1,9
24,0
6,2
Ingen afvi-
gelse (%)
89,1
87,5
75,5
86,8
Over ref.
(%)
7,1
10,6
0,5
7,0
Gennemsnit Folkeskoler
af bundne
Frie og private grundskoler
prøvefag
Efterskoler
Total
Note: Alle resultater vedrører kun afgangskarakterer fra 9. klasse.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Andelen af efterskoler med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er stati-
stisk signifikant under den socioøkonomiske reference, er steget fra 17,3 % i 2012/2013
til 24 % i 2013/2014
1
.
1
I 2012/2013 blev der oprindeligt lavet en model, som indeholdt en oplysning om, hvor-
vidt eleven modtag specialundervisning i den almindelige klasse. Dette fik andelen af
efterskoler under referencen til at falde til 12,2. Da der nu er behov for at beregne refe-
rencerne i efteråret i det aktuelle år, har det ikke været muligt at få fuldt opdaterede
oplysninger om specialundervisning i normalklasser. Variablen er derfor taget ud af mo-
dellen.
November 2014
Side 5 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0006.png
Indledning
De socioøkonomiske referencer for grundskolekaraktererne har været beregnet siden
skoleåret 2009/2010. Der foreligger nu en opdatering af disse beregninger med de sene-
ste grundskolekarakterer fra prøverne i 9. klasse.
Den enkelte skoles faktiske karaktergennemsnit i 9. klasse har sammenhæng med man-
ge forskellige forhold. Der er både forhold, som skolen har indflydelse på, og forhold
som skolen ikke har indflydelse på. Skolens elevgrundlag i bred forstand ligger uden for
skolens indflydelse.
Selv om elevgrundlaget i udgangspunktet ikke ligger inden for skolens indflydelse, er det
dog vigtigt at huske på, at skolen også har mulighed for at indrette sin undervisning efter
de elever, der går på den.
Ved at foretage statistiske beregninger, i andre sammenhænge ofte refereret til som
korrektioner, er det muligt til dels at reducere de forskelle i skolernes karaktergennem-
snit, som skyldes forskelle i skolernes elevgrundlag. Herved opnås et mere nuanceret
billede af skolernes niveau målt ved karaktergennemsnittet. Beregningerne skal helst
tage højde for alle de forhold, som skolen ikke har indflydelse på, fx køn, herkomst, for-
ældrenes uddannelsesniveau mv.
Der er dog forhold, som ikke er direkte målbare og/eller statistisk registrerede, og som
derfor ikke kan inddrages. Det gælder fx motivation, familie og venners påvirkning, syg-
dom, handicap mv. Beregningerne skal som følge heraf betragtes med det forbehold, at
der ikke nødvendigvis er taget højde for samtlige forhold uden for skolens indflydelse.
Vurderingen af den enkelte skoles karaktergennemsnit set i forhold til elevernes sociale
baggrund tilvejebringes ved, at det
faktisk
opnåede karaktergennemsnit sammenlignes
med et statistisk beregnet udtryk for, hvad elever på landsplan med lignende baggrunds-
forhold forudsiges at opnå. Dette tal defineres som en socioøkonomisk reference.
Udtrykket ’socioøkonomisk reference’ anvendes til at beskrive, hvilket karakterniveau
man statistisk set ville forvente på skolen ud fra dens elevsammensætning.
Den socioøkonomiske reference er et statistisk udtryk for, hvordan elever på lands-
plan med samme baggrundsforhold som skolens elever har klaret afgangsprøverne.
Socioøkonomisk
refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, mens
refe-
rence
fortæller, at tallet kan bruges som et sammenligningsgrundlag for skolens
faktisk opnåede afgangskarakterer
Når en skole vurderes i forhold til dens socioøkonomiske reference, er det vigtigt, at der
også tages højde for den tilfældige variation, der er mellem elevernes karakterer, såle-
November 2014
Side 6 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0007.png
des at der ikke konkluderes på et resultat, som lige så godt kunne være opstået ved en
tilfældighed. Skolens størrelse, målt ved antallet af elever med en prøvekarakter, har en
væsentlig betydning for hvor sikkert den socioøkonomiske reference er bestemt. Færre
elever giver mere usikre resultater. Derfor beregnes et sikkerhedsinterval
2
, således at
det er muligt at afgøre, hvorvidt en forskel mellem skolens faktiske karaktergennemsnit
og den beregnede socioøkonomiske reference er reel eller om den blot kan være et ud-
tryk for tilfældig variation.
Dette notat beskriver de overordnede resultater på landsplan for alle fag med prøveka-
rakterer.
For en beskrivelse af det anvendte datagrundlag og den anvendte statistiske model hen-
vises til
Bilag 1: Baggrundsoplysninger
og
Bilag 2: Den statistiske model.
2
Der anvendes et 95 % sikkerhedsinterval. Se nærmere i bilag 2
November 2014
Side 7 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0008.png
Resultater
Elevgrundlag
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på følgende elever:
Elever på alle folkeskoler, frie og private grundskoler samt efterskoler med und-
tagelse af elever på specialskoler og på efterskoler med samlet særligt tilbud
(specialefterskoler)
Elever i normalklasser, såvel årgangsopdelte som ikke årgangsopdelte. Elever i
specialklasser indgår ikke
Elever, der er gået til afgangsprøve som privatister, indgår ikke
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er foretaget for såvel de bundne prøve-
fag som for prøvefag til udtræk
3
.
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individni-
veau. En detaljeret gennemgang af baggrundsoplysningerne og den valgte kodning kan
findes i
Bilag 1: Baggrundsoplysninger.
En beskrivelse af den anvendte statistiske model
kan findes i
Bilag 2: Den statistiske model.
Skoleåret 2013/2014
For skoleåret 2013/2014 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske refe-
rencer for 1382 hovedinstitutioner.
Af tabel 3 fremgår, hvor mange af institutionerne der har et karaktergennemsnit, der er
statistisk signifikant under henholdsvis over den socioøkonomiske reference. Det er kun
hovedinstitutioner med mindst 5 elever med registreret karakter, der er medtaget.
Af tabellen ses, at for dansk læsning ligger karaktergennemsnittet på 78 institutioner,
svarende til 6 % af de analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference.
I dansk skriftlig ligger karaktergennemsnittet på 131 institutioner, svarende til 10 % af de
analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference. Omvendt er der 115
institutioner (8 %), hvor karaktergennemsnittet er under den socioøkonomiske referen-
ce.
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 6 % af institutionerne et karaktergennem-
snit, der ligger under den socioøkonomiske reference. 7 % af institutionerne har et ka-
raktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference.
3
Eksklusiv fransk, hvor der er relativt få elever, der har aflagt prøve
November 2014
Side 8 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0009.png
Tabel 3
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) eller
statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference. 2013/2014
Under
ref.
N
%
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
78
59
%
I alt
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
66
68
4,8 1235 89,6
4,9 1251 90,8
5,7 1379
4,3 1378
165 12,0 1004 72,8 211 15,3 1380
115
47
8,4 1131 82,1 131
3,4 1282 93,1
48
9,5 1377
3,5 1377
9,2 1377
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig 119
Problemløsning
Færdigheder
8,6 1132 82,2 126
144 10,5 1073 77,9 160 11,6 1377
111
85
8,1 1151 83,6 115
6,2 1200 86,8
6,3
3,1
3,6
3,7
4,9
8,9
2,8
6,0
9,8
786 87,5
457 93,3
842 92,0
558 92,7
528 89,8
734 83,8
608 94,9
259 86,6
221 80,1
97
55
18
40
22
31
64
15
22
8,4 1377
7,0 1382
6,1
3,7
4,4
3,7
5,3
7,3
2,3
7,4
898
490
915
602
588
876
641
299
276
Gennemsnit
Prøvefag
til
udtræk
Biologi
Engelsk
Geografi
Historie
Skriftlig
Skriftlig
Skriftlig
Mundtlig
57
15
33
22
29
78
18
18
27
Kristendomskundskab Mundtlig
Matematik
Samfundsfag
Tysk
Mundtlig
Mundtlig
Mundtlig
Skriftlig
28 10,1
Note: Der er for få elever med en karakter i fransk til, at det er muligt at beregne socioøko-
nomiske referencer for dette prøvefag.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2014
Side 9 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0010.png
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
findes estimaterne for de socioøko-
nomiske baggrundsvariable for gennemsnittet af de bundne prøvefag. For alle fag er
forældrenes højeste fuldførte uddannelse den enkeltstående socioøkonomiske bag-
grundsvariabel, der har den største betydning. I bilaget er ligeledes angivet de statistiske
modellers såkaldte forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer,
der kan forklares af de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karak-
tergennemsnit af de bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 25 % af varia-
tionen i karaktererne. Denne forklaringsgrad er helt sammenlignelig med, hvad der tidli-
gere er fundet i disse modeller.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 68 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
De socioøkonomiske baggrundsvariable forklarer således en meget stor del af forskellen
i karaktergennemsnittene
mellem
institutionerne. Der er stadig en stor (tilfældig) varia-
tion mellem elevernes karakterer
indenfor
institutionerne som ikke kan forklares af de
anvendte socioøkonomiske baggrundsvariable.
3-års perioden 2011/2012-2013/2014
Af tabel 4 ses hvor mange af institutionerne, der har et karaktergennemsnit, der er stati-
stisk signifikant under (Under ref.) henholdsvis over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference, når de 3 skoleår 2011/2012, 2012/2013 og 2013/2014 betragtes under ét.
For 3-års perioden beregnes gennemsnit af karaktererne og den tilhørende socioøko-
nomiske reference for hvert af de bundne prøvefag samt for gennemsnittet af de bund-
ne prøvefag. Der beregnes ikke 3-års resultater for prøvefag til udtræk, da disse ofte kun
vil bestå af resultaterne fra et enkelt år (de udtrækkes med en vis cyklus).
Tabel 4
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence. 2011/2012-2013/2014
Under
ref.
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
%
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
%
I alt
N
138 10,1 1020 74,9 203 14,9 1361
113
8,3 1116 82,1 130
9,6 1359
247 18,1
182 13,4
125
809 59,4 306 22,5 1362
983 72,3 195 14,3 1360
9,6 1358
9,2 1103 81,2 130
Praktisk/mundtlig 201 14,8
Problemløsning
242 17,8
955 70,3 202 14,9 1358
821 60,4 296 21,8 1359
November 2014
Side 10 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0011.png
Færdigheder
Gennemsnit
Kilde: Styrelsen for It og Læring
221 16,3
172 12,6
868 63,9 270 19,9 1359
972 71,3 219 16,1 1363
Resultater vedr. 3-års perioden vises kun for institutioner med mindst 5 elever med en
prøvefagskarakter i mindst 2 af årene i perioden. Der bliver beregnet karaktergennem-
snit og socioøkonomiske referencer for 1363 institutioner.
Da beregningerne er baseret på 3 skoleår og dermed 3 årgange af elever, er forskellen
mellem karakteren og den socioøkonomiske reference for hver institution mere sikkert
bestemt i forhold til, når forskellen er bestemt ud fra kun én årgang. Dette betyder, at
95 % sikkerhedsintervallerne omkring forskellen bliver en del snævrere. Hermed øges
sandsynligheden for, at karaktergennemsnittet for den enkelte institution enten er stati-
stisk signifikant under eller over den socioøkonomiske reference.
Fx har 203 (15 %) af institutionerne et karaktergennemsnit i dansk læsning, der ligger
over den socioøkonomiske reference, når der vurderes over en 3-års periode. Betragtes
kun ét enkelt år, da er den tilsvarende andel på 6 % i 2013/2014 (Tabel 3).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 13 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger under den socioøkonomiske reference, mens 16 % af institutionerne
har et karaktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference, når de 3
skoleår 2011/2012, 2012/2013 og 2013/2014 betragtes under ét.
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
er angivet de statistiske modellers
forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares af
de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karaktergennemsnit af de
bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 24 % af variationen i karaktererne.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 69 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
Skoletype
Sammenhængen mellem karakter og socioøkonomisk reference for de enkelte bundne
prøvefag fordelt på folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler ses af
tabel 5.
Efterskolerne modtager først eleverne fra og med 9. klassetrin (med enkelte undtagel-
ser), hvilket bør medtænkes i vurderingen af efterskolernes resultater.
Endvidere kan der være en sammenhæng mellem valg af skoletype og forhold som ikke
er statistisk registrerede, og derfor ikke med i disse modeller. Her tænkes på forhold
som motivation, opbakning fra hjemmet mm. Disse forhold ligger i udgangspunktet ikke
inden for skolens indflydelse, men kan naturligvis spille ind på elevernes karakterer.
En større andel af efterskolerne har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under den socioøkonomiske reference, mens en større andel af friskoler og private
November 2014
Side 11 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0012.png
grundskoler har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøko-
nomiske reference.
Tabel 5
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) eller
statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference fordelt på
skoletyper. 2013/2014
Under
ref.
Ingen
afvigelse
N
775
298
162
786
298
167
633
240
131
704
285
142
803
302
177
712
272
148
690
249
134
742
258
151
774
281
%
89,3
93,4
84,4
90,6
93,7
87,0
72,9
75,0
68,2
81,1
89,9
74,0
92,4
95,6
92,2
82,0
85,8
77,1
79,4
78,8
69,8
85,4
81,6
78,6
89,1
87,5
Over
ref.
N
56
18
4
42
13
4
150
56
5
102
26
3
33
12
3
82
35
9
102
53
5
69
41
5
62
34
1
%
6,5
5,6
2,1
4,8
4,1
2,1
17,3
17,5
2,6
11,8
8,2
1,6
3,8
3,8
1,6
9,4
11,0
4,7
11,7
16,8
2,6
7,9
13,0
2,6
7,1
10,6
0,5
I alt
N
868
319
192
868
318
192
868
320
192
868
317
192
869
316
192
868
317
192
869
316
192
869
316
192
869
321
192
Dansk,
læsning
Dansk,
mundtlig
Dansk,
retskrivning
Dansk,
skriftlig
Engelsk,
mundtlig
Fysik/kemi
praktisk/
mundtlig
Matematik,
problem-
løsning
Matematik,
færdigheds-
regning
Gennemsnit
af bundne
prøvefag
Skoletype
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
N
37
3
26
40
7
21
85
24
56
62
6
47
33
2
12
74
10
35
77
14
53
58
17
36
33
6
%
4,3
0,9
13,5
4,6
2,2
10,9
9,8
7,5
29,2
7,1
1,9
24,5
3,8
0,6
6,3
8,5
3,2
18,2
8,9
4,4
27,6
6,7
5,4
18,8
3,8
1,9
46 24,0
145 75,5
Note: Alle resultater vedrører kun karakterer fra de bundne prøver i 9. klasse.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2014
Side 12 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0013.png
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag, da har 7 % af folkeskolerne et karak-
tergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøkonomiske reference, mens
den tilsvarende andel for friskoler og private grundskoler er på 11 % og for efterskolerne
på 1 %.
4 % af folkeskolerne har et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk
signifikant under den socioøkonomiske reference, mens den tilsvarende andel for frisko-
ler og private grundskoler er 2 % og for efterskolerne på 24 %.
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag i løbet af skoleårene 2009/2010-
2012/2013, da er det mest markante (tabel 6), at for efterskolerne er andelen med et
karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk signifikant under den socio-
økonomiske reference, faldet fra 23,8 % i 2009/2010 til 17,3 % i 2012/2013, herefter er
det så steget igen til 24 % i 2013/2014. Det skal bemærkes, at specialundervisningsefter-
skoler, dvs. efterskoler med et samlet særligt undervisningstilbud, indgik i beregningerne
i 2009/2010.
Tabel 6
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der
er statistisk signifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra
(Ingen afvigelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference fordelt på skoletyper og årstal
Under
ref.
Ingen
afvigelse
N
919
266
164
848
276
157
835
287
166
795
284
159
774
281
%
89,6
83,4
73,5
88,5
88,2
77,7
92,9
90,3
82,2
90,2
87,9
80,7
89,1
87,5
N
57
49
6
55
36
5
32
29
4
52
36
4
62
34
4,9
1,3
23,8
5,7
0,3
19,8
3,6
0,6
15,8
3,9
0,9
17,3
3,8
1,9
Over
ref.
%
I alt
N
Skoleår
2009/2010
Skoletype
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
1)
N
50
4
53
55
1
40
32
2
32
34
3
34
34
6
%
5,6 1026
15,4 319
2,7
5,7
11,5
2,5
3,6
9,1
2,0
5,9
11,1
2,0
7,1
10,6
223
958
313
202
899
318
202
881
323
197
869
321
192
2010/2011
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2011/2012
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2012/2013
2013/2014
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
46 24,0
145 75,5
1
0,5
1)
Inkl. specialundervisningsefterskoler, dvs. efterskoler godkendt med ’et samlet særligt
undervisningstilbud’
Note: Alle resultater vedrører kun afgangskarakterer fra 9. klasse.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2014
Side 13 af 14
Styrelsen for It og Læring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434264_0014.png
I 2012/2013 blev der oprindeligt lavet en model, som indeholdt en oplysning om, hvor-
vidt eleven modtag specialundervisning i den almindelige klasse. Dette fik andelen af
efterskoler under referencen til at falde fra 17,3 til 12,2. Det har ikke været muligt at få
fuldt opdaterede oplysninger om specialundervisning i normalklasser for skoleåret
2013/2014 fra Danmarks Statistik. Variablen er derfor taget ud af modellen.
Forskellen i de to modeller kan ses nedenfor i tabel 7.
Tabel 7 Andel af institutioner med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er
statistisk signifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference set i for-
hold til model med og uden specialundervisning
Under
ref.
Skoleår
Skoletype
N
34
34
3
4
%
2012/2013 uden
specialundervisning
Folkeskoler
2012/2013 med
specialundervisning
2012/2013 uden
Frie og private grundsko- specialundervisning
ler
2012/2013 med
specialundervisning
2012/2013 uden
specialundervisning
Efterskoler
2012/2013 med
specialundervisning
Ingen
afvigelse
N
%
N
52
46
Over
ref.
%
I alt
N
3,9 795 90,2
3,9 801 90,9
0,9 284 87,9
1,2 284 87,9
5,9 881
5,2 881
36 11,1 323
35 10,8 323
4
4
2,0 197
2,0 197
34 17,3 159 80,7
24 12,2 169 85,8
November 2014
Side 14 af 14
Styrelsen for It og Læring