Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 50
Offentligt
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Status for opfyldelse af 95 pct. målsætningen
Det er regeringens mål, at
95 pct. af alle unge gennemfører mindst en ungdoms-
uddannelse i 2015.
Til at måle dette anvendes profilmodellen, som i en
årrække er blevet brugt til at vise, hvilke kompetencer en årgang i løbet af
25 år fremadrettet forventes at opnå, hvis den sendes igennem uddannel-
sessystemet i udgangsåret jf. boks 1 side 3.
Den seneste beregning af profilmodellen viser, at andelen af ungdomsår-
gangen 2013, der forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, er på
knap 93 pct. Dermed er niveauet stort set uændret siden ungdomsårgang
2011,
jf. tabel 1.
Over 89 pct. forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse, og næsten
4 pct. forventes at gennemføre en videregående uddannelse uden ung-
domsuddannelse.
1
Efter at have været stigende siden 2008 er andelen nu stagneret på 93
pct., hvor den har ligget siden 2011. En del af denne stigning skyldes
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse(STU), som er talt med siden 2007.
1,6 pct. af ungdomsårgang 2013 forventes at opnå en STU.
Tabel 1. Andel som opnår mindst en ungdomsuddannelse 2010-2013
Pct.
2010
2011
2012 2013
Andel af ungdomsårgang, der forventes at gennem-
føre mindst en ungdomsuddannelse
91,5
93,0
93,2 92,9
Andel af ungdomsårgang, der forventes at gennem-
føre en ungdomsuddannelse
87,9
89,5
89,5 89,0
Andel elever, som gennemfører en videregående
uddannelse uden en registreret ungdomsuddannelse
3,6
3,5
3,7
3,9
Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genbe-
regnet hvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.
Kilde: Profilmodellen 2013 STIL statistik og analyse
3. december 2014
115.74M.351
Det gælder fx personer, der har gennemført en ungdomsuddannelse i udlandet, eller
som optages på en videregående uddannelse på dispensation uden en fuld eksamen via
erhvervskompetence og hf-enkeltfag (fx sygeplejerskeuddannelsen eller pædagogud-
dannelse) eller via en optagelsesprøve (fx kunstneriske og musiske uddannelser) samt
uddannelser inden for militær.
1