Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1434173_0001.png
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
E-mail [email protected]
Status for opfyldelse af 95 pct. målsætningen
Det er regeringens mål, at
95 pct. af alle unge gennemfører mindst en ungdoms-
uddannelse i 2015.
Til at måle dette anvendes profilmodellen, som i en
årrække er blevet brugt til at vise, hvilke kompetencer en årgang i løbet af
25 år fremadrettet forventes at opnå, hvis den sendes igennem uddannel-
sessystemet i udgangsåret jf. boks 1 side 3.
Den seneste beregning af profilmodellen viser, at andelen af ungdomsår-
gangen 2013, der forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, er på
knap 93 pct. Dermed er niveauet stort set uændret siden ungdomsårgang
2011,
jf. tabel 1.
Over 89 pct. forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse, og næsten
4 pct. forventes at gennemføre en videregående uddannelse uden ung-
domsuddannelse.
1
Efter at have været stigende siden 2008 er andelen nu stagneret på 93
pct., hvor den har ligget siden 2011. En del af denne stigning skyldes
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse(STU), som er talt med siden 2007.
1,6 pct. af ungdomsårgang 2013 forventes at opnå en STU.
Tabel 1. Andel som opnår mindst en ungdomsuddannelse 2010-2013
Pct.
2010
2011
2012 2013
Andel af ungdomsårgang, der forventes at gennem-
føre mindst en ungdomsuddannelse
91,5
93,0
93,2 92,9
Andel af ungdomsårgang, der forventes at gennem-
føre en ungdomsuddannelse
87,9
89,5
89,5 89,0
Andel elever, som gennemfører en videregående
uddannelse uden en registreret ungdomsuddannelse
3,6
3,5
3,7
3,9
Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genbe-
regnet hvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.
Kilde: Profilmodellen 2013 STIL statistik og analyse
3. december 2014
115.74M.351
Det gælder fx personer, der har gennemført en ungdomsuddannelse i udlandet, eller
som optages på en videregående uddannelse på dispensation uden en fuld eksamen via
erhvervskompetence og hf-enkeltfag (fx sygeplejerskeuddannelsen eller pædagogud-
dannelse) eller via en optagelsesprøve (fx kunstneriske og musiske uddannelser) samt
uddannelser inden for militær.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434173_0002.png
Status for opfyldelse af 95 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupper
Samlet er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre
mindst en ungdomsuddannelse som ca. 20-årig, stigende fra 2010 til
2012. Niveauet er det samme for 2013.
Det fremgår af tabel 2, at godt 72 pct. forventes at have gennemført
mindst en ungdomsuddannelse, når de er ca. 20 år gamle. Ved 25-
årsalderen er andelen steget til godt 86 pct., og de efterfølgende 15 år
forventes yderligere ca. 7 pct. at gennemføre en ungdomsuddannelse,
hvormed i alt knap 93 pct. af en ungdomsårgang forventes af have gen-
nemført en ungdomsuddannelse, når de er ca. 40 år gamle.
Tabel 2 Status for opfyldelse af 95 pct. målsætningen opdelt på alders-
grupper
Pct.
2010
2011
2012
2013
Ca. 20-årige
68,9
71,2
72,1
72,1
Ca. 25-årige
85,1
86,8
87,1
86,4
Ca. 30-årige
89,0
90,7
91,0
90,5
Ca. 35-årige
90,5
92,2
92,2
92,1
Ca. 40-årige
91,5
93,0
93,2
92,9
Anm.: Ungdomsårgangens uddannelsesstatus er opgjort henholdsvis 5, 10,15, 20 og 25
år efter afslutningen af 9. klasse, hvor elevernes gennemsnitsalder er 16,1 år.
Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genbe-
regnet hvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.
Kilde: Profilmodellen 2013 STIL statistik og analyse
Profilmodellens tal viser også, at andelen af en ungdomsårgang, der ikke
forventes at forsætte i ungdomsuddannelse, er faldende. I perioden 2010-
2013 er andelen faldet med 1 pct. point fra 3,3 pct. til 2,3 pct. Således
forventes kun godt 2 pct. af en ungdomsårgang ikke at være begyndt på
en uddannelse inden for 5 år efter 9. klasse,
jf. bilag 3.
Generelt er der væsentligt flere piger end drenge, der 25 år efter afslut-
ningen af 9. klasse forventes at gennemføre mindst en ungdomsuddan-
nelse,
jf. bilag 1.
Det gælder både for unge med dansk herkomst og for
unge med anden herkomst end dansk.
Forskellen mellem drenge og piger er dog indsnævret i perioden. I 2010
var forskellen på 5 pct. point, mens den er på 4 pct. point i 2013, hvilket
også var tilfældet i 2011 og 2012.
Der er imidlertid fortsat flere med dansk herkomst end med anden her-
komst end dansk, der forventes at gennemføre mindst en ungdomsud-
dannelse,
jf. tabel 3.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434173_0003.png
Tabel 3. Status 2013 for opfyldelse af 95 pct. målsætningen opdelt på køn
og herkomst
Dansk herkomst
Pct. (2013)
93,6
Alle
95,1
Piger
92,2
Drenge
Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genbe-
regnet hvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.
Kilde: Profilmodellen 2013 STIL statistik og analyse
Anden herkomst end
dansk
86,5
92,4
80,8
Som det fremgår af tabel 3, forventes i alt næsten 94 pct. af en ungdoms-
årgang af dansk herkomst at gennemføre mindst en ungdomsuddannelse
mod knap 87 pct. af en ungdomsårgang af anden herkomst end dansk.
Både for unge af dansk herkomst og anden herkomst end dansk gælder,
at der er forskel på kønnene, specielt for personer af anden herkomst
end dansk. Således er der en forskel på godt 3 pct. point mellem drenge
og piger af dansk herkomst og 11 pct. point mellem drenge og piger af
anden herkomst end dansk.
Forskellen mellem de to grupper har for de sidste 4 ungdomsårgange
ligget stabilt omkring 7 pct.
Boks 1.
Profilmodellen som metode til opgørelse af status for 95 pct. målsætningen
I profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelsesstatus
fra de går i 9. klasse og 25 år frem. Beregningerne foretages under antagelse af, at 9.
klasseeleverne i deres vej gennem uddannelsessystemet vil have samme adfærd (fx fuld-
førelsesprocenter og overgangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser),
som var kendt i fremskrivningsåret
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som cirka
40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studie adfærd, som
alle de studerende havde i fremskrivningsåret.
3