Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1485796_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Tak for god modtagelse på Christiansborg Idag den 13. Januar 2015.
Jeg har konkretiseret et svar på de to spørgsmål, der blev stillet til mit oplæg i dag.
Jeg vil godt understrege betydningen af, at Regering og Folketing sætter de centrale rammer for
Klasseledelse og Ro i klassen, da forskellen mellem Idealplan og Realplan – jf. mit oplæg Idag – er
meget stor.
Dette betyder, at intentionerne i den vedtagne skolereform ikke slår igennem i det omfang, som
det kunne ønskes. Ganske enkelt fordi der ikke er stærk nok klasseledelse mange steder ude i
skolerne og fordi Ro i klasserne bestemt ikke er reglen, hvilket begrænser udbytte af undervisning,
styrkelse af det faglige niveau m.m.
Nedenstående er konkretisering af mulige rammer, som regering og folketing kan sætte gennem
love og bestemmelser, så en sufficient indsats for klasseledelse og ro i klassen ikke bliver en
mulighed men et krav – en betingelse.
Central rammesætning i forhold til Skolens ledelse:
Centralt krav om:
At have operationaliserbart princip vedtaget af Skolebestyrelsen for klasseledelse og Ro i
klassen. Et princip, hvor ledelsen forpligtes til en beskrevet indsats for Klasseledelse og ro i
klassen, der kan gøres og bliver gjort til genstand for resultats måling, opfølgning og
evaluering, hvilket sker i skolebestyrelsen minimum hver 3. måned.
(se eksempel i fremsendt materiale)
At have operationaliserbart princip vedtaget af Skolebestyrelsen for Forpligtende
samarbejde mellem hjem og skole. Et princip, hvor ledelsen forpligtes til en beskreven
indsats i forhold til forpligtende skole-hjem samarbejde, der kan gøres og bliver gjort til
genstand for resultats måling, opfølgning og evaluering, hvilket sker i skolebestyrelsen
minimum hver 3. måned.
(se eksempel i fremsendt materiale)
At hver skoles ledelse har udarbejdet beskrivelse af skolens indsats i forhold til
klasseledelse og ro i klassen med konkretisering af mål og tiltag, der evalueres på årligt i
forhold. Til ledelsen og som gøres til genstand for målstyring.
I denne forbindelse udarbejdes der en 5-trins skala (generel landsdækkende), der sikrer en
ensartet bedømmelse der gør måling og klassificering mulig.
Den enkelte skole får årligt gjort status på resultaterne og tilskrives vurdering i ”smiley”
ordning. Vurderingen, der udarbejdes efter centralt beskrevne principper fremsendes til
ministeriet, der tildeler vurdering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485796_0002.png
Central rammesætning i forhold til Skolens Lærere:
Centralt krav om:
Hver klasseteam udarbejder operationaliserbar rammebeskrivelse/aftale vedrørende
rammerne for deres klasse i forhold til Klasseledelse og Ro i klassen, underskrevet af alle
teamets lærere, der forpligter sig til at være loyale i deres praksis.
Det enkelte teams ramme/aftale skal indholde konkrete og operationaliserbare
anvisninger, der gøres til genstand for evaluering og målstyring i teamet med jævne
mellemrum og på ledelsesplan mindst 1 gang årligt.
Det enkelte teams ramme/aftale skal indgå i ovenstående beskrivelse af skolens ledelses konkrete
indsats i forhold til Klasseledelse og Ro i klassen på skolen.
Til brug for dette har jeg lavet en konceptbeskrivelse for et elektronisk værktøj hertil, som kan
smidiggøre processen.
(se vedhæftede konceptbeskrivelse)
Jeg står meget gerne til disposition i forbindelse med det videre arbejde i forhold til ovenstående,
ligesom I er velkomne til at ringe eller skrive, hvis I ønsker uddybning m.m. af de fremsendte bilag
og den fremsendte præsentation fra idag.
De bedste hilsner
Nils Wedel
Cand pæd soc
Folkeskolelærer
PD Social- og Specialpædagogik
Tlf.: 26 113 114
E-mail: [email protected]