Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1485411_0001.png
Klasseledelse og ro i
klassen
Nils Wedel
Cand Pæd Soc
Folkeskolelærer
PD Social- & Specialpædagogik
Uddannet i Evaluering af Uddannelsesinstitutioner & andre læringsarenaer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0002.png
Klasseledelse og Ro i
klassen
Hvorfor er det vigtigt, ja helt centralt,
med en målrettet indsats for
Klasseledelse og Ro i klassen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0003.png
Essentials i
Klasseledelse & Læringsledelse
Lærerens detaljerede planlægning af
undervisningen har stor betydning for
lærerens klasseledelse
Eleverne oplever at læreren tydeligt har
skabt rammerne om lektionens indhold
Læreren tager ledelsen af klasserummet og,
at læreren former undervisning og adfærd i
klasserummet gennem tydelige instruktioner
Eleverne inddrages i strukturering af lektionens
aktiviteter og gives mulighed for at tage ansvar
Læreren er imødekommende i forhold til
elevernes initiativer.
læreren styrker sin praksis ved at være
motiverende.
Læreren har en detaljeret plan for lektionens
faglige indhold og over indhold og struktur for
det samlede faglige forløb
Elevernes motivation er deres mulighed for
selvregulering i undervisningen
Lærerens skabelse af en forforståelse hos
eleverne for lektionens indhold
Lærerne i undervisningen skaber en
kontinuitet, der sikrer at undervisningen
skaber ny læring der bygger videre af
allerede kendt viden
Læreren i slutningen af lektionen opsummerer
det lærte pensum i lektionen for eleverne
Læreren fra start af lektionen tydeligt
formulerer reglerne for klasserummet
Læreren kontinuerligt er synlig i
klasserummet i form af korrektion og
evaluering af adfærden.
Læreren inddrager metoder, hvor eleverne
underviser hinanden
Læreren behersker flere forskellige
undervisningsmetoder
Læreren har forberedt alternative tilgange
til lektionens faglige indhold
Læreren, i valget af metode og materiale
tager udgangspunkt i elevernes
forudsætninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0004.png
Ekspertgruppens rapport og
anbefalinger
Ekspertgruppen udgav, efter et stykke tids arbejde,
Rapporten Klasseledelse og Ro i Klassen, samt kom med
deres anbefalinger i forlængelse heraf.
Rapporten var meget beskrivende og meget lidt
operationaliserbar i sine anvisninger.
Ekspertgruppen bestod af Forskere fra Århus Universitet,
Institut for Uddannelse og Pædagogik. Undervisere fra
Professionshøjskolerne, samt nogle aktive skolefolk fra
folkeskolen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0005.png
Styrker
Svagheder
Rapporten skaber et rigtig godt
indblik i aktuel forskning i forhold
til klasseledelse.
Der
mangler konkrete
operationelle anbefalinger
til
skabelsen af rammer for
klasseledelse.
Rapporten indeholder mange gode
refleksionspunkter på et
værdimæssigt plan og i forhold til
forståelse af begrebet
klasseledelse.
Indbydende layout
Rapporten bevæger sig på et plan,
hvor den
forsøger at bevæge sig
helt ind i klasseværelset med
refleksionspunkter i forhold til
praksis,
hvilket naturligt – også i
forhold til forfatternes egne ord –
ikke er muligt.
Der
sættes ikke fokus på rammer
omkring den pædagogiske praksis,
men man forsøger i stedet, som
beskrevet ovenfor, at sætte fokus på
indhold helt ned i den enkelte
lektion, hvilket svækker muligheden
for anvendelse betydeligt.
Der er
rigtig meget DPU over
rapporten,
hvilket jeg ikke tænker,
var dens mål. Dette distancerer nok
lidt fra den praksis der opleves
mandag formiddag i 8.b.
Rapport og anbefalinger kan givet
være
et værdifuldt dokument på fremtidens Lærer og Pædagoguddannelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0006.png
Fokus på rammer, der er en forudsætning for Ro og
Klasseledelse i Folkeskolen.
o
Elevernes sociale fællesskab for den enkelte elev og dettes betydning for
klassemiljø, klasseledelse og didaktiske overvejelser.
Der kunne med fordel rettes opmærksomhed på betydningen af elevfællesskab og
elevkulturer (se vedhæftede kronik fra fagbladet Folkeskolen). Denne faktor må ikke
underkendes og bør modsvares af et klart voksenfællesskab, hvilket lærerteamet skal
have en klar – gerne dokumenterbar – holdning til.
o
Forstyrrende faktorer
tilstedeværelse.
i
forhold
til
elevernes
opmærksomhed
og
Der bør foreligge en afklaring i forhold til/oversigt over forstyrrende faktorer i
undervisningen. Dette ledsaget af/suppleret med en oversigt over ting og opførsel, der
ikke er tilladt i undervisningen. Eksempler herpå kunne være:
-
Mobiltelefoner er ikke fremme i timerne
-
Tablets er ikke fremme i timerne.
-
Hovedbeklædning er ikke tilladt i timerne (medmindre de er religiøst betinget)
-
Overtøj er ikke tilladt i timerne.
-
Og så videre
Der er evidens for, at disse forstyrrende faktorer, der er kulturbærende
(Ungdomskultur og markører for sociale fællesskaber) påvirker elevernes adfærd
og generelle opførsel i undervisningstid, hvor en voksenrolle udenfor fællesskabet
(Ungdomskulturen og det tilknyttede sociale fællesskab) leder rummet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0007.png
Angivelse af rammer, der er en forudsætning for Ro og
Klasseledelse i Folkeskolen.
o
Tydelige strukturer og roller.
Der foreligger tydelig evidens for betydningen af regelledelse.
Derfor bør der tydeligt og dokumenterbart foreligge regler og rammer for teamets møde
med eleverne. Hvad er tilladt i forhold til opførsel og deltagelse i undervisningen og hvad
er ikke tilladt? Se vedhæftede kronik om Klasseledelse fra Frederiksborg Amts Avis.
Dette handler for eksempel om:
-
Opførsel
-
Deltagelse i undervisningen
-
Undervisningsparathed
-
Håndtering af skolearbejde
-
Omgangstone
-
Osv.
o
Strategiske handleplaner.
I forlængelse af ovenstående mener jeg, at der på den enkelte skole bør foreligge en operationel
strategi i forhold til ro, klasseledelse.
En strategi, der stiller krav til det enkelte team omkring den enkelte klasse, således at der skal
arbejdes med ovenstående og tages stilling til hvad man vil tillade og ikke tillade og hvordan man
vil agere og justere hvis dette giver anledning til uro.
o
Om inklusion
I forhold til inklusion mener jeg, at det skal konkretiseres, at det er en nødvendighed, at
lærere, der arbejder i dette felt er uddannet hertil, at der er tilknyttet supervision af
speciallærere til normalklasserne i et sådan omfang, så der ad hoc kan gives vejledning og
samles op på det enkelte barn. Dette mener jeg ligeledes skal konkretiseres og
operationaliseres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0008.png
Elevernes ønsker til
Den gode lærer
Eleverne ønsker en lærer, der bliver hos eleverne til opgaven er
løst.
Eleverne ønsker en lærer, der er i stand til at kontrollere
elevernes adfærd uden at ignorere lektionen.
Eleverne ønsker en lærer, der gør sig ekstra umage for at give
hjælp
Eleverne ønsker en lærer, der forklarer tingene, indtil ”lyset går
op” for hele klassen.
Eleverne ønsker en lærer, der forsyner eleverne med mange
forskellige måder at lære på.
Eleverne ønsker en lærer, der forstår elevernes situation og tager
hensyn til det i klassen.
Professor John Hattie
Synlig Læring 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0009.png
Hvorfor rammesætning
fra centralt hold?
Nationalt….
(Ideal plan)
Vedtagelse af Visionær Folkeskolereform
Kommunalt …
(Real plan)
Besparelser og nedskæringer.
KL bebuder besparelser på Folkeskoleområdet i 2015 på 450 millioner
kr.
Hverdagen i folkeskolen
Travlt med mange og skiftende kontaktflader.
Ofte brandslukning og mange ad hoc opgaver.
Store krav om målstyring, evaluering og dokumentation.
Basale strukturer afgørende for reel praksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0010.png
Det nødvendige er derfor …
Skolerne forpligtes til:
• At have operationaliser bart princip vedtaget af
Skolebestyrelsen for klasseledelse og Ro i klassen. Et princip,
der kan gøres og bliver gjort til genstand for resultats måling,
opfølgning og evaluering, hvilket sker i skolebestyrelsen
minimum hver 3. måned.
(se eksempel i fremsendt materiale)
• At have operationaliser bart princip vedtaget af
Skolebestyrelsen for Forpligtende samarbejde mellem hjem og
skole. Et princip, der kan gøres og bliver gjort til genstand for
resultats måling, opfølgning og evaluering, hvilket sker i
skolebestyrelsen minimum hver 3. måned.
(se eksempel i fremsendt
materiale)
• Implementering af elektronisk værktøj, der smidiggør
klasseteamets udarbejdelse af lokal ramme for klasseledelse
(se vedhæftede konceptbeskrivelse)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0011.png
Det nødvendige er derfor …
• Krav om en konkret ramme for klasseledelse i den enkelte
klasse i form af skriftlig beskrivelse af teamets ramme
herfor.
• Krav om dokumenteret evaluering af skolens og
klasseteamenes praktisering af Klasseledelse & Ro i klassen
• Krav om dokumenteret uddannelse af personalet årligt i
Klasseledelse og skabelse af ro i klassen
• Formaliseret uddannelse i klasseledelse og læringsledelse på
læreruddannelsen, suppleret af mindre praktik sidst på
læreruddannelsen alene med dette fokus.
Læreruddannelsen optimeres:
• Formaliseret uddannelse i klasseledelse og
læringsledelse på læreruddannelsen, suppleret af
mindre praktik sidst på læreruddannelsen alene
med dette fokus.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0012.png
Derfor:
Er det nødvendigt, at der fra centralt
hold – Regering og Folketing – sættes
en forpligtende ramme omkring
folkeskolen, hvor der stilles krav
fremfor at forslås mulige løsninger, da
forskellen mellem Ideal planet og
Realplanet er meget signifikant jf.
tidligere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485411_0014.png
Referencer
Hattie J. (2009), Visible Learning, a synthesis of over 800
analyses relating to achievement. Routledge
Hattie J. (2012), Visible Learning for teachers, Routledge
Hattie J. (2013), Synlig læring
– for lærere
, Dafolo
Nordenbo m.fl. (2008), Lærerkompetanser og elevers læring i
førskole og skole, Dansk Clearinghouse …
Campbell systematic review 2011/5
Ekspertgruppens rapport om Klasseledelse og ro I klassen.
Ekspertgruppens anbefalinger I forlængelse af sammes rapport om
Klasseledelse og ro I klassen.