Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1484981_0001.png
Princip for Klasseledelse og Ro i klassen
Frederiksværk skole, oktober 2014
For at eleven får den bedst mulige hverdag på skolen er det afgørende, at Skolen sætter tydelige rammer for
opførsel i klasserummet og formår at skabe ro i klasserne, så eleverne får de bedste muligheder for læring.
Derfor har vi, på Frederiksværk Skole, udarbejdet dette princip for det klasseledelse og ro i klassen, der
beskriver såvel skolens ansvar som hjemmets ansvar med henblik på at sikre det enkelte barn den bedst
mulige skolegang og de bedste forudsætninger for at lære.
Dette princip beskriver de rammer, som skolens ledelse, i videst mulige omfang skal skabe gennem den
daglige praksis.
Skolens ansvar:
Der foreligger hvert år, senest 1. september et opdateret princip for klasseledelse besluttet af
bestyrelsen og godkendt af de relevante organer på skolen.
Der informeres – til hjemmet - før hver ferie (svarer til hver 6.- 8. uge) om klassens generelle status
socialt og fagligt, med fokus på klassens sociale og faglige funktionsniveau også med fokus på graden
af ro i klassen. Til brug for evaluering af graden af ro i klassen udvikles en generel 5 trins skala, der
sikre en fælles niveau forståelse.
Det enkelte team udarbejder på Teammøde før eleverne møder i skole efter sommerferien, et
dynamisk aftaledokument, der beskriver de rammer der skal være omkring undervisningen, hvilket
alle lærere slutter op om og er loyale overfor. Dette dokument sendes også til Skolelederen.
Rammerne er udtryk for hvad der forventes af eleverne i forhold til opførsel i klassen, tilladt
påklædning i timerne f.eks. Hovedbeklædning, overtøj og lignende, social adfærd og så videre.
Aftaledokumenterne foreligger bestyrelsen i anonymiseret form til brug for opfølgning og opdatering
af det til grund liggende princip.
Herudover holdes der, hvis særligt nødvendigt, samtaler med elever og deres forældre, hvor dette
synes nødvendigt i forhold til at styrke den enkelte elevs skolegang, klasseledelsen og roen i klassen.
Hjemmets ansvar:
Det er hjemmets ansvar at:
Eleven møder til tiden til undervisningen.
Eleven er undervisningsparat, hvilket vil sige, at eleven:
o
Møder veludhvilet
o
Møder med passende påklædning. Her tænkes ikke på udseende, men på en påklædning,
der svarer til forholdene med hensyn til temperatur, vejret m.m.
o
Opfører sig ordentligt i skoletiden og overholder skolens ordensregler, samt respekterer de
rammer omkring undervisningen, som lærerteamet har sat og som såvel eleven, som
hjemmet er orienteret om. I forlængelse heraf forventes det, at hjemmet bakker skolen op i
arbejdet for at praktisere klasseledelse og skabe ro i klassen.
At informere skolen skriftligt om forhold der gør, at eleven ikke kan deltage i undervisningen ved for
eksempel sygdom eller andet planlagt og lovligt fravær.
At samarbejde i forhold til udfordringer eller lignede i forhold til elevens skolegang, som skolen
oplever og har fundet det relevant at inddrage hjemmet i.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484981_0002.png
At optræde loyalt over for skolen også hjemme i hverdagens snak og dialogen med eleven.
Uoverensstemmelser og andet tages på voksen niveau mellem skolen og hjemmet.
Ovenstående er forhold der vil betyde, at eleven oplever, at Skolen og hjemmet ser det, som et fælles ansvar,
at støtte og styrke elevens skolegang, hvilket er vigtigt i forhold til elevens motivation, engagement og
ansvarsfølelse over for skolen og dennes rammer.
Evaluering af klasseledelse og ro i klasserne på skolen
Tiltagene beskrevet i dette princip evalueres af skolebestyrelsen hver 3. Måned, på bestyrelsesmøde
september, december, marts og juni på grundlag af mundtligt og skriftlig oplæg fra Skolelederen.