Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
Nils Wedel
Skovløbervej 5
3300 Frederiksværk
13. oktober 2014
Alinea
Vognmagergade 11, 2. sal
1148 København K
E-mail:
Hermed fremsendes projektforslag med fokus på Klasseledelse og Ro i klassen.
Projektet består af en enkel digital platform og et tilhørende hæfte med vejledning og beskrivelse af
evidensbaserede grundlag for indhold og anvendelse.
Primære målgruppe er Børnehaveklasseledere og folkeskolelærere i Folkeskolen og på Frie grundskoler.
Anvendelse kan også ses anvendt i andre uddannelsesarenaer.
Ideen er, at give Teamet omkring den enkelte klasse et let tilgængeligt værktøj til udarbejdelse af en fælles
forståelse af klasseledelse i den konkrete kontekst (1), samt skabe en fælles forståelse af, hvilken praksis, der
skal være gældende i forhold til lærerens egen adfærd i samspil med eleverne (2).
Den digitale platforms funktioner:
Funktion 1: (1)
Denne fælles forståelse skal munde ud i, at teamet kan sætte nogle krydser ud fra nogle muligheder der
beskriver ønsket opførsel og ikke ønsket opførsel, hvorefter de kan printe en aftale ud, som alle i teamet kan
forpligte sig til i deres samspil med eleverne. Hermed skabes en regelramme, som alle er enige i og
praktiserer og dermed er en vigtig forudsætning for positiv klasseledelse skabt, tilpasset præcist den
kontekst, som det pågældende team arbejder i.
Listen over muligheder, der kan krydses af er dynamisk, hvilket vil sige, at det enkelte team kan skrive
muligheder på listen, der ikke står der i forvejen. De punkter, som det enkelte team tilføjer overføres
automatisk til platformen, således at de næste teams, der logger ind får en liste af muligheder, der nu er
udvidet med de tilføjede punkter.
Telefon: 26 113 114 – Email: