Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1484979_0001.png
Nils Wedel
Skovløbervej 5
3300 Frederiksværk
13. oktober 2014
Alinea
Vognmagergade 11, 2. sal
1148 København K
E-mail:
[email protected]
Hermed fremsendes projektforslag med fokus på Klasseledelse og Ro i klassen.
Projektet består af en enkel digital platform og et tilhørende hæfte med vejledning og beskrivelse af
evidensbaserede grundlag for indhold og anvendelse.
Primære målgruppe er Børnehaveklasseledere og folkeskolelærere i Folkeskolen og på Frie grundskoler.
Anvendelse kan også ses anvendt i andre uddannelsesarenaer.
Ideen er, at give Teamet omkring den enkelte klasse et let tilgængeligt værktøj til udarbejdelse af en fælles
forståelse af klasseledelse i den konkrete kontekst (1), samt skabe en fælles forståelse af, hvilken praksis, der
skal være gældende i forhold til lærerens egen adfærd i samspil med eleverne (2).
Den digitale platforms funktioner:
Funktion 1: (1)
Denne fælles forståelse skal munde ud i, at teamet kan sætte nogle krydser ud fra nogle muligheder der
beskriver ønsket opførsel og ikke ønsket opførsel, hvorefter de kan printe en aftale ud, som alle i teamet kan
forpligte sig til i deres samspil med eleverne. Hermed skabes en regelramme, som alle er enige i og
praktiserer og dermed er en vigtig forudsætning for positiv klasseledelse skabt, tilpasset præcist den
kontekst, som det pågældende team arbejder i.
Listen over muligheder, der kan krydses af er dynamisk, hvilket vil sige, at det enkelte team kan skrive
muligheder på listen, der ikke står der i forvejen. De punkter, som det enkelte team tilføjer overføres
automatisk til platformen, således at de næste teams, der logger ind får en liste af muligheder, der nu er
udvidet med de tilføjede punkter.
Telefon: 26 113 114 – Email:
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484979_0002.png
Punkter fra start kunne være:
Eleven må ikke vippe på stolen
Eleven må ikke have tyggegummi i timerne
Eleverne må ikke betjene smartphones i undervisningen, medmindre de specifikt har fået tilladelse
hertil af læreren.
Eleverne må ikke bruge tablets i undervisningen, med mindre de har fået specifik tilladelse hertil
af læreren.
Og så videre.
Funktion 2:
Den anden funktion i den elektroniske platform er bygget op på nøjagtig samme funktionalitet, hvor lærere
og/eller pædagoger krydser af, hvilke egenskaber, der skal være kendetegnende ved deres adfærd i samspil
med eleverne. Når teamet er enige om dette krydser de af i formularen og printer herefter aftaledokumentet
ud, som herefter danner grundlag for den enkelte lærers og pædagogs samspil med eleverne.
Listen over muligheder, der kan krydses af er dynamisk, hvilket vil sige, at det enkelte team kan skrive
muligheder på listen, der ikke står der i forvejen. De punkter, som det enkelte team tilføjer overføres
automatisk til platformen, således at de næste teams, der logger ind får en liste af muligheder, der nu er
udvidet med de tilføjede punkter.
Punkter fra start kunne være:
Vi er i klassen senest 2 minutter efter at klokken har ringet.
Ved første lektions start er vi i klassen, når eleverne møder.
Vi bander ikke i kommunikation med elever og i undervisningen.
Vi anerkender eleverne for ønskede handlinger
Vi anerkender eleverne for deres indsats
Vi nedgør aldrig elever i vores kommunikation
Vi er loyale over for de aftalte punkter om klasseledelse.
Vi omtaler aldrig kollegaers arbejde
Og så videre
I hver af de 2 værktøjer skal der formuleres minimum 25 valgmuligheder, så der er nogle at vælge imellem.
Der skal udarbejdes en udførligintroduktion og instruktion i brugen af værktøjet.
Ligeledes skal der være en elektronisk redegørelse for hvorfor dette værktøj er en givtig vej for teamets
arbejde med klasseledelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484979_0003.png
For at tydeliggøre overvejelserne bag dette projektforslag vedhæfter jeg nogle artikler jeg har skrevet om
emnet. Dette handler om følgende:
Fagbladet Folkeskolen, Elevkulturer og lærerkompetencer
Jyllandsposten, Lille Olfert og Ro i klassen
Fagbladet Folkeskolen, Klasseledelse – en holdsport
(Denne kronik er sendt til folkeskolen 10. oktober. Det vides ikke på nuværende tidspunkt om den bliver optaget.)
Jeg vil meget gerne komme ind på forlaget og uddybe det fremsendte.
Nils Wedel
Cand pæd soc,
Speciale i klasseledelse
Folkeskolelærer,
gennem 25 år
PD i Social- & Specialpædagogik,
Afgangsprojekt i inklusion
3