Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1408208_0001.png
Børne‐ og Undervisningsudvalget 
 
Frederiksværk, den 11. Oktober 2014 
 
Jeg kunne godt tænke mig at få mulighed for, at holde et mindre oplæg 30‐45 minutter for Børne‐ og 
Undervisningsudvalget om Klasseledelse og ro i klassen, med mulighed for efterfølgende spørgsmål. 
 
Indhold og struktur forstiller jeg mig skal være: 
 
1. Teoretisk præsentation af grundlaget for min opfattelse og mine pointer (15 min.) 
2. Egen praksis og oplevelse i 3.a/3.b og 9.y (15 min) 
3. Mit syn på behovet for handling (10‐15 min) 
4. Mulighed for uddybende og afklarende spørgsmål. (?) 
 
Inddragelse af: 
 
Teori: 
‐ John Hattie 
‐ James Nottingham 
‐ Lars Qvortrup  
‐ Systemisk teori (kort) (light) 
‐ Nordenbo m.fl. 
‐ Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning 
 
Praksis: 
‐ Ekspertgruppens rapport og anbefalinger 
‐ "berøringsangst" 
‐ Egne erfaringer i egen praksis og syn på virkeligheden på området. 
‐ Eget syn på "nødvendig" handling 
 
Dette indslag til være et praksisnært pust fra virkeligheden derude, med solidt udgangspunkt i det 
evidensbaserede. 
 
Jeg arbejder i dag, som lærer, på Hedegårdenes Skole i Roskilde, har skrevet speciale om Klasseledelse og 
afgangsprojekt på diplomniveau om inklusion. Har ligeledes skrevet kronikkers og artikler om emnet i 
Jyllandsposten, Fagbladet Folkeskolen, samt Frederiksborg Amts Avs/Dagbladet Roskilde. 
 
Jeg ser frem til at høre fra Udvalget. 
 
Bedste hilsner 
 
Nils Wedel 
T.: 26 113 114 
 
Cand pæd soc 
Folkeskolelærer 
PD i Social‐ og Specialpædagogik