Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1433050_0001.png
N O TAT
Arbejdsgiverforhold på skoleområdet
I dette notat har KL samlet en række oplysninger om temaer, som på det
seneste har været omtalt i medierne.
Den 8. december 2014
Sags ID: PRJ-2013-00013
Dok.ID: 1948794
Weidekampsgade 10
Sygefravær for lærere
Indikationer tyder på, at sygefraværet er steget, men ikke til et alar-
merende niveau. KL følger udviklingen.
Der findes ikke valide tal for det samlede kommunale sygefravær i
de enkelte måneder. Årstallet for 2014 kommer først til maj 2015.
Det har været omtalt i medierne, at der nogle steder har været en
stigning på 25 %. Dette svarer fx til en stigning fra 4 til 5 procent el-
ler en stigning på ca. 1 procentpoint. I 2013 var lærernes sygefravær
på landsplan 4,6 procent.
Sygefraværet varierer fra skole til skole – og nogle steder er sygefra-
været også faldet.
Indikationer peger på, at lærernes sygefravær ligger en smule over,
men meget tæt på det samlede kommunale gennemsnit på 5,2 %.
Lærernes sygefravær ligger under andre store velfærdsområder som
social- og sundhedsassistenter og pædagoger i daginstitutioner, som
i 2013 havde et sygefravær på hhv. 7,0 og 6,2 procent.
KL og kommunerne tager stigningen i sygefraværet alvorligt, og sy-
gefraværet skal håndteres konkret af kommunerne og ledelserne på
skolerne.
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/2
Afgang fra lærerfaget
Afgangen fra lærerfaget er steget, men primært for lærere over 60. Det
er naturligt med højere afgang i forbindelse med større forandringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenlignet med perioden 2008 til 2012, hvor afgangen fra lærer-
faget lå på mellem 8,1 og 9,2 procent om året, er afgangen fra lærer-
faget steget til godt 10 procent fra august 2013 til august 2014.
Den langt største stigning ses blandt lærere over 60 år.
Det er sædvanligt ved store omstillinger, at nogle medarbejdere væl-
ger at gå på pension lidt tidligere end ellers planlagt.
Tallene for lærernes afgang er stadig lavere end for andre store
kommunale velfærdsgrupper som social- og sundhedsassistenter og
pædagoger i daginstitutioner, der har en afgang fra faget på hhv.
11,2 og 11,7 procent
Ny undersøgelse viser, at kommunerne generelt ikke har rekrutte-
ringsvanskeligheder på lærerområdet.
Tilstedeværelse
De fleste kommuner har valgt en fleksibel måde at tilrettelægge læ-
rernes tilstedeværelse.
Udgangspunktet for de nye arbejdstidsregler er, at lærerne er til ste-
de på deres arbejdsplads i arbejdstiden - men ikke som en fast ufra-
vigelig regel.
Resultaterne fra KL’s undersøgelse viser, at spørgsmålet om tilste-
deværelse håndteres på mange forskellige måder – så det passer til
de lokale forhold i den enkelte kommune.
Der er i arbejdstidsreglerne intet til hinder for, at en leder og lærer
ude på den enkelte skole bliver enige om, at en opgave bedst løses
derhjemme, hvis der er behov for det.
Nogle kommuner går med overvejelser om at ændre på kravene til
tilstedeværelse.
Stort set alle kommuner er i mål med at etablere lærerarbejdspladser,
der muliggør, at lærerne kan udføre deres opgaver på skolen.
Undervisningstimetal
Lærerne underviser ca. 80 timer mere pr. år pr. lærer - som forudsat
med reformen.
En rapport fra KORA vedr. kommunernes økonomiske implemen-
tering af folkeskolereformen konkluderer, at kommunerne budgette-
rer med øget undervisningstid for lærerne i et omfang, der svarer til
reformens forudsætninger – svarende til ca. 80 timer pr. lærer årligt.
Det er intentionen, at der skal kunne differentieres i undervisnings-
tiden mellem de enkelte lærere på baggrund af fx fag, erfaring og
elevsammensætning. Derved vil der helt naturligt være eksempler på
lærere, der ligger højere end gennemsnittet.
2