Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1433045_0001.png
NOTAT
Orientering af Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg om KL's understøttelse
af kommunernes omstilling til en ny skole
Omstillingen til en ny folkeskole med tre klare nationale mål, nye indsatser
og nye redskaber er en kulturforandring, der tager tid.
KL har siden indgåelsen af den politiske aftale om folkeskolereformen i
foråret 2013 prioriteret at understøtte kommunernes arbejde med først at
forberede og nu at realisere folkeskolereformen gennem en massiv og
mangesidet indsats. Konkret har understøttelsen bl.a. omfattet:
Møder for kommunalpolitikere samt kommunale direktører og
chefer om omstillingen til en ny skole
Dialog i kommunale ad hoc arbejdsgrupper om mål, indhold,
organisering, økonomi, dokumentation, arbejdsforhold mv. i
relation til folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler
Inspirationsmaterialer om de nye indsatser og redskaber
Rådgivning og vejledning til forvaltninger, bl.a. via digitale fora
Konferencer, temadage mv. om folkeskolereformen og de nye
arbejdstidsregler
3-dages kurser for alle skoleledelser (ca. 4500 personer)
Gennemførelse af to spørgeskemaundersøgelser til de kommunale
forvaltninger i foråret henholdsvis efteråret 2014.
Den 9. december 2014
Herudover har KL etableret et kommunesamarbejde om en ny folkeskole,
bestående af en politisk del, hvor kommunale udvalgsformænd og
forvaltningschefer jævnligt mødes og drøfter status, muligheder og
udfordringer i realiseringen af reformen og en faglig del med en række
faglige samarbejder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den faglige del består pt. (december 2014) af følgende 6 samarbejder med
deltagelse af i alt 68 kommuner. Nogle kommuner deltager i flere
samarbejder:
Samarbejde om økonomi og ressourcestyring
Samarbejde om målstyring, data og resultatopfølgning
Samarbejde om kommunikation
Samarbejde om faglig ledelse
Samarbejde mellem folkeskole, UU og ungdomsuddannelser
Samarbejde om udsatte børns undervisning
I 2015 igangsættes yderligere to samarbejder:
Samarbejde om brugertilfredshedsdata koblet med andre nøgletal
Samarbejde om læring understøttet af it
KL forventer at fortsætte understøttelsen af kommunernes arbejde med
omstillingen til en ny skole i 2015, bl.a. med fokus på forvaltningernes nye
opgaver og skolernes arbejde med at udvikle de nye indsatser (fx
understøttende undervisning og åben skole) og samarbejdsrelationer (fx
mellem lærere og pædagoger og med det omgivende samfund). Det er
vigtigt, at de nye indsatser og samarbejder bidrager konkret til målet om, at
alle elever bliver så dygtige som de kan, samtidig med at de trives bedre.
Herudover vil KL i høj grad understøtte kommunernes udvikling af it-
understøttelse af folkeskolen i regi af det fællesoffentlige
brugerportalsinitiativ. Konkret skal kommunerne i de kommende år bl.a.
anskaffe digitale lærings- og samarbejdsplatforme, der understøtter elevens
læringsproces og fremmer videndeling og samarbejde om elevernes læring.
2