Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
NOTAT
Orientering af Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg om KL's understøttelse
af kommunernes omstilling til en ny skole
Omstillingen til en ny folkeskole med tre klare nationale mål, nye indsatser
og nye redskaber er en kulturforandring, der tager tid.
KL har siden indgåelsen af den politiske aftale om folkeskolereformen i
foråret 2013 prioriteret at understøtte kommunernes arbejde med først at
forberede og nu at realisere folkeskolereformen gennem en massiv og
mangesidet indsats. Konkret har understøttelsen bl.a. omfattet:
Møder for kommunalpolitikere samt kommunale direktører og
chefer om omstillingen til en ny skole
Dialog i kommunale ad hoc arbejdsgrupper om mål, indhold,
organisering, økonomi, dokumentation, arbejdsforhold mv. i
relation til folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler
Inspirationsmaterialer om de nye indsatser og redskaber
Rådgivning og vejledning til forvaltninger, bl.a. via digitale fora
Konferencer, temadage mv. om folkeskolereformen og de nye
arbejdstidsregler
3-dages kurser for alle skoleledelser (ca. 4500 personer)
Gennemførelse af to spørgeskemaundersøgelser til de kommunale
forvaltninger i foråret henholdsvis efteråret 2014.
Den 9. december 2014
Herudover har KL etableret et kommunesamarbejde om en ny folkeskole,
bestående af en politisk del, hvor kommunale udvalgsformænd og
forvaltningschefer jævnligt mødes og drøfter status, muligheder og
udfordringer i realiseringen af reformen og en faglig del med en række
faglige samarbejder.