Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1430972_0001.png
Omstilling til en ny folkeskole
Resultater af spørgeskema til de
kommunale skoleforvaltninger
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0002.png
Om undersøgelsen
96 kommuner har besvaret, heraf 1 delvist, 2
ikke besvaret
Dataindsamlingen er foregået fra oktober-
november 2014
Besvaret i de kommunale skoleforvaltninger
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0003.png
Om undersøgelsen
Formål med undersøgelsen:
Bidrage til omstillingsprocessen i den enkelte
kommune ved at tilvejebringe et videngrundlag, man
kan spejle egne beslutninger og egen proces op imod
Bidrage til dialogen mellem KL og kommunerne om,
hvordan KL bedst kan understøtte de processer, der er
i gang i kommunerne
Bidrage med fakta til den politiske dialog mellem KL
og Regeringen, samt til den statslige koordinations- og
styregruppe om reformer og arbejdstidsregler på
uddannelsesområdet
Bidrage med fakta i den offentlige debat. Der har kørt
mange historier i medierne, og det er vigtigt at kunne
nuancere historierne med faktabaseret viden
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0004.png
Temaer i undersøgelsen
Kommunernes prioriterede fokusområder ift.
reformimplementering
Pædagogernes opgaver i skoledagen
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Arbejdsforhold på skolerne
Politisk og administrativ styring
Andre resultater
Tilrettelæggelse af understøttende undervisning
Motion og bevægelse
Den åbne skole
Kommunikation og inddragelse
Digitalisering
EUD-reform
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0005.png
Kommunernes fokusområder
den kommende tid
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0006.png
Kommunerne fremhæver følgende fokusområder i prioriteret rækkefølge:
1. Hvordan undervisningen kan gøres mere målstyret, herunder brug af den nye elevplan og
de nye fælles mål
2. Hvordan ledelsen kan komme tættere på den faglige praksis
3. Hvordan og i hvad ledere og medarbejdere skal kompetenceudvikles
4. Hvordan inklusionen kan styrkes
5. Hvordan indikatorer for elevernes resultater og trivsel kan indgå en i overordnet
(politisk) målstyring
6. Hvordan den længere og mere varierede skoledag konkret skal tilrettelægges, så den
bedst muligt understøtter elevernes læring og trivsel
7. Hvordan medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel kan styrkes
8. Hvordan forskning om læring i højere grad kan integreres i undervisningen
9. Hvordan teamsamarbejdet på skolerne kan styrkes
10. Hvordan pædagogerne skal indgå i skoledagen
11. Hvordan der skal kommunikeres om den nye skole, og hvordan der skabes opbakning til
den nye skole i den brede befolkning
12. Hvordan skolerne kan samarbejde mere med det omgivende samfund
13. Hvordan den brede forældregruppe kan inddrages i udviklingen af folkeskolen, og
hvordan forældres ressourcer kan anvendes
14. Hvordan motion og bevægelse bliver integreret i elevernes skoledag
15. Hvordan eleverne kan inddrages i udviklingen af folkeskolen
16. Hvordan de nye fag og de flere timer skal udmøntes
17. Hvordan samarbejdet med skolebestyrelserne fremover skal være
6
18. Hvordan de fysiske rammer på skolerne skal være, herunder medarbejderarbejdspladser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0007.png
Pædagogernes opgaver i
skoledagen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0008.png
Pædagogerne deltager i den fagdelte undervisning?
Indskolingen
Mellemtrinnet
Udskolingen
4
9
23
55
20
4
10
1
5
12
33
9
9
2
4
28
44
13
På alle skoler
På under halvdelen af skolerne
På over halvdelen af skolerne
På ingen skoler
På ca. halvdelen af skolerne
Ved ikke
Pædagogerne deltager i den understøttende undervisning?
Indskolingen
Mellemtrin
Udskolingen
13
34
78
9
3 0
1
4
32
13
10
2
4
13
10
27
23
9
På alle skoler
På under halvdelen af skolerne
På over halvdelen af skolerne
På ingen skoler
På ca. halvdelen af skolerne
Ved ikke
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0009.png
Hvilke mål arbejder pædagogerne med at fremme?
Elevernes trivsel
53
33
30
1
Motion og bevægelse
21
52
12
21
Velfungerende læringsfællesskaber
19
46
17
5 0
Fremme af arbejdet med læringsmål
8
19
38
21
2
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0010.png
Lektiehjælp og faglig fordybelse
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0011.png
Hvem varetager typisk lektiehjælp og faglig fordybelse
I udskolingen
59
32
0
På mellemtrinnet
21
71
10
I indskolingen
1
87
5
0
Kun lærere
Lærere og pædagoger
Kun pædagoger
Andre
Er timerne med lektiehjælp og faglig fordybelse i indskolingen placeret på
skolen eller på SFO/fritidshjem?
0
10
20
30
40
50
60
70
67
19
7
0
2
1
80
På alle skoler er det placeret på skolen
På over halvdelen af skolerne er det placeret på skolen
På ca. halvdelen af skolerne er det placeret på skolen og på ca…
På over halvdelen af skolerne er det placeret i SFO/fritidshjem
På alle skoler er det placeret i SFO/fritidshjem
Ved ikke
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0012.png
Arbejdsforhold på skolerne
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0013.png
Hvem har truffet beslutning om lærernes tilstedeværelse på skolen?
Skoler
18
Politikere
Forvaltning
0
10
20
28
30
40
49
50
60
Hvilken beslutning er truffet om tilstedeværelse?
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
Fuld tilstedeværelse
Et andet antal timers tilstedeværelse end fuld
tilstedeværelse
Udgangspunktet er fuld tilstedeværelse, men det kan
fraviges på den enkelte skole efter dialog mellem
skoleleder og lærer
Andet
2
2
2
16
8
8
7
19
7
15
Politisk beslutning
Administrativ beslutning
Beslutning fra alle/størstedelen af skolerne
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0014.png
Har I nået jeres mål for etablering af arbejdspladser på skolerne?
0
Ja, vi har nået vores mål
10
20
30
40
50
60
64
70
Vi forventer at nå vores mål inden nytår
17
Vi forventer at nå vores mål i første halvår af 2015
12
Vi forventer at nå vores mål næste skoleår
1
Vi forventer at nå vores mål senere
1
Ved ikke
0
Oplever I rekruteringsproblemer på skolerne?
0
10
4
37
54
20
30
40
50
60
Ja i høj grad
Ja i nogen grad
Nej, slet ikke
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0015.png
Politisk og administrativ styring
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0016.png
Den politiske og administrative styring
af forskellige temaer
Tæt politisk
styring
Fx konkrete
retningslinjer,
hyppige
drøftelser
Politisk styring
Overordnet
politisk styring
Fx overordnede
pejlemærker, stort
råderum til
forvaltning/ skoler
Tæt opfølgning
fra forvaltning
Fx hyppig dialog
med skolerne om
temaet,
forvaltning
medvirker i
udmøntning
Administrativ styring
Stort råderum for
skolerne
Fx dialog mellem
forvaltning og
skoler om temaet
men forvaltning
medvirker kun i
mindre grad i
udmøntning
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0017.png
Hvor tæt er/forventes den politiske styring i jeres kommune at blive for
nedenstående temaer i reformens første skoleår?
Arbejdet med inklusion på skolerne
Fysiske rammer på skolerne
Opfølgning på elevernes trivsel
Opfølgning på elevernes faglige resultater
Digital understøttelse af læringen
Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel
0
Skolernes organisering og tilrettelæggelse af en længere og mere
varieret skoledag
Kompetenceudvikling af ledere og medarbejderne på skolerne
2
3
3
2
8
31
32
27
23
23
23
5
15
18
13
15
7
13
53
11
50
53
11
18
49
19
11
15
9
11
10
8
39
32
14
44
45
53
42
12
12
43
10
13
43
11
11
6
54
14
45
42
5
6
28
25
1
3
0
1
Kommunikation om reformen til offentligheden og til forældrene
1
Pædagogernes opgaver i skoledagen og samarbejdet mellem lærere og
1
pædagoger
Skolernes arbejde med mål for den enkelte elev, herunder fælles mål
og elevplan
Forældresamarbejde og – inddragelse
1
Elevinddragelse
0
MEGET TÆT POLITISK STYRING
TÆT POLITISK STYRING
HVERKEN /ELLER
OVERORDNET POLITISK STYRING
MEGET OVERORDNET POLITISK STYRING
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0018.png
I hvor høj grad følger forvaltningen i jeres kommune op på nedenstående temaer ift.
skoleledelserne?
Kompetenceudvikling af ledere og medarbejderne på skolerne
Arbejdet med inklusion på skolerne
Skolernes faglige resultater, og hvordan skolerne vil arbejde med opfølgning på
resultaterne
Digital understøttelse af læringen
De fysiske rammer på skolerne
Samarbejdet mellem skolerne, herunder videndeling og erfaringsudveksling
Faglig ledelse på skolerne
Skolernes arbejde med elevernes trivsel
Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel
Kommunikation om reformen til forældrene
Skolernes arbejde med mål for den enkelte elev, herunder fælles mål og elevplan
Skolernes samarbejde med de nye skolebestyrelser
Skolernes organisering og tilrettelæggelse af en længere og mere
varieret skoledag
Skolernes arbejde med forskningsbaseret viden og metoder
Pædagogernes opgaver i skoledagen og samarbejdet mellem lærere og pædagoger
Teamsamarbejdet på skolerne
Forældresamarbejde og -inddragelse 1
5
5
26
30
16
11
9
16
37
15
14
11
14
47
40
27
24
19
20
23
26
52
10
12
56
54
50
40
8
7
54
43
57
4
9
8
10
21
22
28
28
42
4
5
14
11
12
10
7 0
7 0
0
1
2
3
1
1
0
2
18
39
41
32
35
15
11
19
15
17
20
29
31
23
33
37
46
6
2
4
6
6
9
7
MEGET TÆT ADM STYRING
TÆT ADM STYRING
HVERKEN /ELLER
OVERORDNET ADM STYRING
MEGET OVERORDNET ADM STYRING
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0019.png
Øvrige resultater
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0020.png
Understøttende undervisning
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0021.png
Er den understøttende undervisning typisk samlet i større blokke (fx hele
eller halve dage), eller ligger det spredt ud over skoledagen og skoleugen?
Alle skoler har spredt den understøttende
undervisning ud over skoledagen og skoleugen
Over halvdelen af skolerne har spredt den
understøttende undervisning ud over skoledagen og
skoleugen
Ca. halvdelen af skolerne har lagt den understøttende
undervisning i større blokke og halvdelen har spredt
det ud over skoledagen og skoleugen
Over halvdelen af skolerne har lagt den
understøttende undervisning i større blokke
5
16
35
31
Alle skoler har lagt den understøttende undervisning i
større blokke
1
Ved ikke
0
8
5
10
15
20
25
30
35
40
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0022.png
Samarbejdspartnere om den åbne skole, udover musikskoler og
ungdomsskoler
Foreningsliv
Kulturinstitutioner
Ungdomsuddannelser
Virksomheder
17
14
15
27
26
15
17
22
18
41
34
14
37
18
24
11
2
0
2
0
7
8
6
5
Alle skolerne samarbejder med den pågældende
Ca. halvdelen af skolerne samarbejder med den pågældende
Ingen af skolerne samarbejder med den pågældende
Over halvdelen af skolerne samarbejder med den pågældende
Under halvdelen af skolerne samarbejder med den pågældende
Ved ikke
Hvor indgår de 45 min. motion og bevægelse, udover idrætstimerne?
I den understøttende undervisning?
40
24
12
6
0
13
I den øvrige fagdelte undervisning?
39
25
11
7
0
13
I pauserne?
19
12
9
27
7
21
På alle skoler
På under halvdelen af skolerne
På over halvdelen af skolerne
På ingen skoler
På ca. halvdelen af skolerne
Ved ikke
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0023.png
Kommunikation og inddragelse
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0024.png
Hvordan arbejdes der i kommunen med skolebestyrelsernes
opgaver i reformen?
KB/forvaltning lægger op til, at skolebestyrelserne giver deres
eksisterende principper et eftersyn på baggrund af reformen
Skolebestyrelserne inviteres ind i drøftelses- og
samarbejdesfora med kommunalpolitikere og forvaltning, der
rækker ud over de lovpligtige møder
Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der kan/skal indgå
repræsentanter fra lokalsamfundet i skolebestyrelserne
Forvaltningen understøtter skolebestyrelsens opgave med at
udarbejde nye principper, fx med forslag til tidsplan,
refleksionsspørgsmål eller andet
KB/forvaltning lægger op til, at skolebestyrelserne giver deres
måde at føre tilsyn med skolens virksomhed et eftersyn på
baggrund af reformen
66
65
52
40
33
Andet
11
0
10
20
30
40
50
60
70
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0025.png
Hvordan arbejdes der i kommunen eller på kommunens skoler i
indeværende skoleår med information til og inddragelse af forældre om
den nye folkeskole
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
93
78
68
27
6
100
Information via hjemmeside og forældreintra
Informationsmøder for forældre
Inddragelse via forældremøder eller særlige dialogmøder
Inddragelse via arbejdsgrupper med deltagelse af forældre
Andet
Hvordan arbejdes der i kommunen eller på kommunens skoler i
indeværende skoleår med information til og inddragelse af elever ift.
den nye folkeskole
0
10
20
30
40
50
60
70
80
83
82
17
14
90
Skolerne informerer eleverne
Skolerne inddrager elevrådene
Via arbejdsgrupper med deltagelse af elever
Skolerne inddrager alle elever i udviklingen af indsatserne i en ny…
Andet
8
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0026.png
Digitalisering
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0027.png
I hvor høj grad arbejder kommunen med at ændre fordelingen
mellem analoge og digitale læringsmidler
0
5
10
15
20
25
30
35
40
I meget høj grad
30
I høj grad
37
I nogen grad
26
I mindre grad
2
Slet ikke
0
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0028.png
EUD-reform
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430972_0029.png
I hvor høj grad er forvaltningen i dialog med skolelederne om skolernes
ansvar for i 8. kl. op til 1. dec. 2014 at afgive standpunktskarakterer og
vurdering af social og personlig parathed til ungdomsuddannelse ?
0
5
10
28
38
22
6
0
15
20
25
30
35
40
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
I hvor høj grad er forvaltningen i dialog med skolelederne og UU-lederen
om ansvarsfordelingen og samarbejdet om
uddannelsesparathedsvurdering for 8. kl. op til 1. dec. 2014 ?
0
5
10
15
32
36
22
20
25
30
35
40
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
0
4
29