Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Hovedkonklusioner fra spørgeskema om om-
stilling til en ny folkeskole
KL har i perioden medio oktober til medio november 2014 gennemført en
spørgeskemaundersøgelse blandt de kommunale skoleforvaltninger.
Undersøgelsen fokuserer på kommunernes omstilling til en ny folkeskole.
Med folkeskolereformen er tydeliggjort vigtigheden af, at der på alle niveau-
er styres på elevernes faglige resultater og udvikling samt trivsel. Der vil dog
gå nogen tid, før reformen afspejles i forbedrede elevresultater. Samtidig er
der stor politisk efterspørgsel efter viden om, hvordan det går med omstil-
lingen til den ny folkeskole. Det er i dette lys, at undersøgelsen skal ses.
Med undersøgelsen er der lagt vægt på at tilvejebringe et nyttigt viden-
grundlag for dem, der implementerer reformen, samtidig med at imøde-
komme den politiske efterspørgsel efter information om status for imple-
mentering af reformen.
Formålet med undersøgelsen er at:
1) Bidrage til omstillingsprocessen i den enkelte kommune ved at tilve-
jebringe et videngrundlag, hvor man kan spejle egne beslutninger og
egen proces op imod andre kommuners løsninger
2) Bidrage til dialogen mellem KL og kommunerne om, hvordan KL
bedst kan understøtte de processer, der er i gang i kommunerne
3) Bidrage med fakta til den politiske dialog mellem KL og Regeringen,
samt til den statslige koordinations- og styregruppe om reformer og
arbejdstidsregler på uddannelsesområdet
4) Bidrage med fakta i den offentlige debat. Der har kørt mange histo-
rier i medierne, og det er vigtigt at kunne nuancere historierne med
faktabaseret viden
Den 3. december 2014
Sags ID: SAG-2014-01418
Dok.ID: 1945058
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon
www.kl.dk
Side 1/4