Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget (svar på sam-
rådsspørgsmål W)
Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 12. december
2014
BUU’s medlemmer
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 4 minutter
Tirsdag den 2. december 2014, kl. ca. 14.15, i FT, lokale
2-133.
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430951_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Uddannelse
Ungdom
Afslutning
1. Indledning
Godt, der er to punkter både i forhold til rådsmødet for uddannelse og rådsmø-
det for ungdom.
2. Uddannelse
Jeg starter med det, der er på rådsmødet for uddannelsesområdet.
Her skal vi vedtage et sæt rådskonklusioner om entreprenørskab i forbindelse
med uddannelse.
Og det, der er formålet med konklusionerne, det er at fremme kompetencer i
entreprenørskab i en bred forstand. Det skal både være med til at styrke be-
skæftigelse, selvstændig virksomhed og aktivt medborgerskab hos borgerne og
også være til gavn for dem både arbejdsmæssigt og privat.
Det er rådskonklusioner, som også ligger i forlængelse af den økonomiske kri-
se, man ser hen over de europæiske lande, at der i den grad er brug for, at vi
tænker entreprenørskab for at få gang i noget vækstskabende virksomhed og
ideskabelse, og det har der været stort fokus på ved de forskellige rådsmøder,
jeg også har været med til tidligere. Og derfor så opfordrer rådskonklusionerne
til, at det at tænke i kompetencer inden for entreprenørskab, det skal indgå på
alle uddannelsesniveauer og så vidt muligt i alle fag.
Det stemmer godt overens med de uddannelsesreformer, vi har lavet i brede
forlig og aftaler både med folkeskolereformen og også med erhvervsuddannel-
sesreformen og også senest med regeringens udspil til gymnasierne, at tænke i
hvordan innovation og entreprenørskab bliver noget, der bliver tænkt ind både i
fag og i forskellige typer af produkt-, projekt- og problemorienterede forløb.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I rådskonklusionerne foreslås en række initiativer, der på de forskellige uddan-
nelsesniveauer skal understøtte undervisningen i entreprenørskab, herunder pe-
ger de på netværk, digitale værktøjer, styrket samarbejde mellem uddannelser-
ne og erhvervslivet og en øget inddragelse af entreprenører på uddannelsesin-
stitutionerne.
Det synes vi er nogle fine forslag, og igen kan vi genkende, at det er det, som
allerede sker mange steder på uddannelserne, og et godt eksempel på, som jeg
er sikker på alle her i rummet kender til, det er, at vi i Danmark siden 2009 har
haft et godt samarbejde omkring etableringen af ”Fonden for Entreprenørskab
– Young Enterprise”, som netop er med til at sikre, at der bliver en række poli-
tiske tiltag over for uddannelsessektoren på det her område.
Og af den grund kan vi støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Der vil også være en politisk debat på rådsmødet om uddannelse om uddannel-
ses betydning for Europas økonomier og sammenhængen til Europa 2020-
strategien, og det er den, som er EU’s strategi for vækst og beskæftigelse.
Og den indgår i rækken af drøftelser, der har været i andre rådsformationer,
vedrørende midtvejsrevisionen af Europa 2020-strategien.
Her vil jeg fra dansk side notere mig Europa 2020-strategiens bidrag til natio-
nale reformer i EU-landene, og fokusere på, at gode uddannelser ikke blot
handler om penge. Effektivitet og kvalitet i uddannelserne er også vigtigt, og
det er også det, der har været fokus for vores reformer her i Danmark. .
3. Ungdom
Og så er der også to dagsordenpunkter i forhold til ungdomsområdet. Og det
første er vedtagelse af et sæt rådskonklusioner om fremme af unges adgang til
at udnytte deres rettigheder for at øge deres selvstændighed og aktive medbor-
gerskab.
Og det er det nuværende triosamarbejde, som består af Italien, Letland og Lu-
xembourg, som har sat det her tema øverst på deres fælles dagsorden.
Det handler ikke om indholdet i selve rettighederne. Det handler om unges ad-
gang til at udnytte rettighederne. Og de muligheder og begrænsninger, der måt-
te eksistere på forskellige områder.
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi ikke lægger nogen unødige hindringer i vejen
for, at unge kan engagere sig aktivt i samfundslivet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De skal både have noget at bo i, de skal have adgang til uddannelse, de skal
søge job, og de skal have mulighed for at kunne stifte familie. Og det har be-
tydning for dem, at de har muligheder for at realisere dem som medborgere i
det samfund, som de er en del af. Vi støtter derfor en vedtagelse af rådskonklu-
sionerne på det her område.
Det andet og sidste punkt er en politisk debat om at styrke den tværsektorielle
tilgang til ungdomspolitikken.
Og debatten den skal bidrage til, at vi kan blive bedre til at adressere de socio-
økonomiske udfordringer og tilrettelægge mere målrettede politikker for unge.
Og den vil vi selvfølgelig gerne deltage aktivt i.
4. Afslutning
Og det er det, der er på dagsordenen for rådsmødet.
4