Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Anmodning om foretræde vedr. styrkelse af undervisning i hygiejne i
grundskolen, samt udarbejdelse af hygiejnepolitik på grundskolerne.
Hensigt
Indførelse af hygiejne som Færdigheds- og Vidensmål – også i mellemskole og udskoling.
Krav om udarbejdelse af hygiejnepolitik på de enkelte grundskoler
Generelt
Basal viden om infektioner, smitteveje og forebyggelse er fundamental for individets muligheder for
varetagelse af egen og andres sundhed. Af samme grund er det hensigtsmæssigt, at hygiejne er en
del af de ny fællesmål i faget Sundhed for indskolingen. Rådet for Bedre Hygiejne opfordrer til, at
man en udvidelse, så hygiejne også indgår i faget Sundhed i de større klassetrin som et led i en
langsigtet strategi for styrkelse af borgernes viden og adfærd i forhold til begrænsning af
smittespredning.
Sideløbende med et undervisningsmæssigt løft opfordrer Rådet for Bedre Hygiejne til, at det bliver
obligatorisk for alle grundskoler at udvikle en politik for hygiejne på den enkelte skole. Dels for at
sikre gode hygiejniske rammer - såsom rene toiletter - dels for at dæmme op for smitte blandt
skolens brugere.
Sundhedsstyrelsen udgav i 2013 en forebyggelsespakke om hygiejne
1
, der bl.a. pointerer følgende:
”Det er erfaringen, at organisering af hygiejneområdet i kommunen på tværs af flere forvaltninger
løfter kvaliteten af den daglige generelle hygiejneindsats både hos borgere og hos medarbejdere i
alle kommunens tilbud. Organiseringen bidrager også til, at fx uddannelse af medarbejdere foregår
ensartet og kvalificeret, hvilket bidrager til større effekt af indsatsen.” Dette omfatter naturligvis
også skolernes som institutioner og skolens medarbejdere og elever som individer.
1
Sundhedsstyrelsens
forebyggelsespakke om hygiejne, 2012
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2012/11nov/ForebyggPk/Hygiejne.pdf