Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1430678_0001.png
Anmodning om foretræde vedr. styrkelse af undervisning i hygiejne i
grundskolen, samt udarbejdelse af hygiejnepolitik på grundskolerne.
Hensigt
Indførelse af hygiejne som Færdigheds- og Vidensmål – også i mellemskole og udskoling.
Krav om udarbejdelse af hygiejnepolitik på de enkelte grundskoler
Generelt
Basal viden om infektioner, smitteveje og forebyggelse er fundamental for individets muligheder for
varetagelse af egen og andres sundhed. Af samme grund er det hensigtsmæssigt, at hygiejne er en
del af de ny fællesmål i faget Sundhed for indskolingen. Rådet for Bedre Hygiejne opfordrer til, at
man en udvidelse, så hygiejne også indgår i faget Sundhed i de større klassetrin som et led i en
langsigtet strategi for styrkelse af borgernes viden og adfærd i forhold til begrænsning af
smittespredning.
Sideløbende med et undervisningsmæssigt løft opfordrer Rådet for Bedre Hygiejne til, at det bliver
obligatorisk for alle grundskoler at udvikle en politik for hygiejne på den enkelte skole. Dels for at
sikre gode hygiejniske rammer - såsom rene toiletter - dels for at dæmme op for smitte blandt
skolens brugere.
Sundhedsstyrelsen udgav i 2013 en forebyggelsespakke om hygiejne
1
, der bl.a. pointerer følgende:
”Det er erfaringen, at organisering af hygiejneområdet i kommunen på tværs af flere forvaltninger
løfter kvaliteten af den daglige generelle hygiejneindsats både hos borgere og hos medarbejdere i
alle kommunens tilbud. Organiseringen bidrager også til, at fx uddannelse af medarbejdere foregår
ensartet og kvalificeret, hvilket bidrager til større effekt af indsatsen.” Dette omfatter naturligvis
også skolernes som institutioner og skolens medarbejdere og elever som individer.
1
Sundhedsstyrelsens
forebyggelsespakke om hygiejne, 2012
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2012/11nov/ForebyggPk/Hygiejne.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430678_0002.png
Argumentation
1. Hygiejne som del af undervisning i Sundhed på flere klassetrin
Internationale og danske undersøgelser viser, at elevers sygefravær kan reduceres alene ved at
undervise i korrekt håndhygiejne og indarbejde håndvask ved skoledagens start, før frokost og
inden man forlader skolen
2
. Håndhygiejne er anerkendt som én af de væsentligste metoder til at
forebygge smitte i alle aldersgrupper, og på alle arbejdspladser og institutioner.
Både viden og færdigheder er afgørende brikker i god hygiejnisk adfærd. De er dermed vigtige
elementer til begrænsning af smitte i samfundet og derved nedbringelse af sygefravær generelt.
Forebyggelse af smittespredning er tillige en vigtig forudsætning for et godt fremmøde i skolen.
Denne viden og disse færdigheder bør holdes vedlige og indgå i fagene gennem hele skolegangen -
og ikke kun i indskolingen.
Hygiejne er tilmed et emne og nogle færdigheder, som grundlægges i netop skolealderen
3
, og som
både kræver repetition og har flere lag af forståelse afhængigt af aldersgruppe. Samtidig kan det let
indgå i de andre fag på de pågældende alderstrin/skoletrin, da det har naturlig forbindelse til flere
fag. Endelig er der, med indførelse af helhedsskolen, øget behov for mere viden om dette emne, da
flere fremmødetimer også øger behovet på skolen for hygiejne generelt, rengøring og vedligehold.
Rådet for Bedre Hygiejne foreslår derfor, at hygiejne bliver en del af Færdigheds- og Vidensmålene
i faget Sundhed gennem hele skoleforløbet.
2. Hygiejnepolitik på skolerne
Gennem mange år har mange skoler måttet spare på budgetter for bl.a. rengøring og vedligehold,
hvilket betyder, at der er stor risiko for at fx toiletter ikke holdes tilstrækkelig rene eller måske, at
antallet er håndvaske er underdimensioneret. Dansk Center for Undervisningsmiljø gennemførte i
2009 en undersøgelse, hvor mere end halvdelen af eleverne fandt skoletoiletterne ulækre - altid eller
ofte
4
. Statens Institut for Folkesundhed har i 2013 vist, at netop dette medfører et fravalg af
toiletterne blandt et stort antal af eleverne, til gene for egen krop og koncentrationsevne
5
.
2
Mandatory
handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils:
A pilot intervention study. American Journal of Infection Control, 2009. Inge Nandrup-Bus, Fredensborg
Kommune
3
Behavioural considerations for hand hygiene practices: the basic building blocks. Journal of Hospital
Infection (2007) 65, 1-8, Whitby et al.
4
Skoletoiletter 2009. Undersøgelsesrapport DCUM,
http://www.boerneraadet.dk/media/30423/Skoletoiletter-2009.pdf
5
Elever undgår toiletter. Statens Institut for Folkesundhed, 2013,
http://si-folkesundhed.dk/Ugens%20tal%20for%20folkesundhed/Ugens%20tal/38_2013.aspx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430678_0003.png
Hertil kommer, at mange skoler har problemer med indeklima, som i mange tilfælde skyldes
mangelfuld rengøring, hygiejne og vedligehold. Hvis der på skolen også undervises i hygiejne, er det
samtidig væsentligt, at de faktiske forhold for eleverne som minimum lever op til gængse
standarder, og medvirker til at skabe en tryg og hygiejnisk hverdag for elever, lærere og pædagoger
6
.
Disse fakta indgår også som en del af Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om indeklima i
skoler
7
.
På andre områder, som fx gennem sukker-, motions-og trafiksikkerhedspolitik har indførsel af en
politik givet ambition, retning og stor fremgang i arbejdet på et forebyggelsesområde, da det har
konkretiseret udfordringer og synliggjort handlemuligheder. En hygiejnepolitik for skolerne vil
understøtte indsatsen for at fremme trivsel, sådan som det også ønskes gennem de obligatoriske
trivselsmålinger, bl.a. for toiletforhold og indeklima
8
.
Rådet for bedre hygiejne anmoder på denne baggrund om foretræde for at argumentere for
1. At hygiejne bliver inddraget som en del af de fælles mål for faget Sundhed for alle klassetrin i
Grundskolen. Ikke kun for indskolingens elever.
2. At alle grundskoler skal udvikle en politik for hygiejneområdet. En politik der kan skabe
sammenhæng mellem det, eleverne lærer, og de faktiske forhold på skolerne.
Med venlig hilsen
Susanne Knøchel
Formand for Rådet for Bedre Hygiejne
6
Case;
Søndermarkskolen, Frederiksberg Kommune, vinder af Årets Hygiejnepris 2011.
http://goo.gl/u8jFPY
og http://www.folkeskolen.dk/69529/faerre-sygedage-giver-hygiejnepris-til-
frederiksbergsskole
7
Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om indeklima i skoler, 2012
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/miljoe/~/media/67F9E84028EC429497502B3AA90659AF.ashx
8
Anbefalinger fra ekspertgruppen om elevers trivsel i folkeskolen i relation til nationale trivselsmålinger, 2014.
Undervisningsministeriet.
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Aktuelt/PDF14/140520%20Ekspertgruppens%20foerste%20af
rapportering.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430678_0004.png
Forslag til indhold i en hygiejnepolitik på skoleområdet
I en hygiejnepolitik kunne skolernes ledelse, medarbejdere og elever tage stilling til udvikling og
status for emner som fx:
Læring om håndvask (praksis)
Håndhygiejne (ved ankomst, før frokost, ved skoledagens afslutning)
Håndvaske og vandforbrug (fysiske rammer)
Rengøring (kvalitet, prioritering ift. årstidsvariationer, inddragelse af elever i rengøringsparathed
(oprydning), integration og fastholdelse af rengøringsmedarbejdere)
Skoletoiletter (fysiske rammer)
Primære fordele ved forslagene
Lavere sygefravær blandt elever og medarbejdere – fra lærere og pædagoger,
rengøringsmedarbejdere og tekniske servicemedarbejdere, til bibliotekarer og administration.
Færre sygedage i familierne (indirekte)
Bedre læringsmiljø og trivsel for elever
Bedre trivsel og tilfredshed – specifikt i forhold til skoletoiletter
Færre følgekomplikationer som fx inkontinens
At grundskolerne ville blive en direkte del af indsatsen i kommunernes samlede arbejde med at
implementere Sundhedsstyrelsen forebyggelsespakke om hygiejne
Kort præsentation af Rådet
Rådet for Bedre Hygiejne er en NGO, der blev dannet i 2008 med det formål at fremme sund
hygiejneadfærd i Danmark – på tværs af faggrænser, sektorer og brancher – gennem arbejde for at
øge den almene viden om hygiejne, at viden om god hygiejne og sund hygiejnisk adfærd altid indgår
som et positivt, udviklende og naturligt element overalt i samfundet. Målet er derved at virke for
bedre sundhed ved at forebygge sygdom og sygefravær.
Rådets medlemmer favner ca. 170 kommuner, institutioner, organisationer, brancheforeninger,
virksomheder, hospitaler, faglige selskaber, forskere og lignende – fordelt på omkring 600 fagfolk.
Rådets øverste ledelse udgøres af bestyrelsen, der bl.a. omfatter medlemmer fra SSI, Københavns
Universitet, FOA, 3F, Komiteen for Sundhedsoplysning, Foreningen af Kommunallæger, Dansk
Industri og Brancheforeningen SPT.