Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om den
kommunale budgetsituation på folkeskoleområdet
Svar på samrådsspørgsmål J om den kommunale budget-
situation på folkeskoleområdet med udgangspunkt i un-
dersøgelse af Danmarks Lærerforening
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 8 minutter
Torsdag den 6. november 2014 kl. 12.00 – 12.45 i Børne-
og Undervisningsudvalget, lokale 2-133, Christiansborg
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428673_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. M’s bemærkninger til Danmarks Lærerforenings undersøgelse: Hvad kan den sige om
den faktiske budgetsituation?
3. Er de nødvendige økonomiske rammer til stede?
4. Opfølgning på folkeskolereformen
Besvarelse af samrådsspørgsmål J:
Ministeren bedes kommentere Danmarks Lærerforenings undersøgelse af den
kommunale budgetsituation på folkeskoleområdet og uddybe ministerens besva-
relse af BUU, alm. del – spm. 2-11.
1. Indledning
Tak for muligheden for at uddybe de skriftlige svar, som jeg har givet til ud-
valget på spørgsmålene 2-11.
Jeg har fuld forståelse for den bekymring, der forud for, at de kommunale bud-
getter er vedtaget og udmøntet, kan være på skolerne, om der er tilstrækkelige
ressourcer. Jeg kan også godt forstå, at folkeskolens interessenter er optaget
heraf – og hvordan fordelingen af ressourcerne bliver mellem de forskellige
opgaver, der er i folkeskolen. Det er derfor også noget, vi i regeringen følger
tæt.
Dog er der nogle begrænsninger, når det handler om den kommunale budget-
lægning, som jeg vil komme ind på i min besvarelse.
2. M’s bemærkninger til Danmarks Lærerforenings undersøgel-
se: Hvad kan den sige om den faktiske budgetsituation?
Det, der ligger til grund for dette samråd, som Enhedslisten har indkaldt, er
Danmarks Lærerforenings årlige undersøgelse af den kommunale budgetsitua-
tion på folkeskoleområdet. Denne undersøgelse giver efter min opfattelse ikke
på nuværende tidspunkt grundlag for at vurdere, hvordan den kommunale bud-
getlægning ender med at få af effekt ude på skolerne.
Det skyldes, at undersøgelsen også i år er baseret på et spørgeskema, der er be-
svaret af en begrænset del af lærerne og indsamlet via de lokale lærerkredse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den 15. september 2014. Det vil sige, det er tal, der er indsamlet på et tids-
punkt, hvor langt hovedparten af de kommunale budgetter endnu ikke er ved-
taget.
Endvidere vil den konkrete fordeling af de afsatte ressourcer til kommunens
folkeskoler, fx inklusionsindsatsen og skole/hjemsamarbejdet, først efterføl-
gende blive udmøntet lokalt på de enkelte skoler.
Kommunerne vedtog deres budgetter for 2015 i begyndelsen af oktober. I løbet
af efteråret indrapporterer kommunerne budgetoplysninger til Økonomi- og In-
denrigsministeriet.
Hvis udvalget ønsker det, vil jeg selvfølgelig gerne, når de samlede budgettal
for 2015 foreligger, fremsende en oversigt, hvor man kan se de overordnede
budgettal for folkeskolen – og som dermed også kan sammenholdes med ud-
viklingen i de foregående års budget- og regnskabstal. Udgifterne opgøres både
som samlede udgifter og som udgifter pr. elev på sædvanlig måde.
Jeg vil godt understrege, at når man har de overordnede og vedtagne budgettal,
og det er jo en diskussion, vi har hvert år på dette tidspunkt, kan man heller ik-
ke med de vedtagne budgetter se, hvordan de afsatte midler bliver fordelt på
forskellige indsatsområder - fx hvad der går til almindelig undervisning, speci-
alundervisning og inklusionstilbud.
Og det er jo også derfor, at regeringen har besluttet at følge op med særskilte
undersøgelser bl.a. i forhold til inklusionsindsatsen, om midlerne følger med
tilbage fra specialundervisningen og specialtilbuddene til den almindelige un-
dervisning. Jeg siger dette for at understrege, at selv med de vedtagne budget-
ter, og det er jo det jeg bliver spurgt om, kan fordelingen ikke opgøres specifikt
på formål. Det skal så undersøges på andre måder.
3. Er de nødvendige økonomiske rammer til stede?
Jeg bliver spurgt, om vi som regering har afsat de nødvendige økonomiske
rammer for realiseringen af folkeskolereformen, og der er stillet en række ud-
valgsspørgsmål herom til skriftlig besvarelse. Jeg henviser i den forbindelse til
min besvarelse af spørgsmål 7 den 22. oktober 2014.
Hovedtallene er her, at folkeskolen tilføres ca. 870 mio. kr. i 2014, og over pe-
rioden 2014-2020 er der i alt afsat ca. 7,2 mia. kr. som led i gennemførelsen af
folkeskolereformen. Heraf er 1,8 mia. kr. ekstraordinært tilført det kommunale
bloktilskud i perioden 2014-2017 for at imødekomme særlige omstillingsud-
fordringer i kommunerne. Hertil kommer en række bevillinger, der er redegjort
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for i den skriftlige besvarelse. Jeg nævner det blot her for at understrege, at re-
geringen har afsat ekstra midler i forbindelse med reformen.
Endvidere bliver jeg spurgt, om hvordan regeringen følger op på den indsats,
der gøres i folkeskolen.
Regeringen vil følge op på de overordnede nationale mål, at eleverne bliver så
dygtige, de kan, at betydningen af social baggrund reduceres, og at eleverne
trives. I den forbindelse har jeg taget et papir med, som jeg gerne vil omdele.
Jeg vil prøve at ridse op den række forskellige måder, vi følger, om folkeskolen
udvikler sig i forhold til de mål, der er sat. Det omdelte papir kan optrykkes
som bilag.
4. Opfølgning på folkeskolereformen
Regeringen og KL har aftalt løbende at følge og drøfte både gennemførelsen af
folkeskolereformen og kommunernes inklusionsindsats med dataindsamling og
afrapportering. Det har vi også tidligere drøftet her i udvalget.
Med folkeskolereformen er der lagt en ramme for, hvordan der løbende evalue-
res og følges op på folkeskolens udvikling og reformimplementeringen – både
nationalt og lokalt. Dette sker i en dialog mellem de centrale interessenter med
udgangspunkt i systematisk indsamlet viden af både kvantitativ og kvalitativ
art.
Det overordnede er, at vi følger de tre nationale mål for folkeskolen, der sætter
fokus på elevernes læring og trivsel, og som årligt følges via resultater i de na-
tionale test og den nye trivselsmåling, som er ved at blive udarbejdet, og som
træder fuldt i kraft fra skoleåret 2015/16.
På nationalt niveau er det aftalt, at Undervisningsministeriet årligt offentliggør
en statusredegørelse for folkeskolens udvikling, der skal danne udgangspunkt
for regeringens drøftelser om udviklingen med både forligspartierne – og det er
jo et meget bredt forlig, der er om folkeskolen – med KL og med folkeskolens
øvrige interessenter. Den første redegørelse kommer i foråret 2015.
Der er igangsat et stort evaluerings- og følgeforskningsprogram, der skal bi-
drage til at dokumentere status på implementeringen og effekterne af reformen
og dens elementer samt lære af erfaringer og resultater.
Undervisningsministeren skal – ifølge den politiske aftale om folkeskolerefor-
men – senest 5 år efter ikrafttrædelse af lovgivningen om reformen give Folke-
tinget en redegørelse af lovens virkning og eventuelle behov for ændringer.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På det lokale niveau skal kommunerne udarbejde kvalitetsrapporter mindst
hvert andet år, og de skal danne udgangspunkt for den lokale dialog om folke-
skolens udvikling.
Vi synes, det er helt afgørende, at opfølgningen foregår dialogbaseret. Mål,
evaluering og opfølgning i forhold til folkeskolens udvikling skal således både
lokalt og nationalt indgå i en kontekst af dialog mellem folkeskolens interes-
senter.
På nationalt plan foregår opfølgningen i regi af partnerskabet for folkeskolen,
hvor alle hovedinteressenter er med, dvs. Danmarks Lærerforening, Skolele-
derforeningen, BUPL, forældrene, eleverne, BKF og KL, og i dette regi har vi
løbende drøftelser og tematiserede diskussioner af folkeskolens udvikling.
Med denne gennemgang håber jeg, at jeg i hvert fald har givet en oversigt over
den vifte af forskellige typer af evalueringsformer, der er, og hvornår redegø-
relser skal foreligge – så man løbende kan følge, om vi når de overordnede mål
med folkeskolereformen.
5