Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om til-
skud til frie grundskoler
Svar på samrådsspørgsmål D og E om tilskud til frie
grundskoler
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 4 minutter
Tirsdag den 21. oktober 2014 kl. 14 i Børne- og Under-
visningsudvalget, Christiansborg
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Anni Matthiesen (V) stillet mig to spørgsmål om
tilskuddet til frie grundskoler. Som det er aftalt, besvarer jeg de to spørgsmål
samlet.
2. Samrådsspørgsmål D og E
Samrådsspørgsmål D: ”Ministeren bedes redegøre for den økonomiske situati-
on omkring specialundervisningen på de frie grundskoler, herunder om mini-
steren forventer at foretage ændringer omkring tilskud til de frie grundskoler
og i givet fald på hvilke områder”.
Samrådsspørgsmål E: ”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes ministeren vil
sikre, at lockouten i 2013 på skoleområdet ikke kommer til at påvirke tilskud-
det til de frie grundskoler i 2016”.
3. Samlet besvarelse
Det er to forskellige spørgsmål, der er stillet. Jeg tager først spørgsmålet, om
frie skolers økonomi i 2016 vil blive påvirket af, at omkostningerne i folkesko-
len er lavere i 2013 på grund af lockouten. Der er en sammenhæng til kob-
lingsprocenten til folkeskolernes økonomi. Bagefter besvarer jeg det andet
spørgsmål. Jeg giver det som en samlet besvarelse, selvom det er to forskellige
emner.
Folkeskoleudgifterne er faldet i 2013 som følge af konflikten. Det vil derfor
også påvirke økonomien på de frie grundskoler i et eller andet omfang. Vi kan
endnu ikke sige i hvilket omfang.
For de frie grundskoler gælder, at lærerne var lock-outet i samme periode som
folkeskolens lærere.
Det er derfor relevant også at se på, hvordan lock-outen påvirkede de frie
grundskolers økonomi i 2013.
Begge dele gør, at ministeriet vil undersøge problemstillingen nærmere frem
mod udarbejdelsen af finanslovforslaget for 2016, som vi arbejder på i foråret
2015. Det er på finanslovforslaget for 2016, at driftstilskuddet som andel af
enhedsudgiften i folkeskolen fastsættes.
Jeg vil afvente resultatet af denne undersøgelse også til foråret, før vi tager stil-
ling til problemstillingen vedrørende de frie grundskolers tilskud i 2016. Det er
for at sige, at vi anerkender problemstillingen, og det er vi gået i gang med at
analysere.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det var svar på det første spørgsmål. Det andet spørgsmål er i forhold til speci-
alundervisningen på de frie grundskoler.
Fra skoleåret 2013-14 har det nye specialundervisningsbegreb i folkeskolen
været gældende i de frie grundskoler.
På de frie grundskoler har vi længe haft en længere og god drøftelse med for-
eningerne. Vi håber, at vi kan være klar med en konkret tilskudsmodel her i lø-
bet af efteråret.
Vi har det på lovprogrammet, og forhåbentlig kan vi fremlægge et lovforslag i
foråret 2015. Vi har altså en tæt dialog med foreningerne i forhold til den kon-
krete model.
På de årlige finanslove afsættes en tilskudspulje til specialundervisning. Mid-
lerne i puljen afsættes af det samlede driftstilskud efter indstilling fra skolefor-
eningerne. Når der har været et fald i puljen, skyldes det, at antallet af ansøg-
ninger er faldet.
I 2014 er puljen til specialundervisning på 147 mio. kr., mens puljen i finans-
lovforslaget for 2015 udgør 138 mio. kr. Det er altså færre, der har ansøgt pul-
jen.
Det er helt i forlængelse af den måde, som vi ser på specialundervisningsbe-
grebet i folkeskolen. Vi er som nævnt i en tæt dialog med foreningerne, og jeg
håber, at vi kan nå i mål med en ramme for den konkrete model ganske snart.
3