Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Fakta
Gymnasier til fremtiden
De gymnasiale uddannelser i Danmark består af den almene
studentereksamen (stx), højere handelseksamen (hhx), højere
teknisk eksamen (htx) og højere forberedelseseksamen (hf).
De gymnasiale uddannelser blev reformeret meget
grundlæggende i 2005, og reformen har på mange
måder været en succes. Men de gymnasiale uddan-
nelser er ikke uden udfordringer. Der er især behov
for at styrke studieforberedelsen. Vi skal sikre, at
alle gymnasieelever bliver så dygtige, som de kan.
Med udspillet vil regeringen indrette de gymna-
siale uddannelser mere enkelt og overskueligt. De
unge skal i højere grad have de fag, som de skal
bruge for at starte på en videregående uddannelse.
Det faglige niveau skal styrkes. Og eleverne skal
opleve en højere faglig kvalitet i undervisningen,
mere målrettede og moderne undervisningsfor-
mer, bedre trivsel og et mere aktivt samspil mellem
lærerne og den enkelte elev.
Regeringens udspil omfatter syv initiativer:
1. Færre og bedre studieretninger
•
Antallet af studieretninger skal reduceres til 11
overordnede typer i stx, 4 overordnede typer på
hhx og 7 overordnede typer på htx. Skolerne vil
dog fortsat have en vis mulighed for at sam-
mensætte nogle af studieretningerne efter
lokale ønsker og behov. For stx forventes det at
betyde at antallet af studieretninger på lands-
plan reduceres fra i dag over 200 til omkring 90.
•
Alle studieretninger skal have faglig tyngde
og en hensigtsmæssig kombination af fag på
et højt niveau. Konkret vil næsten alle studie-
retninger skulle indeholde to fag på A-niveau
samt et tredje fag på enten B- eller C-niveau.
2. Bedre færdigheder
• Flere elever i stx og hhx skal fremover have
matematik på mindst B-niveau. I stx skal
hovedparten af eleverne endvidere have et
naturvidenskabeligt fag på B-niveau. Endelig
skal alle i stx have kemi på mindst C-niveau.
• I stx får eleverne et ekstra valgfrit fag på C-
niveau.
• Antallet af undervisningstimer til eleverne i
stx og hhx øges med 50 timer og på htx med
25 timer i de første to år af uddannelserne.
Tilsvarende øges undervisningstimerne på
det første år af hf med 60. En større del af
skoleåret anvendes til undervisning, så det
ugentlige timetal forbliver uændret.
• Indholdet i faget biologi i stx justeres, så faget
fremover giver adgang til blandt andet biolo-
gistudiet på universitetet.
• Bioteknologi bliver et permanent fag, der kan
tages som et naturvidenskabeligt A-niveaufag
i stx og htx.