Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1430353_0001.png
Opfølgning på spørgsmål vedr. Tønder Kommunes støtte til
friskoler
1) Tilskud til nedbringelse af skolepenge, herunder til nedbringelse af
betaling for skolefritidsordninger og for ophold på en kostafdeling. Til-
skuddet kan ydes under hensyn til elevernes og forældrenes indtægts-
forhold.
Der er generelt ingen praksis for at give tilskud til nedsættelse af forældrebetaling i Tønder
Kommune.
Der er dog mulighed for at yde støtte efter servicelovens (SEL) § 52 a - Økonomisk støtte til
efterskoleophold efter SEL § 52 a, stk. 1, nr. 2.
SEL § 52 a:
” Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndig-
hedsindehaveren, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns
eller et ungt menneskes særlige behov for støtte, jf. dog stk. 2. Der kan ydes økonomisk støtte
til:
1)Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter § 52, stk. 3, eller hvis støtten erstatter en
ellers mere indgribende og omfattende foranstaltning efter § 52, stk. 3.
2)Udgifter, der bevirker, at en anbringelse uden for hjemmet kan undgås, eller at en hjemgi-
velse kan fremskyndes.
3)Udgifter, der kan bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets an-
bringelse uden for hjemmet.
Stk.2. Støtte efter stk. 1, nr. 1, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv
har tilstrækkelige midler til det.”
Af lovens noter fremgår det, at formålet med bestemmelsen er, at give muligheder for økono-
misk støtte. Der gives ikke alene støtte til udgifter, men også til udgifter ifm. foranstaltninger.
Forældremyndighedsindehaverens direkte udgifter ifm. foranstaltninger efter § 52 samt udgif-
ter til f.eks. efterskoleophold m.v. der indgår som en del af indsatsen dækkes også.
SEL § 52a er trangsbestemt, men det fremgår af vejledning – (VEJL 2014-01-07 nr 9007 Sær-
lig støtte til børn og unge og deres familier (Vejledning nr. 3 til serviceloven)), at:
” For at kunne yde støtte efter den sociale lovgivning til et kost- eller efterskoleophold skal
kriteriet i servicelovens § 52 a, stk. 1 være opfyldt. Det vil sige, at barnet eller den unge skal
have behov for særlig støtte. De økonomiske forhold hos forældremyndighedsindehaveren eller
prisen på et kostskoleophold er altså ikke i sig selv et tilstrækkeligt grundlag for, at en foran-
staltning sættes i værk med økonomisk støtte fra de sociale myndigheders side.”
2) Tilskud til driften af skolefritidsordninger?
Tønder Kommune betaler for børn i SFO i friskoler følgende:
”§ 15. Staten yder tilskud til skolefritidsordninger ud fra antal årselever, der er indskrevet i
skolefritidsordningen fra skolens børnehaveklasse og 1.-3. klasse.
Undervisningsministeren fastsætter regler om beregning af antal årselever. Antallet af årsele-
ver kan ikke overstige antallet af elever pr. 5. september året før finansåret.
Tilskuddet pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 2. Tilskuddet ydes kun til skolefritidsordninger, hvor der opkræves forældrebetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430353_0002.png
Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om tilskud til skolefritidsordninger
og om en mindstegrænse for forældrebetaling. ”
Vi betaler en takst pr. SFO barn til staten i henhold til antallet af elever tilmeldt friskolens SFO
pr. 5 september.
Staten giver efterfølgende friskolerne et tilskud pr. årselev i SFO’en.
Der ydes ikke økonomisk friplads vedr. friskoler samt deres SFO. Forældrene henvender sig på
skolen.
3) Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
samt til særlig støtteundervisning i dansk af tosprogede elever
Tønder Kommune giver ikke nogen støtte til dette i friskoler, området skal dækkes af midler,
friskolerne får fra staten og forældrebetalingen.
Generelt har vi intet at gøre med kommunens friskoler andet end en årligt afregning
til staten på.: (takst er jf. finansloven)
Kr. 34.017 Undervisning ved frie grundskoler
Kr. 11.132 SFO ved frie grundskoler.
Herudover er der en takst for bidrag til staten vedrørende efterskoler for svært handicappede
elever samt elever til specialundervisning for udgifter, der overstiger 232.717 (2015) pr. elev
årligt.
Dette betales til staten jf. antallet af elever i friskolen pr. 5 september, herudover vi ingen ud-
gifter med hensyn til friskoler.
4) Tilskud til anlægsudgifter eller lignende investeringsudgifter.”
Tønder Kommune yder ingen ”automatisk tildeling”. Alle friskoler i kommunen er dog velkom-
ne til at rette henvendelse til Kommunalbestyrelsen – enten via mail eller skriftligt, som be-
skriver den konkrete problemstilling. Henvendelsen vil efterfølgende blive behandlet i det poli-
tiske udvalg.