Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1427778_0001.png
Kollaborativ undervisning
– tolærerordning
Inklusion – viden til praksis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0003.png
Kollaborativ undervisning
– tolærerordning
Inklusion – viden til praksis
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0004.png
Forfattere: Rune Hejlskov Schjerbeck, Camilla Dyssegaard, Michael
Søgaard Larsen, Pernille Matthiesen og Jacob Ørskov Busk.
Redaktion: Rune Hejlskov Schjerbeck og Jacob Ørskov Busk
Grafisk tilrettelægger: Rosendahls - Schultz Grafisk A/S
Foto: www.colourbox.com
1. udgave, 1. oplag, maj 2013
ISBN: 978-87-603-2966-1
Internetadresse: www.inklusionsudvikling.dk/ebog/tolaererordning
Udgivet af Ministeriet for Børn og Undervisning, 2013
Publikationen kan ikke bestilles i trykt form. Der henvises i stedet til
onlineversionen
Produktion: Rosendahls - Schultz Grafisk A/S
4 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0005.png
Forord
Denne e-bog er en del af en e-bogs-
samling, som præsenterer viden
om, hvad fagpersoner i og omkring
folkeskolen kan gøre for at styrke
inklusion af børn med særlige
behov i almenundervisningen.
E-bogssamlingen præsenterer
effektfulde strategier til styrket
inklusion, og hvilke effekter disse
strategier kan forventes at have for
elever med særlige behov og de
øvrige elever.
E-bogen beskriver en tilgang til
implementering af collaborative
teaching, her kaldet tolærerord-
ning med fokus på inklusion.
E-bogens formål
Formålet er kort og præcist at præsentere evidens-
baseret viden om, hvordan brugen af tolærerordning
kan få positiv betydning for inklusion i grundskolen.
Derudover gives inspiration til relevante overvejelser
i for-hold til at komme i gang med processen.
E-bogens målgruppe
E-bogen henvender sig til den kommunale forvalt-
ning, skoleledelser og lærere i skolen, som arbejder
med tolærerordning som en del af indsatsen for
inklusion.
Evidensbaseret viden – fra
forskning til e-bog
Denne e-bog præsenterer evidens-
baseret viden om hvordan tolære-
rordninger kan bidrage til at skabe
en praksis for inklusion i grund-
skolen.
Der er altså forskningsmæssigt
belæg for, at strategien er effektiv
til undervisning af elever med
særlige behov og de øvrige elever.
Der kan dog naturligvis ikke gives
garanti for, at den ønskede effekt
altid opnås.
E-bogen er udarbejdet i et samar-
bejde mellem Ressourcecenter for
Inklusion og Specialundervisning
ved Ministeriet for Børn og
Undervisning og post.doc. Camil-
la Dyssegaard samt lektor Michael
Søgaard Larsen fra Dansk Clear-
inghouse for Uddannelsesforsk-
ning ved Aarhus Universitet.
Samarbejdet har indledningsvis
ført til evidensbaseret viden i form
af det systematiske forskningsre-
view ’Effekt og pædagogisk
indsats ved inklusion af børn med
særlige behov i grundskolen’, som
sidenhen er blevet til rapporten
’Viden om Inklusion’. Rapporterne
udgør det evidensbaserede grund-
lag for denne e-bog, som kort og
præcist formidler evidensbaseret
forskning.
Specifikke henvisninger og
referencer er i rapporterne som
findes her i deres fulde længde:
inklusionsudvikling.dk/
forskningsreview/inklusion/
effekt
inklusionsudvikling.dk/
videnominklusion
Inspiration til refleksion
Udover formidling af evidens-
baseret viden giver den udgående
konsulentenhed Inklusionsud-
vikling og Ressourcecenter for
Inklusion og Specialundervisning
inspiration til relevante overvejel-
ser, der bør tages stilling til i
forhold til implementering af et
fælles værdigrundlag.
Læs begrebsdefinitioner for
inklusion, effekt og enkelte andre
af e-bogens begreber bagest i
e-bogen.
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0006.png
E-bogens opbygning
Tolærerordning
1. Introduktion og pædagogisk grundlag
Det overordnede formål med en tolærerordning er, at lærere skal
samarbejde om løsning og udvikling af undervisningsopgaver.
2. Evidens
Tolærerordningen kan styrke læring for både elever med særlige
behov og øvrige elever.
3. Praksis
Dette er en gennemgang af, hvilke udfordringer og muligheder man
bør være opmærksom på ved implementering af tolærerordninger.
6 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0007.png
1. Introduktion og
pædagogisk grundlag
Det overordnede formål med en
tolærerordning er, at lærere skal
samarbejde om løsning og udvik-
ling af undervisningsopgaver.
Både i forhold til en klasse og til
enkelte elever skal lærerne udvikle
deres professionelle kompetencer
ved udveksling af erfaringer og
supervision og ved at udnytte de
enkelte læreres særlige kompeten-
cer. Lærerne skal føle sig trygge
ved samarbejdet og samtidig
acceptere hinandens pædagogiske
tilgang og undervisningsmetoder.
De studier i forskningsreviewet
’Effekt og pædagogisk indsats ved
inklusion af børn med særlige
behov i grundskolen’, der analy-
serer tolærerordninger, tager ud-
gangspunkt i forskellige tilgange.
Fælles for studierne er, at de un-
dersøgte ordninger med to voksne
i klassen, består af én af klassens
faste lærere plus en ’speciallærer’
(lærer som er specialiseret i at un-
dervise elever med særlige behov).
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0008.png
8 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0009.png
2. Evidens
Forskning om tolærerordninger
med deltagelse af en almindelig
lærer og en speciallærer viser, at
det kan styrke alle elevers læring,
hvis der arbejdes professionelt
med tolærerordninger. Det gælder
altså både elever med særlige
behov og de øvrige elever.
Der er endvidere en række
forhold, som understøtter de
gode effekter af tolærerord-
ninger. Det er særligt, hvis:
lærerne via instruktion/
efteruddannelse i en kollabora-
tiv undervisningsmodel øger
den reelle undervisningstid,
især hvis speciallærer og lærer
udveksler undervisningsroller
tolærerordningen gives i
indskolingen. Tolærerord-
ninger synes at være mest
effektfulde i indskolingen
der er afsat tid til regelmæssig
planlægning og evaluering af
undervisningen
der er et velfungerende samar-
bejde mellem special- og
almenlærer
lærerne har adgang til supervi-
sion af andre professionelle
– psykologer, ledere, konsu-
lenter m.fl.
begge lærere underviser og
støtter alle elever
undervisningen ikke er plan
lagt og evalueret i fællesskab
mellem lærerne
eleverne ikke er mere aktivt
engagerede i undervisningen
på trods af den ekstra lærerres-
source
lærerne mangler viden om/
strategier til at undervise
elever med særlige behov
speciallæreren kun har fokus
på elever med særlige behov
elever med særlige behov ikke
har kontakt med almenlæreren
og derved kun med special-
læreren.
Forskningen peger imidlertid
på, at den ønskede effekt ikke
kommer, når følgende gør sig
gældende:
lærere ikke har fået instruk-
tion/efteruddannelse i en
kollaborativ undervisnings-
model, og den ene lærer er
passiv i undervisningen
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0010.png
3. Praksis
Det er afgørende for implemen-
teringen af en tolærerordning, at
den gennemføres af en almenlæ-
rer og en speciallærer, og at lærer-
ne har viden eller uddannelse i at
undervise sammen. Der gives her
et eksempel på en lærerordnings-
model, som er udviklet af Boudah
(1997).
En kollaborativ
undervisningsmodel
Den kollaborative undervisnings-
model blev designet til et forsk-
ningsprojekt af Boudah (1995)
og udviklet på basis af empirisk
forskning. Modellen tager ud-
gangspunkt i forskning, som har
vist, at elever med faglige vanske-
ligheder kan lære at benytte og
almengøre læringsstrategier, som
sætter dem i stand til at kunne
løse vanskelige faglige opgaver,
og at almenlærerne kan forbedre
kvaliteten af deres undervisning,
således at elever med særlige be-
hov bedre kan tilegne sig indhol-
det af undervisningen.
Diagram over den kollaborative undervisningsmodel
(Boudah et al., 1997, s. 297)
Underviser
formidler
Elever
10 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0011.png
Når der skal undervises kollabo-
rativt, skal de to tilstedeværende
lærere vide og være opmærksom-
me på:
hvad deres respektive roller er i
undervisningen
hvordan de vil interagere og
relatere til hinanden
hvordan de vil interagere med
eleverne (i undervisningen)
Processen for kollaborativ
undervisning
Venstre side af figuren viser de
to roller som henholdsvis under-
viser og formidler, lærerne har i
en inkluderende undervisning,
når der undervises kollaborativt,.
Pilene mellem den ene lærer (L1)
og den anden lærer (L2) illustre-
rer, hvordan lærerne hele tiden
skifter mellem de to roller. Det
karakteristiske er, at begge lærere
er aktive i undervisningen hele
tiden. Et eksempel kunne være,
at L1 fortæller om eventyrgenren,
og samtidig skriver L2 stikord på
tavlen i punktform. Senere kan L2
fortælle om andre karakteristika
ved eventyr, mens L1 uddyber med
eksempler fra kendte eventyr.
Undervisningen kan afrundes
med, at den ene lærer opfordrer
eleverne til at genfortælle, hvilke
karakteristika der er i eventyrgen-
ren, mens den anden opfordrer
eleverne til at komme med eksem-
pler fra eventyr, som de kender.
Når denne form for kollaborativ
undervisning igangsættes, vil
det ofte være almenlæreren, der
varetager underviserrollen, og
speciallæreren, der varetager for-
midlerrollen.
Dette er naturligt, da almenlære-
ren er specialist på sit fagområde,
og speciallæreren er specialist
i at tilpas-se undervisning og
undervisningsmetoder til elever
med forskellige læringsforudsæt-
ninger. Jo bedre lærerne bliver til
at arbejde med den kollaborative
undervisningsmodel, desto mere
kan begge lærere træde ind og
ud af de to roller kontinuerligt i
undervisningen. På denne måde
kan speciallæreren og almenlære-
ren supplere og støtte hinanden i
undervisningen frem for at agere
som to lærere, der skiftes til at
undervise.
Underviser og formidler – hvem
gør hvad?
I højre side af modellen ses pile,
der peger i to retninger. Pilene
illustrerer det samspil, der er mel-
lem formidlerlæreren og eleverne.
Formidlerlæreren benytter, taler
om, gør tydeligt, underviser i og
opfordrer til anvendelsen af stra-
tegiske færdigheder, der hjælper
eleverne til en bedre læring. Mens
underviseren instruerer i noget
fagspecifikt, er formidleren i gang
med at forbedre elevernes forståel-
se af det fagspecifikke indhold og
undervise i anvendelse af lærings-
strategiske færdigheder.
Som eksempler på læringsstrate-
giske færdigheder kan nævnes:
evne til at gengive det gen
nemgåede pensum med egne
ord
beherskelse af det lærte ved at
benytte hukommelses-
strategier
analysere begreber visuelt
notatteknik ved hjælp af
’mapping’
På denne måde kan formidleren
opfordre eleverne til at gengive
det gennemgåede eller støtte dem
i at arrangere deres notater på en
måde, så det er let at huske, hvad
indholdet og formålet med det
gennemgåede pensum var.
Fordele ved kollaborativ
undervisning
Et af resultaterne ved at benytte
den kollaborative undervisnings-
proces og lære eleverne strategiske
læringsfærdigheder er, at eleverne
lærer, hvordan de kan lære mere
effektivt. Eleverne kan endvidere
blive mere selvstændige, da de
kan benytte deres læringsstrate-
gier til reelt at tilpasse deres egen
læringsproces.
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0012.png
Inspiration til refleksion og implementering – få gang i hjulene
Fra Inklusionsudvikling og Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning
I dette afsnit gives der gennem en række refleksions-
spørgsmål inspiration til, hvilke overvejelser man
kan gøre sig, når man vil arbejde med tolærerord-
ninger. Overvejelser der er vigtige, hvad enten man
vil implementere tolærerordninger som noget helt
nyt eller udvikle en allerede eksisterende praksis.
Afsnittet indeholder refleksionsspørgsmål til to
forskellige målgrupper:
Skolens ledelse
Lærerteamet
Med denne målgruppeopdeling er det e-bogens
hensigt at stille relevante refleksionsspørgsmål til
den enkelte målgruppe og samtidig synliggøre
behovet for at beslutte og reflektere på tværs af
niveauer. Således øges mulighederne for at lykkes
med implementering eller udvikling af elevfor-
midling som metode, og herigennem styrke inklu-
derende børnefællesskaber.
Definition af ’speciallærer’
-begrebet:
I en dansk skolekontekst findes
der ikke en formel speciallærerud-
dannelse, som den der er beskre-
vet i evidensgrundlaget. Derfor
anvender vi i det følgende begre-
berne ’almen lærer’ og ’special-
lærer’. Vi forstår her en special-
lærer som en lærer, der enten i sin
uddannelse eller gennem erfaring
har specialiseret sig i at undervise
elever med særlige behov.
Refleksionsspørgsmåltil den
kommunale forvaltning
• Har I, i jeres kommune, et
billede af, hvordan tolærerord
ninger benyttes på skolerne i
kommunen, og om de mod-
svarer ambitionerne om, at
både den almindelige lærer og
speciallæreren skal understøtte
undervisningen af alle elever i
klassen? Er der for eksempel
skoler, som har erfaring med
denne form for tolærerord-
ning, som kan være til inspira-
tion for andre skoler?
Hvem har ansvaret og opgaven
i forhold til at skabe tydelighed
og transparens om tolærerord-
ningens formål, så det støtter
alle elevers læring og udvikling
i undervisningen? Skoleforvalt-
ning, skoleledelse, PPR eller
ressourcecenter? Hvem gør
hvad og hvordan?
Refleksionsspørgsmål til
skoleledelsen
• Hvordan bruger I tolærerord-
ninger på skolen, og modsvarer
det forskningen om, at både
den almindelige lærer og
speciallæreren arbejder sam-
men med alle elever som en del
af undervisningen? Hvordan
vil I som skoleledelse gå forrest
og tydeligt formidle formålet
med at implementere tolærer-
ordninger på skolen?
Hvilke erfaringer har I som
skoleledelse, lærere og elever
med tolærerordninger på
skolen? Hvilke styrker og
svagheder er der ved den
nuværende brug af tolærerord-
ninger, og kan andre samar-
bejdsrelationer mellem
lærerne styrke undervisnin-
gen? Hvem skal inddrages i
implementeringen af tolærer-
ordningen på skolen? Hvordan
og hvorfor?
Er der en fælles forståelse for
tolærerordningens formål og
samarbejdet mellem den
almene lærer og speciallæ-
reren? Hvordan får I alles viden
i spil som afsæt for en fælles
opgavebeskrivelse?
Hvordan understøtter de
eksisterende strukturer og
skolens organisering tolærer-
ordninger? Hvordan fungerer
12 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0013.png
de? Hvordan får I viden om,
hvordan de fungerer – nu og
fremadrettet?
Hvilken viden og erfaring skal
lærerne have for at samarbejde
i undervisningen? Hvordan
etableres eventuelle kompeten-
ceudviklingsforløb?
lærerne udvikler samarbejdet
om undervisningen af alle
elever i undervisningen?
Hvordan skal I som almen
lærere og speciallærere samar-
bejde i klassen?
Hvornår og hvordan planlæg-
ger og evaluerer I undervisnin-
gen i fællesskab? Hvordan
etableres rammer for supervi-
sion og af hvem?
Hvordan understøtter I som
almenlærere og speciallærere
de enkelte elever i at udvikle
læringsstrategier, som er
tilpasset deres egne lærings-
processer?
Læs mere om tolærerordning
Systematisk forskningsreview:
Effekt og pædagogisk indsats ved
inklusion af børn med særlige
behov i grundskolen:
www.inklusionsudvikling.dk/
forskningsreview/inklusion/
effekt
Inspirationsmaterialet: Viden om
Inklusion:
www.inklusionsudvikling.dk/
videnominklusion
Inklusionsudvikling og Ressource-
center for Inklusion og Specialun-
dervisnings om et inkluderende
læringsmiljø:
www.inklusionsudvikling.dk/
laeringsmiljoe
Refleksionsspørgsmål til
lærerteamet
• Hvilke styrker og svagheder ser
I i teamet ved at benytte
tolærerordninger i den enkelte
klasse?
Hvordan bruger I tolærerord-
ninger som en del af under-
visningstimerne i dag? Kan
ordningen styrkes ved, at
Kollaborativ undervisning - tolærerordning · 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427778_0014.png
Begrebsdefinitioner
Inklusion
E-bogen tager udgangspunkt i
Danmarks Evalueringsinstituts
definition af inklusion: ’Deltagel-
se i læringsfællesskabet vil sige, at
eleven befinder sig sammen med
og deltager aktivt i samme under-
visning og fællesskab som sine
klassekammerater, og at eleven
derudover har optimalt udbytte af
og udvikler positive selvbilleder på
baggrund af deltagelse i lærings-
fællesskabet’.
Børn med særlige behov
Ved særlige behov forstås i denne
sammenhæng børn, der bryder
med alderssvarende gældende
regler, normer og forventninger
til børn i grundskolen med en
regelmæssig karakter over tid
(jf. Nordahl, Mausethagen, &
Kostøl, 2009). Der fokuseres med
reviewet, som danner grundlag
for e-bogen, således i særlig grad
på børn, der henvises til special-
undervisning med baggrund i
udviklingsforstyrrelser, psykiske
lidelser samt sociale og miljø-
betingede vanskeligheder.
I denne e-bog indgår ikke under-
søgelser, der alene forholder sig til
børn med fysiske funktionsned-
sættelser (syn, hørelse, bevæge-
apparat), syge børn (muskelsvind,
cancer, epilepsi), eller alene til
børnenes køn og etnicitet.
Effekt
At noget har effekt vil sige, at der
foreligger en kausal relation. Det
betyder, at vi, hvis vi ved, at A
følger af B, kan sige, at B er årsag
til A. Dette indebærer, at der er
stillet krav til forskningen om,
at den skal kunne dokumente-
re effekt. Hvad angår effektens
indhold, blev der stillet krav om,
at forskningen på én gang både
skulle undersøge:
Kognitiv effekt: Effekter på
elevernes faglige udvikling
Sociale effekter: Effekter på
elevernes sociale færdigheder
og på klassens sociale miljø.
Der stilles ikke krav om at finde en
effekt på både elever med særlige
behov og de øvrige elever. Det er
tilstrækkeligt med effekt på én af
elevgrupperne. Der indgår ikke
undersøgelser, hvor det er elever-
nes egne lærere, som er eneste
kilde til vurdering af effekt.
14 · Kollaborativ undervisning - tolærerordning