Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1425097_0001.png
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget med kultur-
ministeren om folkeskolereformens betydning for for-
eningslivet og elevernes mulighed for at dyrke fritidsakti-
viteter
Folkeskolereformens betydning for foreningslivet og ele-
vernes mulighed for at dyrke fritidsaktiviteter (svar på
spm. N-R)
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 10 minutter
Onsdag den 12. november 2014, kl. 9.00, i FT, lokale 2-
133.
M holder først tale i ca. 10 minutter, hvorefter kulturmini-
ster Marianne Jelved vil holde tale. Derefter vil der være
dialog med BUU.
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425097_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Nedgang i idrætsforeningernes medlemstal
Vigtigheden af børnenes fritidsinteresser
Opfølgning på folkeskolereformens betydning for fritidslivet
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Merete Riisager (LA) stillet mig spørgsmålene N-
R om vigtigheden af, at eleverne kan gå til fritidsaktiviteter efter skole.
Efter aftale med udvalgssekretæren besvarer jeg spørgsmålene samlet under ét.
Derefter vil kulturminister Marianne Jelved besvare spørgsmål S-U, som er ret-
tet til hende.
2. Nedgang i idrætsforeningernes medlemstal
Tak for muligheden for en rigtig vigtig drøftelse.
Det er en af hovedintentionerne med folkeskolereformen, at eleverne bliver så
dygtige, som de kan, og at det sker på mange forskellige måder. Derfor ligger
der et bredt faglighedsbegreb bag reformen, herunder også nogle nyskabende
principper som eksempelvis den åbne skole, der indebærer et tættere samarbej-
de med det lokale idræts-, og kulturliv, lokale virksomheder osv.
Eksempelvis kan den understøttende undervisning bruges til at invitere det lo-
kale idræts-, forenings- og kulturliv ind som en del af den længere skoledag.
Det er der også en række vellykkede eksempler på. På den måde bliver de
børn, som i dag ikke er en del af foreningslivet, introduceret til de mange for-
skellige lokale idræts-, forenings- og kulturtilbud. Der er derfor ikke tale om et
enten-eller-samarbejde, men et både-og-samarbejde.
Den åbne skole er med til at knytte bånd til den foreningstradition, vi har haft i
mange år. Foreningslivet er vigtigt, fordi børnene her deltager i de typer af for-
eningsaktiviteter, som de har lyst til. Samtidig er foreningstraditionen med til at
danne børnene til medborgere i relation til lokalsamfundet. Der er derfor mas-
ser af værdier i fritids- og foreningslivet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den længere skoledag forudsætter imidlertid også et tæt samarbejde mellem
skoler, kommuner og idrætsforeninger. I overgangsfasen kan der opstå udfor-
dringer i forhold til eksempelvis adgangen til idrætsfaciliteter. Vi ser dog rigtig
mange eksempler på velfungerende samarbejder, som er til gavn for såvel ele-
ver og de samarbejdende foreninger.
Med folkeskolereformen er skoleugen i gennemsnit blevet på hhv. 30, 33 og 35
timer afhængigt af klassetrin. Undervisningstiden skal, ligesom før reformen,
normalt lægges inden for tidsrummet mellem ca. kl. 8.00 og 16.00. Sådan var
det før reformen, og sådan er det også nu. Det betyder også, at vi ser variation i
skoleskemaerne fra skole til skole.
Beregnet for et skoleår på 40 uger vil skoledagen gennemsnitligt slutte om-
kring kl. hhv. 14, 14.30 og 15, men selvfølgelig med lokal variation.
DGI har foretaget en undersøgelse, hvor kun 25 pct. af foreningerne svarer, at
folkeskolereformen har påvirket foreningens træningstider. Jeg vil også for en
god ordens skyld bemærke, at 75 pct. svarer, at folkeskolereformen ikke har
påvirket foreningens træningstider.
Jeg vil gerne læse op fra en artikel, hvor DGI’s formand Søren Møller er citeret
i forbindelse med undersøgelsen og har udtalt, at man skal lære af de gode ek-
sempler: ”DGI’s formand Søren Møller pointerer, at det grundlæggende er et
stort fremskridt, at alle danske børn med skolereformen får mere idræt, leg og
bevægelse i dagligdagen. Mange skoler oplever, at skolereformen er en stor
mundfuld, og derfor vil det tage tid at få samarbejdet i gang med skoler og for-
eninger. DGI har fortsat en tro på, at skolereformen kan blive til gavn for for-
eningslivet, men det kommer ikke af sig selv. De foreløbige erfaringer viser, at
der skal være opmærksomhed på samspillet mellem skole og forening, og vi
skal lære af de gode eksempler, der allerede findes.” DGI følger desuden ud-
viklingen i foreningsdeltagelsen tæt via toårige studier (Artikel fra dgi.dk, 29.
okt. 2014).
Regeringen deler DGI’s tilgang om at følge udviklingen tæt, og derfor har vi
en løbende drøftelse med idræts- og foreningslivet om konsekvenserne. Rege-
ringen er oprigtigt interesseret i, dels at invitere idrætsforeningerne ind i sko-
len, og dels at motivere flere børn til at være en del af foreningslivet efter sko-
letiden.
Som DGI’s formand Søren Møller også har sagt, viser undersøgelsen ”helt ty-
deligt, at der, hvor der er et godt samarbejde, så kan man faktisk skabe frem-
gang [i medlemstallet]” (Radioavisen, 29. okt. 2014).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er ikke for at forklejne de steder, hvor der er foreninger, der oplever en
medlemsnedgang. Vi ved at det sker rundt omkring, og det følger vi tæt. Dog
synes jeg, at man skal huske, at skolereformen kun har været i gang i tre måne-
der.
Det understreger blot vigtigheden af, at skolerne og foreningerne samarbejder,
og det fremhæver, at der er mange gode eksempler på samarbejder, der funge-
rer godt, som vi skal lære af.
3. Vigtigheden af elevernes fritidsinteresser
I forlængelse af mediedebatten før dette samråd har jeg haft et fælles indlæg
med DIF, hvor vi bl.a. fremhæver, at vi skal sigte efter, at børnene både skal
være fysisk aktive i skolen og fysisk aktive i idrætsforeningerne efter skoletid.
Jeg synes også, det er vigtigt at holde sig for øje, at det ikke er alle elever, der
deltager aktivt i fritids- og foreningslivet efter skole. Rockwool Fondens forsk-
ningsenhed offentliggjorde i 2013 en undersøgelse, som viste, at ca. 17 pct. af
drengene mellem 7 og 17 år er alene i tre til fire timer eller mere på en almin-
delig skoledag. For pigerne er det samme tendens. Ca. 18 pct. af pigerne mel-
lem 7 og 17 år er alene tre til fire timer eller mere på en almindelig skoledag.
Samtidig viste undersøgelsen, at børn bruger fem gange så meget tid på fjern-
syn og computer som på motion. Derfor er der altså et stort behov for, at disse
elever med reformen også kan få glæde af fritidsforeningernes tilbud.
4. Opfølgning på folkeskolereformens betydning for fritidslivet
Udvalget spørger til sidst ind til opfølgning på folkeskolereformens betydning
for fritidslivet
Vi er allerede dækket godt ind og følger løbende udviklingen. Det fremgår og-
så af det bilag, jeg uddelte på samrådet i sidste uge om kommunernes budgetter
for 2015 på folkeskoleområdet (besvarelse af samrådsspørgsmål J). Bilaget in-
deholder en oversigt over evaluering og følgeforskning, der er igangsat i for-
bindelse med folkeskolereformen.
Vi følger generelt løbende op på reformens forskellige elementer, herunder og-
så på den åbne skole og elevernes fritidsliv.
Gennem følgeforskning spørger vi elever og forældre hvert år om bl.a., i hvil-
ket omfang eleverne deltager i fritidsaktiviteter.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover følger vi løbende op på reformen gennem Partnerskabet for folke-
skolen.
5