Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
N O T AT
21. november 2014
Oplæg til Danmarks Lærerforenings foretræde for Børne- og Under-
visningsudvalget 25. november 2014
Danmarks Lærerforening modtager mange medlemshenvendelser med en
appel om at gøre noget for at skolen - lærerne og lederne - kan lykkes med
opgaven.
Et typisk konkret eksempel på en medlemshenvendelse lyder:
Det, der virkeligt nager mig i dag er, at dem jeg kommer til at svigte er de svageste[…] I
dag oplevede jeg, at jeg at være så presset, at jeg måtte gi op... Midt i en time...4. musik-
time.(ud over de 2 matematiktimer).
Denne gang med den anden 6. Klasse hvori der er 20 elever hvoraf de 3 er stærkt behand-
lingskrævende. Jeg har dem 45 min om ugen..... fredag eftermiddag; havde ikke nået at få
forberedt en eneste time til i dag...Det er ellers lykkes mig at få de 3 gutter nogenlunde ind
under huden.... De hilser altid glade mig på gangene og stikker mig et smil.... Men i dag
klarede jeg ikke presset fra dem...skældte ud...fik modkulturrektion fra dem...de følte sig
garanteret svigtet af hende, de - selvom de er totalt strenge - alligevel regner med.... Og gik til
modangreb med "du truer os, vi skal aldrig nogensinde snakke med dig osv....æv...så tabte
de også tilliden til mig :-(
Måtte aflyse resten af timen, efterlod det hele og gik grædende derfra ... Men fik hold på
mig selv inden jeg gik til lektiecafe i 4. Klasse i 7. lektion. Ja, det er det, der nager mig
mest...at jeg ikke har det samme overskud til at tage mig ordentligt af netop dem, som vi
skulle løfte og som jeg løftede bedre før.....
Ovenstående er et typisk eksempel på de mange henvendelser vi løbende får
fra medlemmerne. Som det fremgår, er udfordringen for læreren ikke, at de
nye opgaver skaber usikkerhed eller den større tilstedeværelse på skolen. Ud-
fordringen er, at der er for mange opgaver til den tid, der er til rådighed og at
det derfor ikke er muligt at løfte opgaven kvalificeret.
Debatten om folkeskolereformen er desværre præget af, at de forskellige par-
ter har vidt forskellige billeder af situationen i folkeskolen, og der er langt fra
den hverdag, som lærerne beretter om, til den fortælling, som regeringen, KL
og andre bærer frem.
Uanset hvilket af billederne der er mest dækkende, så er det et kæmpe pro-
blem, at der kan være så store forskelle i virkelighedsopfattelsen. Skal skolerne
kunne løfte deres aktuelle udfordringer, er det tvingende nødvendigt, at fokus
bliver flyttet fra en diskussion om virkelighedsopfattelse til en diskussion om,
hvordan de kan lykkes med opgaverne.
Side 1 af 7