Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Hovedresultater for ICILS 2013
Dette notat indeholder en oversigt over de vigtigste resultater fra den danske afrapportering af IEA’s
International Computer and Information Literacy Study (ICILS). Den danske undersøgelse er gennem-
ført af Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.
1
Det er første gang, at ICILS gennemføres, og undersøgelsen belyser elevernes computer- og informati-
onskompetence (CIK).
Dette er defineret som et individs evne til at bruge computere til at undersøge,
skabe og kommunikere, så det kan deltage effektivt i hjemmet, i skolen, på arbejdspladsen og i samfun-
det. Undersøgelsen foretages af IEA (International Association for the Evaluation of Educational
Achievement).
Internationalt er der blevet indsamlet data fra næsten 60.000 8. klasseelever fra 21 forskellige lande og
uddannelsessystemer verden over. I Danmark deltog 1.767 elever, 728 lærere, 92 skoleledere og 92 it-
koordinatorer fra 107 skoler.
Notatet består af følgende afsnit:
1. Opsummering af de vigtigste resultater
2. Danske elevers computer- og informationskompetence (CIK)
3. Eleverne – deres brug af it og forudsætninger
4. Skolernes rammer for it og lærernes holdning til it i undervisningen
5. Lærernes brug af it i undervisningen og fokus på elevernes udvikling af CIK
Appendiks 1: Metoden bag ICILS-undersøgelsen
Appendiks 2: Deltagende uddannelsessystemer i ICILS 2013
1. Opsummering af de vigtigste resultater
Danske elevers computer- og informationskompetence
1. Danske elever ligger med en score på CIK-skalaen på 542 i den øverste tredjedel af de deltagende
lande i ICILS 2013. Der er forholdsvis lille spredning mellem de danske elever. Særligt er der kun få
elever i Danmark, der klarer sig så dårligt, at de ikke kan udarbejde digitale produkter uden støtte og
vejledning.
2. De socioøkonomiske forskelle gør i Danmark en forskel, som er ganske stor sammenlignet med
mange af de øvrige deltagende lande.
3. Der er forskel på piger og drenges gennemsnitlige score, og pigerne klarer sig med 551 point bedre
end drengene (535 point), men denne forskel dækker over store forskelle internt i kønnene.
4. Der er forholdsvis stor lighed mellem danske skoler. Det ser ud til, at denne lighed går igen på tværs
af undersøgelser af elevers kompetencer indenfor læsning og computer- og informationskompetence.
1
I rapporten figurerer Danmark sammen med Hong Kong, Holland og Schweiz i kategorien ”Lande der ikke opfyldte stik-
prøvekrav”. Årsagen til dette er, at en del af dataindsamlingen blev forhindret af lærerkonflikten i foråret 2013. Dette vurde-
res dog at have marginal indflydelse på resultaternes gyldighed. Se desuden metodeafsnittet på side
11.
1