Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
12-11-2014
TBK
Inklusion – Myndiggørelse – Mangfoldighed
Policy-anbefalinger
Outreach – Empowerment – Diversity (OED) er et europæisk projekt med deltagelse af 17
organisationer i 14 lande, heriblandt Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) fra Danmark.
Projektet er støttet med midler fra Grundtvig-programmet.
Formålet med projektet har været
- At håndtere behovet for at inkludere marginaliserede grupper i læringsaktiviteter og
informere om hvordan det kan organiseres
- At øge mangfoldigheden i voksenundervisningsinstitutioner ved at inddrage
deltagerne i undervisningens tilrettelæggelse
- At klæde deltagerne på til at blive aktive europæiske medborgere
Projektet har resulteret i tre publikationer. Den ene er en samling ’good practice’ eksempler.
Den anden er et sæt metodiske ’guidelines’ til ledere, planlæggere og undervisere i
voksenundervisningssektoren. Og den tredje indeholder ’policy’-anbefalinger til
beslutningstagere på hhv. europæisk og nationalt niveau samt til udbydere af
voksenundervisning. Alle tre publikationer findes på engelsk, nogle af dem også oversat til
bl.a. fransk, på netværkets hjemmeside:
www.oed-network.eu.
Nedenfor findes et resumé af
policy-anbefalingerne på dansk udarbejdet af Trine Bendix, DFS.
Anbefalinger til beslutningstagere på europæisk niveau
1. Nationale koordinatorer bør prioritere inklusion, myndiggørelse og mangfoldighed i
næste periode af ’the European Agenda for adult learning’.
2. Starte et europæisk netværk for inklusion, myndiggørelse og mangfoldighed
finansieret af EU-Kommissionen.
3. Styrke dialog om livslang læring på europæisk, nationalt og regionalt niveau i
samarbejde med civilsamfundsorganisationer.
4. Forny fokus på læring med det formål at styrke aktivt medborgerskab, demokrati,
bæredygtig udvikling og sammenhængskraft i Europa. Dette fokus skal balancere det
nuværende fokus på kompetenceudvikling med beskæftigelse for øje.
5. Styrke samarbejde og læring mellem politik, praksis og forskning.
6. Sætte mål for andelen af deltagere med lavt uddannelsesniveau i
voksenundervisningen.
7. Indføre standarder for basale færdigheder i EQF/NQF (European/National
Qualification Framework).
8. Anerkende betydningen af ikke-formel voksenundervisning i et livslangt lærings
perspektiv, ikke mindst i lyset af PIAAC.
9. Udvikle højere kvalitet og innovation i voksenundervisningen.
Anbefalinger til beslutningstagere på nationalt niveau