Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1421549_0001.png
12-11-2014
TBK
Inklusion – Myndiggørelse – Mangfoldighed
Policy-anbefalinger
Outreach – Empowerment – Diversity (OED) er et europæisk projekt med deltagelse af 17
organisationer i 14 lande, heriblandt Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) fra Danmark.
Projektet er støttet med midler fra Grundtvig-programmet.
Formålet med projektet har været
- At håndtere behovet for at inkludere marginaliserede grupper i læringsaktiviteter og
informere om hvordan det kan organiseres
- At øge mangfoldigheden i voksenundervisningsinstitutioner ved at inddrage
deltagerne i undervisningens tilrettelæggelse
- At klæde deltagerne på til at blive aktive europæiske medborgere
Projektet har resulteret i tre publikationer. Den ene er en samling ’good practice’ eksempler.
Den anden er et sæt metodiske ’guidelines’ til ledere, planlæggere og undervisere i
voksenundervisningssektoren. Og den tredje indeholder ’policy’-anbefalinger til
beslutningstagere på hhv. europæisk og nationalt niveau samt til udbydere af
voksenundervisning. Alle tre publikationer findes på engelsk, nogle af dem også oversat til
bl.a. fransk, på netværkets hjemmeside:
www.oed-network.eu.
Nedenfor findes et resumé af
policy-anbefalingerne på dansk udarbejdet af Trine Bendix, DFS.
Anbefalinger til beslutningstagere på europæisk niveau
1. Nationale koordinatorer bør prioritere inklusion, myndiggørelse og mangfoldighed i
næste periode af ’the European Agenda for adult learning’.
2. Starte et europæisk netværk for inklusion, myndiggørelse og mangfoldighed
finansieret af EU-Kommissionen.
3. Styrke dialog om livslang læring på europæisk, nationalt og regionalt niveau i
samarbejde med civilsamfundsorganisationer.
4. Forny fokus på læring med det formål at styrke aktivt medborgerskab, demokrati,
bæredygtig udvikling og sammenhængskraft i Europa. Dette fokus skal balancere det
nuværende fokus på kompetenceudvikling med beskæftigelse for øje.
5. Styrke samarbejde og læring mellem politik, praksis og forskning.
6. Sætte mål for andelen af deltagere med lavt uddannelsesniveau i
voksenundervisningen.
7. Indføre standarder for basale færdigheder i EQF/NQF (European/National
Qualification Framework).
8. Anerkende betydningen af ikke-formel voksenundervisning i et livslangt lærings
perspektiv, ikke mindst i lyset af PIAAC.
9. Udvikle højere kvalitet og innovation i voksenundervisningen.
Anbefalinger til beslutningstagere på nationalt niveau
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421549_0002.png
1. Prioritere inklusion af marginaliserede grupper i voksenundervisningen, bl.a. i form af
skræddersyede tilbud. Implementeringen er udbydernes ansvar, men beslutningstagere
må prioritere området, for at en egentlig udvikling kan finde sted.
2. Bedre overgange mellem forskellige læringstilbud for voksne i den formelle og ikke-
formelle undervisningssektor. Det er vigtigt at sikre nemme overgange, så forskellige
tilbud supplerer og bygger oven på hinanden, for at den enkelte deltager oplever
progression. Det kan bl.a. gøres gennem vejledning.
3. Anerkende og fremme det individuelle sociale, bæredygtige og økonomiske udbytte af
voksnes læring. Udbyttet af ikke-formel voksenundervisning strækker sig til mere end
det samfundsøkonomiske og beskæftigelsesmæssige. Ifølge en ny undersøgelse har
voksenundervisning positiv effekt i forhold til styrkelse af bl.a. demokratiet og af den
enkeltes selvværd og velbefindende.
4. Analysere og reducere barrierer – for især marginaliserede grupper – for at deltage i
voksenundervisning. Der er tale som lovgivningsmæssige og finansielle barrierer.
F.eks. bør de finansieringsmæssige styringsmekanismer opfordre udbydere af
voksenundervisning til at nå de grupper, som er vanskelige at nå og
valideringssystemer skal kunne gøre adgang til læring nemmere.
5. Integrere voksenundervisning i eksisterende strategier. Ofte inddrages
voksenundervisning ikke i initiativer på andre relevante områder, som f.eks.
integration og social inklusion.
6. Prioritere og investere i voksenundervisning. Der er behov for langsigtet investering i
voksenundervisning. Det er vigtigt for at holde omkostningerne for den enkelte på et
lavt niveau for at sikre adgang for alle.
7. Finansiere og støtte læring i lokalmiljøet. Lokalmiljøet er vigtigt når det handler om at
inkludere dem, der har haft de færreste muligheder i livet. Udbydere af
voksenundervisning og andre frivillige lokale aktører har brug for mere støtte. Det vil
gavne både deltagere i voksenundervisning og lokalmiljøet – flere færdigheder, mere
deltagelse, flere aktive medborgere og mere sammenhængskraft.
8. Styrke strukturerne i ikke-formel voksenundervisning gennem lovgivning,
institutioner og fortsat finansiering. Det er nødvendigt for at etablere eller
vedligeholde arbejdet i denne sektor. Ikke-formel voksenundervisning kan være mere
fleksibel i forhold til deltagernes behov end andre former for undervisning.
9. Finansiere efteruddannelse af undervisere i voksenundervisningen af især
marginaliserede grupper. Voksenundervisningen har brug for højt kvalificerede
undervisere. Indsatsen skal ses i lyset af undervisernes særlige forhold, hvor mange
ikke er særligt højt lønnet, og andre er frivillige.
10. Etablere sammenhængende systemer for livslang læring gennem validering og
anerkendelse af realkompetencer. Der er behov for større sammenhæng og lighed
mellem formel, ikke-formel og uformel undervisning og læring for voksne. Derfor er
der brug for et integreret system, der anerkender og validerer alle slags læring, inkl.
rådgivning og vejledning. Validering er nøglen til at styrke livslang læring, sikre mere
fleksible læringsveje, at motivere til læring og opbygge deltagernes selvværd, såvel
som at skabe en dybere forståelse af kompetencer.
11. Understrege den positive betydning af mangfoldige samfund. De super mangfoldige
moderne samfund må anerkendes: befolkningen i både landområder, men først og
fremmest i bysamfund, er sammensat af folk med forskellig baggrund, livsgrundlag,
civilstand og uddannelsesmæssige muligheder. Situationen skal imødegås positivt, så
vi undgår ”dem-og-os” mentalitet og skabelsen af såkaldt parallel segmentering. Det
kræver f.eks. ’guidelines’ for ’fair’ og præcis beskrivelse i medierne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421549_0003.png
Anbefalinger til udbydere af læring for voksne
1. Involvere deltagerne i tilrettelæggelsen og organiseringen af læringstilbuddet på alle
niveauer. Lige fra almindelige input fra deltagere til elevråd og pladser i bestyrelsen.
Der er mange måder at involvere deltagerne i ledelse, organisering og undervisning.
Udbydende institutioner og foreninger bliver mere demokratiske og får en bedre
forståelse for deltagernes behov. For at give rum for alle former for læring er det en
idé at samarbejde med andre civilsamfundsorganisationer og repræsentanter fra alle
deltagere, såvel som offentlige institutioner og myndigheder.
2. Opfordre marginaliserede grupper til at lære fra sig og være aktive i undervisningen.
Marginaliserede grupper har brug for muligheder for at vise og afprøve deres
kompetencer og blive myndige borgere. Første skridt er at høre deres stemme, jf. pkt.
1. Dette kan yderligere hjælpes på vej f.eks. med nye sociale medier. Læring skal ses
som en aktivitet blandt ligesindede.
3. Øge mangfoldigheden i voksenundervisningen, også blandt undervisere og i ledelsen.
Det vil sikre den nødvendige mangfoldighed og også fungere som rollemodeller for
potentielle deltagere.
4. Række ud til marginaliserede grupper, f.eks. gennem skræddersyede tilbud til
bestemte målgrupper. Det er vigtigt at være opmærksom på forskellige
minoritetsgrupper, som måske har behov for mere individuelle tilbud for at gøre
læring mere attraktiv, f.eks. indvandrere, ældre, fængselsindsatte, o.a. For at lære
deres behov at kende, må man lave undersøgelser med dem som deltagere. OED-
netværkets samling af ’best practice’ viser nye veje at nå disse grupper – brug dem
som inspiration.
5. Opfordre underviserne til at bruge innovative og inddragende metoder. Der er
inspiration at hente i OED-projektets metode-guidelines. De er samlet af undervisere
og har været testet i en række europæiske lande. Forhåbentlig kan de inspirere – brug
dem og bed jeres undervisere om at bruge dem.
’Road map’ for en indsats for læring blandt marginaliserede grupper
Mange beslutningstagere er interesserede i at nå flere borgere fra marginaliserede grupper.
Men hvordan gør man det? Vi håber at kunne give nogle ideer til hvordan man som
beslutningstager kan gribe det an. Som beslutningstagere har I gode redskaber til hvordan
man planlægger, organiserer, implementerer og evaluerer initiativer. Vi, som
voksenundervisningsorganisationer og civilsamfund, har viden, ideer og vinkler som I måske
ikke er opmærksomme på.
Vi vil også gerne henlede opmærksomheden på den samling ’good practice’, som vi har
udarbejdet i netværket Outreach – Empowerment – Diversity (på dansk Inklusion –
Myndiggørelse – Mangfoldighed), som tilbyder en vifte af tilgange fra forskellige europæiske
lande. Desuden har vi udviklet et sæt metode-guidelines for udbydere af voksenundervisning
så de kan udvikle nye metoder.
1 - Identificere udfordringerne
Hvad er hovedudfordringerne og de potentielle målgrupper I vil nå?
- Udbydere af voksenundervisning har ofte et godt billede af hvem de kan nå og hvem
de ikke kan. Som andre civilsamfundsorganisationer kan de være en væsentlig kilde til
information.
- Udvikl et differentieret billede af målgruppen og undgå at gruppere dem
uhensigtsmæssigt, f.eks. som ”muslimske kvinder”.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421549_0004.png
2 – Invitere andre myndigheder
Mennesker fra marginaliserede grupper har ofte mange forskellige udfordringer og barrierer
for deltagelse. Så samarbejde med andre myndigheder giver god mening. Samarbejde mellem
sektorer kan desuden i sig selv facilitere inklusion, f.eks. vil man kunne nå indvandrerkvinder
via deres børns skole. Der er også potentielle deltagere for hvem samarbejde mellem flere
myndigheder er nødvendig, f.eks. fængselsindsatte eller flygtninge.
- Mulige samarbejdspartnere: beskæftigelsesområdet, kulturområdet, sundhedsområdet,
forbrugerområdet, justitsområdet og socialområdet.
3 – Indføre kvalitetsmål
Hvad ønsker i at opnå? Sæt kvantitative og kvalitative mål – sammen med civilsamfundet.
- Kvantitative mål kan hjælpe med at argumentere overfor finansierende myndigheder.
- Kvalitative mål kan bidrage til forståelsen for et initiativ, f.eks. hvilket udbytte
deltagerne oplever at have fået.
4 – Invitere ’stakeholders’
’Stakeholders’ som f.eks. interesseorganisationer, udbydere af folkeoplysning og
voksenundervisning og NGO’er kan binde initiativer til græsrodsniveauet og sikre, at
implementeringen af et initiativ bliver lettere.
- Er der en paraplyorganisation for folkeoplysning og voksenundervisning? At få støtte
fra paraplyorganisationen kan være en ’win-win’ situation for civilsamfundet på den
ene side og beslutningstagere på den anden. Beslutningstagere har én partner at
forholde sig til, som så koordinerer med sine medlemmer. Folkeoplysnings- og
voksenundervisningsudbyderne har én organisation der varetager deres interesser og
står for netværksdannelse.
5 – Identificere barrierer
Hvad er de væsentligste faktorer, der hindrer potentielle deltagere i målgruppen fra at deltage?
Der er betydelig praksis-erfaring med og forskning om barrierer og hvordan man overkommer
dem. Når barriererne er identificeres, er det muligt at trække på tidligere erfaringer rundt om i
Europa for at finde relevante og praktiske løsninger.
- Fritidsorienterede kurser er ofte den bedste form til at tiltrække borgere til yderligere
læring. Beslutningstagere undervurderer ofte muligheder i kurser som mavedans,
yoga, madlavning eller sang. For mennesker, der har negative oplevelser med skolen,
kan sådanne kurser blive indgangen til yderligere læring og et nyt liv.
6 – Opbygge kapaciteten
For at kunne gå i gang med at implementere inklusion, myndiggørelse og mangfoldighed har
udbyderne og deres undervisere muligvis behov for støtte og efteruddannelse og anden
opbyggelse af kapacitet, for at få mest muligt ud af et initiativ.
- Få inspiration fra OED-netværkets metode-guidelines.
- Husk at kritisk refleksion over hvad man er i gang med, på alle niveauer, er en meget
effektiv kilde til udvikling.
7 – Overveje en opmærksomhedskampagne
Folkeoplysning og voksenundervisning har mange positive effekter – både for den enkelte og
for samfundet. For at øge opmærksomheden om det, kan en kampagne være en idé. EAEA
(European Adult Education Association –
www.eaea.eu)
har samlet et antal gode eksempler
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421549_0005.png
på kampagner, som f.eks. ’adult learners week’, og anbefalinger for
opmærksomhedskampagner.
8 – Undersøge evt. utilsigtede konsekvenser
Når indsatsen følges og evalueres er det en god idé også at undersøge evt. utilsigtede
konsekvenser, f.eks. i forhold til andre målgrupper eller i forhold til udbyderne.
- Nogle strategier har konsekvenser, der ikke nødvendigvis er åbenlyse i
udgangspunktet. F.eks. vil en betaling af udbydere på basis af antal deltagere, der
færdiggør et kursus, kunne medføre at udbyderne prioriterer deltagere med stor
sandsynlighed for gennemførelse fremfor dem med størst behov.
Vi takker på forhånd for indsatsen.
5