Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Notat: ’Skoleskak druknet i succes – 10 argumenter for skoleskak’
November 2014
SKOLESKAK – stort behov for rådgivning kræver ressourcer
Dansk Skoleskak er en frivilligt baseret skoleorganisation, der arbejder for øget leg, læring og
uddannelse. Dansk Skoleskak er startet af skoleledere, -lærere og elever. Skoler landet over
efterspørger råd, vejledning og forankring af skoleskak – men ingen leverer pt. dette.
1.
Skoleskak styrker elevernes inklusion, trivsel og matematikkundskaber
Skoleskak er en unik læringsaktivitet, hvor elever fra 1.-10. klasse mødes på lige fod.
Her betyder den nyeste mobil, smart tøj, eller om far er i fængsel, intet. På skakbrættet
er alle lige! Skoleskak bakkes op af danske eksperter og udenlandske undersøgelser. Se
www.skoleskak.dk/dokumentation.
Christine Antorini: ”- Det er leg og læring, når det er bedst” (dr.dk).
Skoleskak træner evnen til at holde fokus, koncentration og tænke fremad
Særligt - også nydanske – drenge, der er udfordret i skolen, deltager i skoleskak.
Det er inklusion i børnehøjde på tværs af klasse, køn og kultur.
Skoleskak er et tilbud 400 steder - 30.000 elever deltager
Skoleskak ”spirer nedefra” og skolerne prioriterer det med 1-8 lærertimer pr. uge.
Mange skoler prioriterer skoleskak i fremtidens skole, da det bidrager til ro, inklusion og
klasserumsledelse. Skoleskak er i reformens ånd.
Skolerne bruger lærertimer for 30 mio. kr. årligt på skoleskak
Ved en national investering i rådgivning i skoleskak kan skolernes bidrag til lærer- og
pædagogtimer udnyttes bedre. Det kunne være en delt kommunal/national ordning.
Næstefter de ”normale” fag er skoleskak det mest udbredte læringstilbud
20% af landets folkeskoler anvender skoleskak og tallet stiger støt. UVMs
læringskonsulenter rådgiver IKKE i skoleskak. Skolerne kontakter Dansk Skoleskak for
råd, der som frivillig organisation er ved at bryde sammen under presset.
Reformen giver momentum - 78 nye skoler og 300% flere henvendelser
78 nye skoler har startet skoleskak siden 1. august 2014. 337 skoleledere, lærere og
pædagoger har siden 1. januar 2014 bedt om råd og vejledning.
32 skoler er i dette skoleår stoppet med skoleskak pga. manglende opbakning
Skoleskak er ikke er noget ”mirakelmiddel”. Uden rådgivning, uddannelse og forankring
må mange skoler opgive skoleskak igen. Det går ud over de mange elever, der gerne vil
gå til skoleskak og finder deres niche der.
Dansk Skoleskak har ekspertisen og viljen, men bruger tiden på fundraising
Dansk Skoleskak må dagligt fundraise alle organisationens midler og har en ”fra-
hånden-til-munden-økonomi”, der gør det umuligt at planlægge fremad. Ingen store
fonde vil støtte, da de ser skoleskak som en offentlig driftsopgave.
Et stop for skoleskak vil skade læringen hos tusindvis af elever
Uden hjælp er det slut med skoleskak. Det vil skade læringen hos tusindvis af elever og
gå mod skolereformens intentioner. UVM gav i 2013 ”kunstigt åndedræt” med
udviklingsprojektet: ’Kvalitet i skoleskak’ (1 mio. om året i 2014-2016). Desværre skal
skoleskakken årligt fundraise 1 mio. og hente 1 mio. fra skoler. Intet må gå til drift.
LØSNING: Et sikkerhedsnet på 2 mio. kr. årligt i 3 år
Dansk Skoleskak kan være en professionel partner med tilbud om rådgivning og
forankring, sikre momentum, give skolerne den ønskede hjælp og hjælpe flere elever.
47 organisationer støttes af UVM via ”§ 20.89.03. Driftstilskud mv. til foreninger og
organisationer”, men UVM har afvist at sætte DSS på listen eller se på andre løsninger.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1