Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Pædagoger i skolen:
Arbejdet i skolen efter folkeskolereformen
BUPL har undersøgt, hvordan medlemmer med arbejde i skole forholder sig til en række spørgsmål om
folkeskolereformen. 1605 pædagoger og ledere deltog i den større undersøgelse, som blev gennemført i
perioden fra den 1. oktober 2014 til den 9. oktober 2014.
Hovedkonklusioner fra undersøgelsen
1
Undersøgelsen tegner et noget broget billede af, hvordan pædagogerne og lederne har oplevet
folkeskolereformen de første par måneder. På den positive side viser undersøgelsen, at:
Den ugentlige arbejdstid er uændret eller forøget for langt de fleste pædagoger (efter
folkeskolereformen er trådt i kraft)
De fleste pædagoger er en del af undervisningen generelt
Pædagogernes faglighed er kommet mere i spil som følge af folkeskolereformen
Størstedelen af pædagogerne oplever, at de bliver behandlet som en ligeværdig kollega af deres
lærerkollega, og angiver, at de indgår i lærer/undervisningsteams
På den negative side viser undersøgelsen, at:
Vilkårene for pædagogernes forberedelse er blevet ringere som følge af folkeskolereformen
Cirka fire ud af ti pædagoger har
ikke
haft indflydelse på deres arbejdsopgaver og tilrettelæggelse
af deres arbejdstid
Knap en tredjedel af pædagogerne deltager
ikke
i planlægningen og evalueringen af den
undervisning, de indgår i
Knap to tredjedele af pædagogerne oplever, at børnenes skoledag har forandret sig i negativ
retning som følge af folkeskolereformen
Pædagogernes opgaver i skolen
Samlet set har 83 pct. af pædagogerne fået flere timer i undervisningstiden som følge af
folkeskolereformen. De adspurgte pædagoger har i gennemsnit lige knap 20 timer ugentligt i børnenes
undervisning.
Undersøgelsen viser, at det primært er på de yngste klassetrin (0.-3. klasse), at pædagogerne har opgaver i
undervisningstiden:
-
72 pct. af pædagogerne har opgaver i den understøttende undervisning i 0.-3. klasse
(18 pct. har ingen opgaver på 0.-3. klassetrin)
1
Tabellerne, der ligger til grund for konklusionerne (og resultaterne) kan findes i bilag 1.
1