Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om
pædagoger i undervisningen (svar på spm. F-H)
Pædagoger i undervisningen
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 10-15 minutter
Tirsdag den 4. november 2014, kl. 14.00, i Børne- og Un-
dervisningsudvalget, FT, lokale 2-080
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419164_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning
Kvalifikationskrav ift. pædagoger i undervisningen
Ministerens reaktion på praksis i Viborg
Det faglige niveau, når undervisningen varetages af pædagoger
Reaktion, hvis resultaterne bliver for dårlige
Initiativer, der skal sikre undervisning ved fagligt læreruddannet personale
Udbredelsen af brug af pædagoger i undervisningen
1. Indledning
Tak for ordet og tak for spørgsmålene F-H om pædagoger i undervisningen i
den danske folkeskole, som er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Efter aftale med udvalgssekretæren besvarer jeg spørgsmålene samlet under ét.
2. Kvalifikationskrav ift. pædagoger i undervisningen
Den 1. august 2014 trådte de nye regler om kvalifikationskrav i folkeskolen i
kraft.
Med de nye regler er der givet mulighed for, at pædagoger kan varetage to ty-
per af undervisningsopgaver i folkeskolen: 1) I en understøttende rolle og 2) på
1.-3. klassetrin i forhold til afgrænsede undervisningsopgaver i fag og emner
inden for deres kompetencer og kvalifikationer i øvrigt.
Derudover kan pædagoger – som hidtil – varetage undervisningen i børneha-
veklassen, ligesom der er mulighed for, at pædagoger – ligesom alle mulige
andre professioner – kan ansættes som faglærere.
I Viborg ser problemstillingen ud til at vedrøre spørgsmålet om varetagelse af
afgrænsede undervisningsopgaver i forbindelse med undervisningen i fag og
emner på 1.-3. klassetrin.
Ved afgrænsede undervisningsopgaver forstås, at en pædagog fx ikke kan vare-
tage undervisningen i et helt fag gennem et helt skoleår. Denne afgrænsning
skal ses i lyset af, at der fortsat stilles krav om, at det er lærerens opgave at sik-
re, at undervisningen leder frem mod de faglige mål for fag og klassetrin. Der
skal altså med andre ord en lærer så tæt på undervisningsforløbet, at læreren
også er inde og varetage dele af undervisningen i faget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Opgaverne kan fx bestå i at bistå eleverne med at forstå og løse faglige opga-
ver, at varetage den praksisorienterede del af undervisningen eller at varetage
dele af undervisningen i de praktiske/musiske fag.
Ud over denne afgrænsning er det lagt ud til den enkelte skoleleder at vurdere,
hvilke opgaver der svarer til den enkelte pædagogs kompetencer og kvalifika-
tioner. Det er med andre ord den pædagogiske leder, der skal træffe den pæda-
gogisk forsvarlige ledelsesmæssige beslutning om fordelingen af opgaver på
skolen.
3. Ministerens reaktion på praksis i Viborg
Udvalget har ønsket en reaktion fra min side på den praksis, som er beskrevet i
Viborg Stifts Folkeblad den 8. september 2014, og ønsker svar på, hvordan jeg
vil sikre, at loven overholdes. Det fremgår af artiklen, at der er sat pædagoger
til at undervise i hele fag gennem hele skoleår og/eller på klassetrin højere end
3. klassetrin.
Så vidt jeg kan se ud fra artiklen er skolechefen i Viborg opmærksom på, at der
er et problem. Hans opfattelse af problemets omfang er dog en anden end den
lokale lærerforeningsformands opfattelse.
I forhold til undervisning af elever over 3. klassetrin, så er der ikke ret meget at
diskutere. Her er det en lærer, der skal varetage undervisningen. Pædagoger
kan fra 4. klassetrin og op kun have en understøttende rolle i undervisningen,
medmindre den pågældende er ansat som faglærer.
Med hensyn til de mindste klassetrin hænger de forskellige opfattelser i Viborg
formentlig sammen med, at der i lovgivningen er lagt et betydeligt skøn ud til
den enkelte skoleleder. Vi har alene i lovgivningen opstillet den yderste græn-
se, at det er læreren, der har ansvaret i forhold til mål for fag og emner, og at
denne lærer også i et vist omfang skal varetage undervisningen.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan jeg vil sikre, at reglerne overholdes, må
jeg påpege, at folkeskolen er en kommunal skole. Det er den kommunale til-
synsmyndighed, Statsforvaltningen, som skal træffe afgørelse på området. Jeg
har ikke mulighed for at gribe ind med sanktioner eller lign., hvis kommunerne
ikke overholder folkeskolelovens regler.
Når det er sagt, så har jeg som minister et ansvar for at afklare eventuelle mis-
forståelser omkring reglerne. Og dem må der alt andet lige være flere af end
normalt, når vi nu er i gang med at implementere en ny stor reform.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg har derfor bedt mit ministerium om at indhente en redegørelse fra Viborg
om sagen.
Jeg har også sørget for vejledning om reglerne for kvalifikationskrav i folke-
skolen på Undervisningsministeriets hjemmeside i form af (i første omgang)
spørgsmål og svar, som jeg har forstået bliver brugt meget af kommuner og
skoler.
Derudover vil jeg sende et brev til samtlige kommuner, hvori jeg redegør for
reglerne om kvalifikationskrav i folkeskolen. Der vil tilgå udvalget en kopi
heraf.
Endelig er vi i ministeriet i gang med at udarbejde en række vejledninger om
først og fremmest de nye initiativer i reformen, som vil blive lagt på Lære-
ringsportalen, EMU’en i løbet af vinteren og foråret. I den forbindelse indgår
også vejledning om lærer-pædagog-samarbejdet, herunder om reglerne på om-
rådet.
4. Det faglige niveau, når undervisningen varetages af pæda-
goger
Jeg er også blevet spurgt om, hvordan man vil sikre et højt faglig niveau, når
store dele af undervisningen varetages af personer uden lærerfagskompetencer.
Jeg er som udgangspunkt slet ikke bekymret for det faglige niveau, fordi vi har
fået pædagoger ind i undervisningen i folkeskolen. Lærere og pædagoger kan
på hver deres måde bidrage til undervisningen.
Pædagogen har et særligt blik på klassens trivsel, inklusion, børnefællesskaber,
forebyggelse af mobning, alternative læringsforløb, kobling mellem teori og
praksis, støtteforanstaltninger osv.
Læreren har en stor didaktisk og faglig indsigt i elevernes læring og i at plan-
lægge og gennemføre undervisning med udgangspunkt i læringsmål.
Læring og trivsel ’går hånd i hånd’ og er hinandens forudsætninger. Pædago-
gens helt særlige viden om trivsel og udvikling af sociale kompetencer er der-
for en vigtig forudsætning for den læring, der først og fremmest skal finde sted
i klasselokalet. Pædagogens arbejde kan derfor i høj grad bidrage til, at der er
et godt undervisningsmiljø, hvor der er ro og orden, og hvor eleverne er læ-
ringsparate.
Aarhus Universitet og Rambøll har for Undervisningsministeriet også indsam-
let en række erfaringer med pædagoger i undervisningen. Det har de gjort som
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opfølgning på forsøg med tolærerordning, skolestartsforsøg og forsøg med hel-
dagsskoler. Evalueringerne peger på, at et samarbejde mellem lærere og pæda-
goger om undervisningen i skolen kan bidrage til en forbedring af elevernes
faglige resultater.
Der er i den forbindelse peget på positive faglige resultater,
o
når lærere og pædagoger er fælles om at planlægge undervisningen,
o
når lærere og pædagoger deltager i samme efteruddannelse, og
o
når lærere og pædagoger er fælles om forældresamtalerne.
Samarbejdet mellem læreren og pædagogen er derfor helt central for elevens
læring og trivsel.
5. Reaktion, hvis resultaterne bliver for dårlige
Jeg er derfor uenig i, at vi ikke kan få et højt fagligt niveau i folkeskolen, fordi
dele af undervisningen varetages af pædagoger.
Men det er bestemt et område, som jeg vil følge nøje. Og viser det sig, at en
skoles dårlige resultater hænger sammen med, at pædagoger har varetaget en
stor del af undervisningen i fagene, så vil Undervisningsministeriet følge op på
det i forbindelse med sit kvalitetstilsyn. Jeg er lige så optaget som spørgeren af,
at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, og er der problemer, så går vi
konkret til værks.
Med den lovgivning, der følger af folkeskolereformen, er det præciseret, at un-
dervisningsministeren fører tilsyn med folkeskolers kvalitetsudvikling. Det be-
tyder først og fremmest, at det eksisterende resultatbaserede kvalitetstilsyn skal
udvikles i retning af større fokus på at understøtte den fremadrettede lokale
kvalitetsudvikling i dialog med kommuner og skoler.
Men Undervisningsministeriet har fortsat i tilfælde af vedvarende dårlig kvali-
tet også mulighed for at pålægge en kommunalbestyrelse at udarbejde en hand-
lingsplan med henblik på at forbedre niveauet i skolevæsnet eller på skolen.
Som noget nyt har Undervisningsministeriet også fået mulighed for at pålægge
en kommunalbestyrelse at deltage i vejledning fra ministeriet som et delele-
ment i en handlingsplan. Vejledningen vil blive varetaget af ministeriets læ-
ringskonsulenter.
6. Initiativer, der skal sikre undervisning ved fagligt lærerud-
dannet personale
Folkeskolereformen indeholder også initiativer, som direkte skal fremme fag-
ligheden blandt underviserne i folkeskolen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har sammen med de øvrige partier i folkeskoleforligskredsen aftalt,
at den nuværende efteruddannelsesindsats for lærere og pædagoger skal styr-
kes.
Som led i folkeskolereformen er der i årene 2014-2020 afsat i alt 1 mia. kr. til
efteruddannelse af lærere og pædagoger.
Derudover er der med folkeskolereformen fastsat mål for fuld kompetence-
dækning i 2020 (95 %), hvorefter lærerne skal have undervisningskompetence
– svarende til linjefag – i de fag, de underviser i.
7. Udbredelsen af brug af pædagoger i undervisningen
Endelig er jeg blevet bedt om at give en oversigt over anvendelsen af pædago-
ger, der selvstændigt varetager undervisningen i folkeskolen.
Sådan en oversigt har jeg ikke.
Men er der tvivl om, hvorvidt reglerne bliver efterkommet lokalt, så undersø-
ger vi det, ligesom vi nu har bedt Viborg Kommune om en redegørelse.
6