Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1417422_0001.png
Til alle kommunalbestyrelser
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære kommunalbestyrelse
Jeg skrev i september 2014 et brev til samtlige kommunalbestyrelser lan-
det over, hvori jeg bl.a. redegjorde for nogle af de nye regler, som følger
af folkeskolereformen, der så ud til at volde problemer, eller som har
givet anledning til misforståelser. Jeg håber, at det er brugbart for kom-
muner og skoler.
Jeg er nu blevet opmærksom på endnu et område, hvor der synes at være
et behov for, at vi præciserer og forklarer regelsættet. Det drejer sig om,
hvilke kvalifikationskrav der stilles i folkeskolen. Jeg vedlægger derfor en
vejledning om kvalifikationskrav i folkeskolen, som forhåbentlig kan
bidrage til klarhed over reglerne.
På uvm.dk kan der ligeledes findes spørgsmål og svar om reglerne for det
undervisende personale i folkeskolen:
http://www.uvm.dk/Den-nye-
folkeskole/Lovgrundlag.
Undervisningsministeriet arbejder i øjeblikket på en relancering af Dan-
marks læringsportal EMU’en den 1. december 2014 med målgruppeind-
gange for både lærere, pædagogisk personale, skoleledelser, forvaltninger
og forældre. Her vil det være muligt at få inspiration til bl.a. arbejdet med
trivsel, ro og klasseledelse, understøttende undervisning og tværfagligt
samarbejde. Fra begyndelsen af det nye år vil ministeriet endvidere udgi-
ve inspirationsmateriale om understøttende undervisning, som kan hjæl-
pe pædagoger, lærere, skoler og kommuner i arbejdet med i højere grad
at gøre pædagogerne til en del af hverdagen i folkeskolen.
Endelig vil jeg igen nævne Undervisningsministeriets læringskonsulenter,
som tilbyder vejledning til skoler og kommuner inden for en række te-
maer i relation til folkeskolereformen samt inklusion og tosprogede, her-
under om samarbejdet mellem lærere og pædagoger. Læringskonsulen-
terne afholder i den forbindelse fire temadage om understøttende under-
07-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417422_0002.png
2
visning i december 2014. Se mere om læringskonsulenternes arbejde og
temadage her:
http://www.uvm.dk/laeringskonsulenterne.
Med venlig hilsen
Christine Antorini
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Vejledning om kvalifikationskrav i folkeskolen
Lærere
Læreren har generel undervisningskompetence på 1.-10. klassetrin, jf.
folkeskolelovens § 28, stk. 1. Det betyder, at en lærer (med læreruddan-
nelse) kan varetage undervisningen i alle fag og emner og i den under-
støttende undervisning.
På 1.-10. klassetrin er det i alle tilfælde læreren, som har ansvaret for, at
undervisningen samlet set leder frem mod de faglige mål for fag og klas-
setrin (Fælles Mål).
Derudover kan en lærer varetage afgrænsede undervisningsopgaver i
børnehaveklassen inden for sine kompetencer og kvalifikationer i øvrigt,
jf. folkeskolelovens § 29 a.
Pædagoger
Pædagoger og børnehaveklasseledere (med pædagoguddannelse) kan –
som hidtil – varetage undervisningen i børnehaveklassen, jf. folkeskole-
lovens § 29.
Derudover kan pædagoger på alle klassetrin varetage understøttende
undervisningsopgaver, jf. folkeskolelovens § 30. Understøttende under-
visningsopgaver kan både udføres i forbindelse med undervisningen i
fagene, hvor pædagogen har en understøttende rolle i forhold til lærerens
undervisning, og i tiden til understøttende undervisning, hvor pædagogen
kan varetage undervisningen
alene.
På 1.-3. klassetrin kan pædagoger endvidere varetage afgrænsede under-
visningsopgaver inden for deres kompetencer og kvalifikationer i øvrigt,
jf. folkeskolelovens § 29 a.
I folkeskolelovens § 29 a er der ikke skelnet mellem undervisning i fag og
emner og understøttende undervisning. Derfor kan pædagoger også på
de små klassetrin varetage afgrænsede undervisningsopgaver
alene
i folke-
skolens fag og emner.
Opgaverne kan fx bestå i at bistå eleverne med at forstå og løse faglige
opgaver, at varetage den praksisorienterede del af undervisningen eller at
varetage dele af undervisningen i de praktiske/musiske fag.
Ved afgrænsede undervisningsopgaver forstås, at en pædagog ikke kan
varetage undervisningen i et helt fag gennem et helt skoleår
alene.
Denne
afgrænsning skal ses i lyset af, at der fortsat stilles krav om, at det er lære-
rens opgave at sikre, at undervisningen leder frem mod de faglige mål for
fag og klassetrin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Ud over denne afgrænsning er det lagt ud til den enkelte skoleleder at
vurdere, hvilke opgaver der svarer til den enkelte pædagogs kompetencer
og kvalifikationer. Det er med andre ord den pædagogiske leder, der skal
træffe den pædagogisk forsvarlige ledelsesmæssige beslutning om forde-
lingen af opgaver på skolen.
Andre medarbejdere
Andre medarbejdere end lærere og pædagoger, fx pædagogmedhjælpere,
som har relevante kvalifikationer, kan varetage understøttende undervis-
ningsopgaver, jf. folkeskolelovens § 30. Understøttende undervisnings-
opgaver kan både udføres i forbindelse med undervisningen i fagene,
hvor medarbejderen har en understøttende rolle i forhold til lærerens
undervisning, og i tiden til understøttende undervisning, hvor medarbej-
deren kan varetage undervisningen
alene.
Spørgsmålet om, hvornår de understøttende undervisningsopgaver kan
afvikles og gennemføres af andre end en lærer, skal tage udgangspunkt i
de kompetencer, som de forskellige medarbejdergrupper har. Afgørende
i denne sammenhæng er forskellen på lærerens henholdsvis pædagogens
og/eller andre relevante medarbejderes kompetencer.
Det er fortsat lærerens opgave at sikre, at undervisningen leder frem mod
de faglige mål for fag og klassetrin (Fælles Mål), og at der er sammen-
hæng mellem undervisningen i fag og emner og den understøttende un-
dervisning. Læreren har således en central rolle i planlægningen af såvel
undervisningen i fagene som af den understøttende undervisning, jf.
folkeskolelovens § 18, stk. 2.
Det er skolelederen, der har det overordnede pædagogiske ansvar for at
sikre sammenhængen mellem undervisningen i fag og emner og den un-
derstøttende undervisning, jf. folkeskolelovens § 16 a, stk. 2.
Faglærere
Endelig kan der som hidtil ansættes personer med særlige kvalifikationer
til at undervise i enkelte fag efter den såkaldte faglærerordning i folkesko-
lelovens § 28, stk. 2. Det gælder både for pædagoger og for andre med
relevante kvalifikationer.
De pågældende kan i givet fald ikke tillægges generel undervisningskom-
petence og kan kun undervise i det eller de fag, som de særlige kvalifika-
tioner relaterer til.
Det er ikke i lovgivningen nærmere afgrænset, hvordan det kvalifikati-
onskrav, der er opstillet, nærmere skal forstås. Det er skolens leder, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
skal vurdere, om en ansøger har tilstrækkelige kvalifikationer til at kunne
varetage de givne undervisningsopgaver.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse til at ansætte en person med uni-
versitetsuddannelse i historie til at undervise i historie eller en snedker til
at undervise i sløjd. Tilsvarende kan en pædagog opnå ansættelse som
faglærer til varetagelse af et helt fag, hvis skolelederen ud fra en konkret
vurdering af pædagogens kvalifikationer vurderer, at pædagogen kan
varetage undervisningen som faglærer. Det kunne fx være en musikpæ-
dagog i forhold til musikundervisningen eller en idrætspædagog i forhold
til idrætsundervisningen.
Det bemærkes, at skolelederen i ansættelsessituationer altid er forpligtet
til at ansætte den bedst kvalificerede ansøger.