Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Niels Christoffersen
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Kære Niels Christoffersen
Tak for din mail fra den 10. april 2015 og dine opfølgende spørgsmål og
interesse i PISA.
Da der er tale om meget tekniske spørgsmål, har jeg bedt Danmarks Sta-
tistik, som indgår det danske PISA-konsortium, om at kommentere din
henvendelse. Danmarks Statistik er eksperter i repræsentative stikprøver,
og de gennemfører i 2015 dataindsamlingen på de danske skoler i for-
bindelse med PISA 2015.
Danmarks Statistik anfører følgende:
”Når man stratificerer en undersøgelse med henblik på at opnå viden om
fx tosprogede elever, defineres stratificeringen på forhånd ud fra registre
og skolernes indrapportering. Delpopulationen er således fastlagt, før
stikprøven udtrækkes. Udvælgelsen sker ved hjælp af det stikprøvepro-
gram, som det internationale PISA-konsortium kræver, at landene bru-
ger. Da det internationale konsortium kender listerne, kan de kontrollere,
at udvælgelsen er sket korrekt.
Du har ret i, at vægten er dannet ud fra princippet om, at summen af
elever i delpopulationen divideres med summen af gennemførte test i
samme delpopulation. Vægtene afhænger af, hvilken delpopulation man
tilhører, når stikprøven trækkes. Opregningen laves derudover skole for
skole. Hvis der på en skole fx er valgt hver anden tosprogede elev og
fjerde dansksprogede elev, har de tosprogede elever på denne skole den
halve vægt i forhold til dansksprogede elever, fordi de har den dobbelte
udvalgschance. Det er måden, man sikrer repræsentativitet på.
Det mest sikre resultat opnås, hvis man bruger alle observationer i en
repræsentativ undersøgelse. Hvis man i eksemplet ovenfor tilfældigt
smed halvdelen af de tosprogede testpersoners besvarelser væk, ville de
resterende besvarelser for tosprogede og dansksprogede elever få den
30-04-2015