Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
1535104_0001.png
Niels Christoffersen
[email protected]
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære Niels Christoffersen
Tak for din mail fra den 10. april 2015 og dine opfølgende spørgsmål og
interesse i PISA.
Da der er tale om meget tekniske spørgsmål, har jeg bedt Danmarks Sta-
tistik, som indgår det danske PISA-konsortium, om at kommentere din
henvendelse. Danmarks Statistik er eksperter i repræsentative stikprøver,
og de gennemfører i 2015 dataindsamlingen på de danske skoler i for-
bindelse med PISA 2015.
Danmarks Statistik anfører følgende:
”Når man stratificerer en undersøgelse med henblik på at opnå viden om
fx tosprogede elever, defineres stratificeringen på forhånd ud fra registre
og skolernes indrapportering. Delpopulationen er således fastlagt, før
stikprøven udtrækkes. Udvælgelsen sker ved hjælp af det stikprøvepro-
gram, som det internationale PISA-konsortium kræver, at landene bru-
ger. Da det internationale konsortium kender listerne, kan de kontrollere,
at udvælgelsen er sket korrekt.
Du har ret i, at vægten er dannet ud fra princippet om, at summen af
elever i delpopulationen divideres med summen af gennemførte test i
samme delpopulation. Vægtene afhænger af, hvilken delpopulation man
tilhører, når stikprøven trækkes. Opregningen laves derudover skole for
skole. Hvis der på en skole fx er valgt hver anden tosprogede elev og
fjerde dansksprogede elev, har de tosprogede elever på denne skole den
halve vægt i forhold til dansksprogede elever, fordi de har den dobbelte
udvalgschance. Det er måden, man sikrer repræsentativitet på.
Det mest sikre resultat opnås, hvis man bruger alle observationer i en
repræsentativ undersøgelse. Hvis man i eksemplet ovenfor tilfældigt
smed halvdelen af de tosprogede testpersoners besvarelser væk, ville de
resterende besvarelser for tosprogede og dansksprogede elever få den
30-04-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Henvendelse af 2/6-15 fra Niels Christoffersen, Rorup om PISA - stikprøve, stratifikation, vægtning. repræsentation mv.
2
samme vægt, fordi de har den samme udvalgschance. Dette resultat ville
være lidt anderledes, fordi det er baseret på færre observationer, men det
ville også være repræsentativt. Sikkerheden ville dog være lidt mindre,
fordi man ikke har brugt hele datagrundlaget. Repræsentativitet og sik-
kerhed er således ikke det samme. Repræsentativitet kræver, at man ken-
der hele populationen på forhånd, trækker tilfældigt i hver delgruppe, og
med vægte korrigerer for udvalgschancen. Repræsentativitet er en egen-
skab, der har med designet, udvælgelsen og opregningen at gøre. Det har
ikke noget at gøre med, hvor mange man spørger. En repræsentativ stik-
prøve bliver mere og mere sikker, jo flere man spørger. Det er derfor, at
det internationale PISA-konsortium for Danmark – og for de andre lan-
de med ekstra stikprøver – har valgt ikke at smide den ekstra stikprøve
væk. Det ville også se mærkeligt ud, hvis der for Danmark var to lidt
forskellige tal: Et med den lille stikprøve i den internationale rapporte-
ring, og et lidt andet i den danske rapport, hvor man analyserer forskel-
len mellem tosprogede og dansksprogede elevers resultater. At de ikke
kan være helt ens skyldes, at det er to forskellige repræsentative mål for
det samme, med hver deres statistiske sikkerhed.
Eleverne får forskellige delmænger af det samlede opgavesæt. Det fast-
lægges forud for hver test på skolen og sker på en balanceret måde i det
stikprøveprogram, som alle landene skal bruge. Nogle får fx delmængde
1 og 2, andre 2 og 3, og andre igen 3 og 1. Man kan korrigere for, at man
ikke har svaret på alle opgaverne på mange måder, men den bedste er at
imputere den delmængede, eleverne ikke har svaret på ud fra den del-
mængde, de har svaret på. Det er også denne løsning det internationale
konsortium har valgt.
I alle lande er der skoler eller elever, der ikke ønsker at deltage, samt spe-
cialskoler og internationale skoler, der ikke deltager. Alle landene skal
forud for, at stikprøven trækkes, sende lister med samtlige skoler i landet
til det internationale PISA-konsortium. Det internationale konsortium
har uafhængige kontrollanter i alle landene, der styres og betales af det
internationale konsortium. På baggrund af de officielle lister over samtli-
ge skoler estimeres, hvor mange skoler og elever der har deltaget, og
deres andel af elever. Dette sker på samme måde i Danmark som i alle
andre lande”.
Angående dine betragtninger om Færøerne, skal det anføres, at de færø-
ske data ikke indgår i det danske datasæt.
Jeg henholder mig til Danmarks Statistiks besvarelse, og det er fortsat
min vurdering, at de danske PISA-resultater er repræsentative for 15-16-
årige under uddannelse i Danmark.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Henvendelse af 2/6-15 fra Niels Christoffersen, Rorup om PISA - stikprøve, stratifikation, vægtning. repræsentation mv.
1535104_0003.png
3
Hvis du har yderligere spørgsmål til den praktiske gennemførelse af stik-
prøve mv., vil jeg anbefale, at du kontakter Danmarks Statistik. Du kan
henvende dig til kontorchef Peter Linde i DST Survey ([email protected]).
Med venlig hilsen
Christine Antorini