Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Den 2/6 - 2015
Til
Tak for svar på mine spørgsmål til ministeren angående PISA - stikprøve, stratifikation, vægtning. repræsentation mv.
Jeg vil benytte mig af tilbuddet om at stille yderligere spørgsmål til den danske undersøgelse - se i øvrigt indsat
kommunikation med ministeren.
Der er både nye og gamle pkt. i ministerens svar. Jeg vil kommentere de fleste og stille en række spørgsmål. Hm, jeg er
vist også kommet til at konkludere på punkterne, så lad mig tage konklusionerne først.
Færøerne – eller rettere - de færøske elever fra stratum 5 (immigrant level).
Jeg mener, det er klart dokumenteret, at de færøske elevers resultater er med i det samlede danske resultat i PISA
2012.
Det gælde både de tre hoveddomæner (læsning, matematik og naturfag) og de computer baserede test (CBA
Læsning, matematik og problemlæsning). Det er endvidere klart, at de færøske elever er med i PISA etnisk 2012, de
færøske skoler befinder sig stratum 5, der er et immigrant level.
KeyQuest - kontrollanter.
KeyQuest bruges af det internationale konsortium til udvælgelse af skolerne. Udvælgelsen sker i forhold til den
stratificering, det danske konsortium har foretaget på grundlag af skolelisten. I både 09 og 12 glemmer det danske
konsortium en række internationale skoler, hvilket først opdages, da man finder ud af Danmarks eksklusionsprocent er
større end 5%. Dette sker både i 09 og 12. Så kontrollen fra det internationale konsortiums side er en slags
efterkontrol, hvilket er i overensstemmelse med standarderne. KeyQuest bruges af de danske konsortium ved
udvælgelsen af elever fra de udtrukne skoler. Denne udvælgelse sker på grundlag af lister indsendt af skolerne og her
ser det ud til, at man bare tager alle med fra listerne i stratum 2, 3, 4 (og samtlige elever med anden etnisk bagrund
end dansk blev tilføjet udtrækket).
Der findes et korps af kontrollanter, der rejser rundt og overværer testningen. Der er vist ikke nogen, der rejser rundt
og kigger det nationale center over skulderen.
Det er i hovedsagen først, når oplysninger er indsendt, man stiller
spørgsmål for at få opklaret
uoverensstemmelser mv – jævnfør fx vores overskridelse af 5 % grænsen for eksklusion
af elev pga. SEN.
Stikprøvens størrelse
Resultaterne bliver ikke væsentligt mere sikre fordi man tagen er lidt større stikprøve.
En fire gange større stikprøve
halverer kun usikkerheden. I PISA etnisk 2005 vat den etniske stikprøve 1200 elever i 2012 var den 1800 elever, altså
kun 1,5 gange større.
To stikprøver
Der er to stikprøver i PISA 2012.
Den ene – med 82 UH elever – giver et resultat, der er lavere end stikprøven uden de
82 UH elever. Forskellen er 2-3 PISA point.
Repræsentativitet – vægtning
I PISA er det en standard, at der skal udtrækkes en repræsentativ stikprøve, hvis man skal drage konklusion om alle
15 årige i uddannelsessystemet. Den danske stikprøve er ikke repræsentativ (kilde: Danske PISA).
Vægtningen i PISA
”genskaber” ikke repræsentativiteten, da man ikke bruger registerdata, når man analyserer stikprøven. Desuden