Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
Kronik Nordjyske.dk søndag den 17. maj 2015
Er det blevet for svært at gå i skole?
ELEVER: Vi møder i dag i vores arbejde som børnepsykologer en voldsom vækst i
antallet af børn, som er holdt op med at gå i skole.
Vi møder også i vores arbejde mange børn, som stadig går i skole - i hvert fald det meste
af tiden - men som bruger alle deres kræfter og al deres energi på at komme i skole og
klare skoledagen.
Børn som reagerer voldsomt hjemme - med angst og bekymring, manglende selvværd,
vrede og irritabilitet, forhøjet konfliktniveau og tristhed.
Børn som om aftenen er bange for morgendagen, når der er skole.
Børn som om morgenen er bange for skoledagen, der kommer.
De er bekymrede for anderledes skoledage, bekymrede for ustrukturerede skoledage,
hvor de ikke ved, hvad der skal ske, eller hvilke krav de skal opfylde. Eller de er
bekymrede for de krav, de ved, der stilles i skolen, som de ved, de ikke kan opfylde.
Vi møder det samme billede, uanset hvem af vores samarbejdspartnere, vi er i kontakt
med: Ansatte i psykiatrien fortæller om det. Privatpraktiserende børne- og
ungdomspsykiatere fortæller om det. Andre psykologer, der møder børn i deres daglige
arbejde, fortæller om det. På de enkelte skoler fortæller lærere og ledelse, at de nu har
mange elever, som er holdt op med at gå i skole.
Socialrådgivere fra modtagelsen i familiegrupperne fortæller, at de modtager et støt
stigende antal underretninger fra skoler om børn, som er holdt op med at gå i skole. Og i
vores daglige arbejde som børnepsykologer oplever vi et stærkt pres på henvendelser om
børn, som ikke længere går i skole. Det er som om, vi oplever en epidemi af
skolevægring.
Som fagpersoner på børneområdet (for slet ikke at tale om familierne – børnene og deres
forældre, hvis dagligdag er holdt op med at fungere) står vi magtesløse over for et
problem af et hidtil ukendt omfang.
Det er ikke længere meningsfuldt at nøjes med at forsøge at løse problemet på individ
niveau. Og det er ikke længere meningsfuldt at tro, at vi kan nøjes med at forsøge at løse
problemet som isolerede fagpersoner.