Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling), Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 156, FIV Alm.del Bilag 181
Offentligt
1529620_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
13. maj 2015
To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk
og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
Sammenfatning
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har offentliggjort to analyser i maj
2015, der begge omhandler uddannelse.
Mere end hver sjette elev, svarende til 15,9 pct. i samlet gennemsnit,
gik ud af folkeskolens 9.klasse i 2014 uden at have bestået hverken
dansk eller matematik.
Hver sjette dreng (15,7 pct.) og hver ottende pige (12,6 pct.) med
etnisk dansk baggrund bestod ikke hverken dansk eller matematik til
folkeskolens afgangsprøve. Ser man på elever med anden etnisk her-
komst end dansk, var der flere elever, der ikke bestod begge fag i
2014.
Andelen af ledige nyuddannede i 2014 er uændret i forhold til 2013. Af
de personer, der afsluttede deres uddannelse i 2014 var 18,9 pct. le-
dige 13 uger efter endt uddannelse.
Udviklingen er præget af et
fald
i ledigheden for faglærte og perso-
ner med en mellemlang videregående uddannelse, mens personer
med hhv. korte og lange uddannelser oplever en
mindre stigning
i
dimittendledigheden.
1/5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 156: To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
1529620_0002.png
1. Indledning
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har netop udsendt to analyser. Den
ene drejer sig om, at hver 6. elev forlader folkeskolen uden at bestå dansk og
matematik
1
. Analysen blev meget omtalt i pressen. Den anden analyse hand-
ler om ledigheden blandt nyuddannede, herunder ledigheden blandt it-folk
2
.
I notatet nedenfor, redegøres kort for hovedpunkterne i begge analyser.
2. Hver sjette elev forlader folkeskolen uden at bestå dansk og ma-
tematik
AE-rådet har netop offentliggjort en analyse af resultaterne fra folkeskolens
afgangsprøve sommer 2014. Af de
70.000
elever der startede i 9.klasse i
efteråret 2013, fik 10.900 elever
under 02
i karakter i både dansk og matema-
tik til de afsluttende prøver. Det svarer til, at næsten 16 pct. af folkeskoleele-
verne ikke bestod prøverne.
Forklaringen er - ifølge AE - blandt andet, at en meget stor del af eleverne slet
ikke går op til prøven i et eller flere fag. Således gik mere end 6.500 af de
10.900 elever slet ikke op til prøven i enten dansk eller matematik eller begge,
hvilket svarer til 60 pct.
Figur 1
viser tallene fordelt på køn og etnicitet.
Figur 1: Andel af piger og drenge med hhv. dansk og udenlandsk bag-
grund, der ikke består dansk og matematik.
Anm.: Den stiplede linje angiver gennemsnittet for alle elever (15,9 pct.)
Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
1
2
Hver sjette elev forlader folkeskolen uden at bestå dansk og matematik
Høj ledighed blandt nyuddannede it-folk trods melding om mangel
2/5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 156: To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
1529620_0003.png
Det ses, at det er knap hver tredje dreng (32,9 pct.) med anden etnisk bag-
grund, der ikke består både dansk og matematik, mens det gælder for godt 15
pct. af drenge med etnisk dansk herkomst.
Tendensen er den samme blandt pigerne. Her er det hhv. 27 % af piger med
anden etnisk herkomst og knap 13 pct. piger med etnisk dansk baggrund, der
ikke bestod begge fag.
Den generelle tendens er, at drenge klarer sig dår-
ligere end piger og elever med anden etnisk baggrund klarer sig dårlige-
re end etnisk danske elever.
Der er dog en lille forbedring at spore, idet der i
2010
var 16,7 pct. af folkesko-
leeleverne, der ikke bestod prøverne.
3. Ledigheden for nyuddannede stadig høj
Ledigheden blandt nyuddannede i 2014 er uændret høj i forhold til 2013. Det
skriver AE-rådet i en ny analyse offentliggjort d. 4. maj 2015.
Figur 2
viser udviklingen i ledighedsandelen for nyuddannede siden 1994.
Det ses, at efter finanskrisen i 2008/09 er ledigheden steget brat indtil 2010,
hvor ledigheden er stabiliseret på ca. 19 pct. for gennemsnittet af de nyud-
dannede.
Figur 2: Andel nyuddannede, der var fuldtidsledige 13 uger efter endt
uddannelse
Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
3/5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 156: To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
1529620_0004.png
I alt er der ca.
13.000 nyuddannede,
der er uden job 13 uger efter endt ud-
dannelse.
Det er dog ikke inden for alle uddannelsesgrupper, at stabiliseringen er af-
spejlet. Ledigheden for faglærte og personer med en mellemlang videregåen-
de uddannelse er
faldet
med hhv. 0,2 og 1,1 pct. point. I samme periode er
ledigheden for personer med enten en kort eller lang videregående uddannel-
se
steget
med hhv. 0,7 og 0,2 pct. point.
Figur 3
viser udviklingen i ledig-
hedsandelen for nyuddannede siden 1994 fordelt på uddannelsesgrupper.
Figur 3: Andel nyuddannede, der var fuldtidsledige 13 uger efter endt
uddannelse, efter type
Anm.: Dækker erhvervsuddannede (EUD), erhvervsakademiuddannede (KVU), professionsba-
chelorer samt universitetsbachelorer, der ikke er fortsat i
uddannelse (MVU) samt akademikere (LVU)
Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Ledigheden blandt nyuddannede faglærte (EUD) er 14,5 pct. efter endt ud-
dannelse. Det er et fald på 0,2 pct. point i forhold til 2013.
Det er den laveste
ledighedsprocent blandt de nyudannede,
men der er stor forskel på ledig-
heden blandt de enkelte faglærte uddannelser. For grafikere er ledigheden
41,6 pct., mens den er 6 pct. for transportuddannede. I bygge- og anlægs-
branchen er ledigheden faldet med 1,7 pct. point til 11,6 pct. fra 2013 til 2014.
I alt er der ca. 4.200 nyuddannede faglærte, der er ledige.
Ledigheden på de korte videregående uddannelser (KVU) var 21,2 pct., hvil-
ket er en stigning på 0,7 pct. point fra 2013. Farmakonomer har den laveste
4/5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 156: To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
ledighed på 5,6 pct., mens datamatikere har den højeste på 36,6 pct.
I alt er
der ca. 950 ledige inden for den gruppe.
For personer med en mellemlang videregående uddannelser (MVU) er ledig-
heden 18,6 pct., et fald på 1,1 pct. point siden 2013.
Sygeplejersker
har sta-
dig den laveste ledighed på 5,4 pct. Lærere og ergoterapeuter har oplevet det
største fald i ledigheden på hhv. 5,6 og 9,9 pct. point i forhold til 2013.
I alt er
der ca. 3.300 ledige inden for den gruppe.
Akademikerledigheden
(LVU) er fortsat meget høj med 27,5 pct. i 2014.
Mere end hver fjerde nyuddannet er ledig 13 uger efter endt uddannelse. Især
arkitekter, humanister og teologer oplever høj dimittendledighed på hhv. 41,5
og 36,9 pct. Læger har den absolut laveste ledighed på 3,9 pct.
I alt er der
ca. 3.900 nyuddannede ledige akademikere.
4. Særligt om it-uddannede
It-rekrutteringssituation i Danmark er løbende til debat. DI-TEK, der repræsen-
terer 300 teknologivirksomheder i Danmark, offentliggjorde i marts 2015 en
prognose, der vurderer, at der i 2020 vil mangle 3.000 højtuddannede it- og
elektronikkandidater i branchen.
Den aktuelle udækkede efterspørgsel
skønnes at være på knap 500 kandidater,
anføres det.
AE’s opgørelse af antallet af ledige it-uddannede dimittender fra årgang 2014
viser, at knap hver tredje it-uddannet er ledig 3 måneder efter endt uddannel-
se. Det gælder også for de nyuddannede med en lang videregående it-
uddannelse, hvor 31,8 procent er ledige. Faktisk er ledigheden for denne
gruppe steget med 4,9 procentpoint i forhold til 2013, mens ledigheden for
dem med en kort- og mellemlang videregående it-uddannelse er faldet med
henholdsvis 0,5 og 0,8 procentpoint.
Aktuelt er der ca. 500 personer med en it-uddannelse, der 13 uger efter endt
uddannelse
ikke
er kommet i beskæftigelse. Det er nødvendigt, at virksom-
hederne giver disse personer en mulighed for at få fodfæste på arbejdsmar-
kedet – især hvis it-branchen mener, at der kommer til at mangle 3.000 it-
kandidater i 2020, og at der allerede i dag er en mangel på it-uddannet ar-
bejdskraft, skriver AE-rådet.
Med venlig hilsen
Emma Bang Frich og Niels Hoffmeyer (3602)
5/5