Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 153
Offentligt
Den 7. maj 2015
Til Børne- og undervisningsudvalget
Tak for Jeres modtagelse af os ved foretrædet i tirsdags d. 5. maj i Børne- og
undervisningsudvalget.
Udvalget bad os om at komme med vores forslag til, hvordan vi tackler optagelseskravet om 02
i gennemsnit ved prøverne i dansk og matematik og hvori det problematiske består i forhold til
de prøver, som eleverne skal bedømmes på baggrund af.
Som bilag vedlægger vi en kort beskrivelse af prøverne i retstavning og læsning i dansk i 9.
klasse mandag d. 4. maj, et forløb der var under al kritik grundet ministeriets prøveoplæg.
Vores anbefalinger i forhold til prøverne er:
1. Fremadrettet skal ministeriet garantere med brug af ekstern ekspertbistand, at alle
prøver kan læses op med de tilladte it-værktøjer - ellers giver det ingen mening at
snakke om adgangsgivende karakterer med henvisning til at der kan benytte it-
hjælpemidler. (se yderligere beskrivelse i bilaget)
2. Prøverne i dansk og matematik skal gennemgås således, at det prøven indeholder op til
en karakter af 02 svarer til den optagelsesprøve eleverne i år skal møde på
erhvervsskolerne, hvorved de spares for en ekstra optagelsesprøve et fremmed sted.
a. Det indebærer, at det skal være muligt at anvende hjælpemidler også i
færdighedsprøven i matematik. Der findes ikke et fag på erhvervsskolerne, hvor
man ikke må benytte en lommeregner. Dertil kommer at alle mennesker i kraft af
deres mobiltelefon har en lommeregner ved hånden. Så det er totalt forældet at
stille krav om at alle unge skal kunne regne i hovedet, for at blive optaget på
EUD..
b. Den mundtlige karakter i den obligatoriske matematikprøve i 10. klasse skal tælle
med i beregningen af karaktergennemsnittet.
c. Retskrivningsprøven skal afskaffes. Det er noget akademisk sprog nørderi, som
måske giver mening på gymnasieniveau, men retskrivningsprøven bør ikke
ekskludere unge i at komme i gang med deres erhvervsuddannelse. Desuden er
der mange hjælpemidler til rådighed i form af stavekontroller som overflødiggøre
retskrivningsprøven. Endelig og ikke mindst bliver eleverne også i skriftlig
fremstilling (stil) bedømt på, hvorvidt de staver korrekt. Det er overflødigt at
eleverne skal bedømmes to gange på om de kan stave for at komme ind på
EUD, en gang i forbindelse med skriftlig fremstilling må være tilstrækkeligt.
Vores anbefalinger i forhold til optagelseskravene til EUD er:
1. I forhold til i år, så beder vi indtrængende om, at Børne- og undervisningsministeren
udsender et ”hyrdebrev / vejledning” til erhvervsskolerne og deri definerer ordlyden i
”
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
”
hvor der står:
Viborgvej 71, 9640 Farsø, Telefon 98 63 62 22, Telefax 98 63 65 65, E-mail:
www.f-e.dk