Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1528089_0001.png
Den 7. maj 2015
Til Børne- og undervisningsudvalget
Tak for Jeres modtagelse af os ved foretrædet i tirsdags d. 5. maj i Børne- og
undervisningsudvalget.
Udvalget bad os om at komme med vores forslag til, hvordan vi tackler optagelseskravet om 02
i gennemsnit ved prøverne i dansk og matematik og hvori det problematiske består i forhold til
de prøver, som eleverne skal bedømmes på baggrund af.
Som bilag vedlægger vi en kort beskrivelse af prøverne i retstavning og læsning i dansk i 9.
klasse mandag d. 4. maj, et forløb der var under al kritik grundet ministeriets prøveoplæg.
Vores anbefalinger i forhold til prøverne er:
1. Fremadrettet skal ministeriet garantere med brug af ekstern ekspertbistand, at alle
prøver kan læses op med de tilladte it-værktøjer - ellers giver det ingen mening at
snakke om adgangsgivende karakterer med henvisning til at der kan benytte it-
hjælpemidler. (se yderligere beskrivelse i bilaget)
2. Prøverne i dansk og matematik skal gennemgås således, at det prøven indeholder op til
en karakter af 02 svarer til den optagelsesprøve eleverne i år skal møde på
erhvervsskolerne, hvorved de spares for en ekstra optagelsesprøve et fremmed sted.
a. Det indebærer, at det skal være muligt at anvende hjælpemidler også i
færdighedsprøven i matematik. Der findes ikke et fag på erhvervsskolerne, hvor
man ikke må benytte en lommeregner. Dertil kommer at alle mennesker i kraft af
deres mobiltelefon har en lommeregner ved hånden. Så det er totalt forældet at
stille krav om at alle unge skal kunne regne i hovedet, for at blive optaget på
EUD..
b. Den mundtlige karakter i den obligatoriske matematikprøve i 10. klasse skal tælle
med i beregningen af karaktergennemsnittet.
c. Retskrivningsprøven skal afskaffes. Det er noget akademisk sprog nørderi, som
måske giver mening på gymnasieniveau, men retskrivningsprøven bør ikke
ekskludere unge i at komme i gang med deres erhvervsuddannelse. Desuden er
der mange hjælpemidler til rådighed i form af stavekontroller som overflødiggøre
retskrivningsprøven. Endelig og ikke mindst bliver eleverne også i skriftlig
fremstilling (stil) bedømt på, hvorvidt de staver korrekt. Det er overflødigt at
eleverne skal bedømmes to gange på om de kan stave for at komme ind på
EUD, en gang i forbindelse med skriftlig fremstilling må være tilstrækkeligt.
Vores anbefalinger i forhold til optagelseskravene til EUD er:
1. I forhold til i år, så beder vi indtrængende om, at Børne- og undervisningsministeren
udsender et ”hyrdebrev / vejledning” til erhvervsskolerne og deri definerer ordlyden i
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
hvor der står:
Viborgvej 71, 9640 Farsø, Telefon 98 63 62 22, Telefax 98 63 65 65, E-mail:
[email protected],
www.f-e.dk
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 153: Henvendelse af 7/5-15 fra Farsø Efterskole om anbefalinger i forhold til prøver hhv. optagelseskravene til EUD
1528089_0002.png
”Der
er dog med aftalen lagt op til, at det kun i helt særlige tilfælde vil være muligt at
blive optaget på en erhvervsuddannelse alene via samtalen, hvis man ikke lever op til
de faglige krav”
Vi mener, at de ordblinde som gruppe er, at betragte som helt særlige tilfælde og
skal kunne optages på erhvervsskolerne også selvom de ikke honorerer
karakterkravene!
Erhvervsskolernes opfattelse er pt. at 2-3 elever i Nordjylland kan komme ind på den
måde. Vi tænker at det drejer sig om måske 200-300 elever i Nordjylland, som er i stand
til at gennemføre deres ungdomsuddannelse, også selvom de ikke har 02 i karakterer.
Vi kan tilbyde at vedlægge dokumentation på at samtlige af vores elever er testet
ordblinde med den nye ordblindetest og kan vi evt. supplere med en skoleudtalelse,
ligesom erhvervsskolerne skal have mulighed for at kigge på hele karakterbeviset, og
ikke kun vurdere ud fra de to fag eleverne har allersværest ved.
2. I forhold til de kommende år skal måden hvorpå karaktergennemsnittet beregnes efter
vores opfattelse ændres.
Det er efter vores bedste overbevisning en kæmpe fejl i erhvervsskolereformen, at det
kun er karaktergennemsnittet ved nogle af prøverne i dansk og matematik, der tæller
med ved beregningen af karaktergennemsnittet.
Det burde være samtlige karakterer såvel årskarakterer som prøvekarakterer, der
indgår i beregningen af karaktergennemsnittet, på sammen måde som når et
gennemsnit efter studentereksamen skal beregnes dog uden vægtning af A, B og C
niveaufag som ikke findes i grundskolen.
Som erhvervsskolereformen er udformet i dag vil dansk og matematik i grundskolen
gradvist en særstilling på bekostning af de øvrige fag. Den almene dannelse som ligger
i fagbredden risikerer dermed at gå fløjten. ”Hvorfor skal vi bruge så megen tid og
energi på fag som historie, samfundsfag, kristendom, geografi, biologi og fysik/kemi ?”, -
det vil mange unge og deres forældre med tanke på optagelseskravene på
erhvervsskolerne spørge om og vi på skolerne vil uvægerligt følge trop, for det er jo
netop det signal erhvervsskolereformen sender.
Vi håber i den grad, at Børne- og uddannelsesudvalget sammen med resten af Folketinget vil
tage erhvervsskolereformen og især karakterkravet op igen, - om ikke før så efter valget. Vi
stiller os meget gerne til rådighed og kommer gerne og deltager i en eventuel konference
omkring problemstillingen. Målet er for os alene, at de unge, der kan tage en
ungdomsuddannelse også fortsat får mulighed for det.
Med venlig hilsen
Lone Primdahl, Forstander
Viborgvej 71, 9640 Farsø, Telefon 98 63 62 22, Telefax 98 63 65 65, E-mail:
[email protected],
www.f-e.dk
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 153: Henvendelse af 7/5-15 fra Farsø Efterskole om anbefalinger i forhold til prøver hhv. optagelseskravene til EUD
1528089_0003.png
Bilag: Beskrivelse af forløbet i to delprøver (retskrivning- og læseprøven) i dansk i 9.
klasse, mandag d. 4. maj 2015:
Retskrivningsprøven
gik hos os ok - bortset fra at det første, der skulle ske var, at der skulle
skrives en lang kode for at opgaven kunne åbnes: Nsa59%Dt42. Det er en svær kode at skulle
taste for en ordblind, vi har hørt om elever, som skulle have 9 forsøg for kunne logge sig på, og
vi har hørt om elever, som slet ikke kunne logge på med deres Mac computer?
Dertil kommer, at retskrivningsprøven helt generelt er meget svær for ordblinde at klare, uanset
hvor mange hjælpemidler eleverne har adgang til. Eleverne kæmpede og nogle af dem græd -
for det var bare så svært. Vi havde alle vores dygtige dansklærere i sving og vi hjalp, alt hvad
vi kunne - inden for lovens rammer naturligvis. Eleverne havde deres it-redskaber - men det er
altså svært alligevel.
Så kom
læseprøven!
Endnu et par svære koder skulle skrives, og så gik eleverne i gang. Men
den første tekst - tekst 1 kunne ikke læses med CD-ord, det kompenserende hjælpemiddel, så
umiddelbart efter at prøven blev skudt i gang rakte 39 elever hænderne op og bad og hjælp,
lærerne styrtede rundt og kunne faktisk ikke hjælpe!
Det er bare ikke i orden. Kaos og fortvivlelse er vist de rigtige ord. To af vores dygtige lærere
fandt ”en bagdør” i CD-ord - hjælpeprogrammet, som kunne hjælpe nogle af eleverne, men i
virkeligheden burde vi ganske enkelt have stoppet prøven og sendt en klage til ministeriet.
På andre ordblindeefterskoler har vi hørt, at man sprang tekst 1 over, men dermed mister
elever de point og den karakter, der var at score der. Hvordan det er gået de ordblinde elever
rundt i folkeskolen den dag, hvor de har været til læsning og retskrivning, tør jeg slet ikke
tænke på.
Vi har de seneste 5 år deltaget i årlige møder med Undervisningsministeriets embedsmænd i
prøvesektionen med ansvar for det prøvemateriale, der laves til de elever som skal aflægge
prøverne på særlige vilkår. Vi har hvert år oplevet fejl i det udsendte prøve materiale, som
derfor ikke fungerer optimalt, når eleverne skal bruge deres kompenserende it-hjælpemidler.
Vi har gentagne gange bedt ministeriet om at få tjekket prøvematerialet igennem af en ekspert
med indsigt i de it-hjælpemidler der anvendes. Ministeriet har ikke lyttet til rådet.
Hidtil har vi levet med det og forsøgt at påvirke, men nu går det ikke længere. De
prøveresultater får med karakterkravet i den grad betydning for de unge!
Afslutningsvis synes vi faktisk, at alle de unge, der i mandags forsøgte at gennemføre
læseprøven med brug af deres kompenserende it-hjælpemidler har krav på en undskyldning
for det sjusk, de blev udsat for fra ministeriet side den dag.
Venlig hilsen
Lone Primdahl, Forstander
Viborgvej 71, 9640 Farsø, Telefon 98 63 62 22, Telefax 98 63 65 65, E-mail:
[email protected],
www.f-e.dk