Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen
for skoleåret 2014/15
Til udvalgets orientering vedlægger jeg et notat fra Styrelsen for It og
Læring om de planlagte undervisningstimer og den planlagte undervis-
ningstid i folkeskolens normalklasser for skoleåret 2014/15.
Notatet omfatter elevernes timer på 1.-9. klassetrin og viser bl.a., at lan-
dets folkeskoler i det første skoleår efter, at folkeskolereformen trådte i
kraft 1. august 2014, i gennemsnit planlægger med en gennemsnitlig sko-
leuges længde, der ligger meget tæt på de krævede 30 ugentlige timer i 1.-
3. klasse, 33 timer i 4.-6. klasse og 35 timer i 7.-9. klasse. Der er dog ca. 9
procent af skolerne, der på et eller flere klassetrin ikke lever op til de nye
krav til undervisningstidens mindste varighed. Det skal bemærkes, at
tallene er behæftet med en vis usikkerhed, idet der eksempelvis er nogle
skoler, der sandsynligvis mangler at indberette tid til lektiehjælp og faglig
fordybelse.
Det fremgår også af undersøgelsen, at stort set alle folkeskoler planlæg-
ger i overensstemmelse med de nye krav til minimumstimetal i de centra-
le fag dansk og matematik på alle klassetrin og i faget historie på 3.-9.
klassetrin, samt at skolerne i gennemsnit planlægger at gennemføre flere
timer i den fagopdelte undervisning end de lovfastsatte minimumskrav.
Samtidig er der dog lidt under 14 procent af skolerne, der har indberettet
et planlagt undervisningstimetal, der ikke opfylder minimumstimetallet
for den samlede fagopdelte undervisning på et eller flere klassetrin.
Jeg vedlægger endvidere et notat om de planlagte timer i specialklasser,
specialskoler og dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder for skoleåret
2014/15. Notatet viser, at de segregerede tilbud har relativt store vanske-
ligheder med at planlægge i overensstemmelse med de nye timekrav, idet
det kun er 56,5 procent af skolerne, der fuldt ud lever op til minimums-
timetallene og den fastsatte undervisningstid.
08-05-2015