Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
Notat:
Planlagte undervisningstimer og planlagt undervisnings-
tid i kommunale segregerede tilbud, 2014/2015
Dette notat giver overblik over lands- og kommunetal for de kommunale segregerede tilbuds
planlagte timer på 1.-9. klassetrin for henholdsvis skoleugens samlede gennemsnitlige længde, den
samlede fagopdelte undervisning samt timerne for fagene dansk, matematik og historie, hvor der
er lovfastsatte krav om minimumstimetal. Notatet indeholder endvidere en kommuneopgørelse
over antallet af skoler, som har angivet kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste
varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Opgørelsen viser, at de segregerede tilbud bredt set er et stykke fra at planlægge undervisningsti-
merne og undervisningstiden i overensstemmelse med kravene i folkeskoleloven. Tabel 1 neden-
for viser andelen af skoler, der for skoleåret 2014/15 planlægger med timer, der er i overens-
stemmelse med lovens krav.
Tabel 1. Andel af skoler, der planlægger i overensstemmelse med lovens krav, 2014/2015
Område
Skole-
ugens
længde
72,5 %
Fagopdelt
undervis-
ning
69 %
Mini-
mumstime-
tal for
Dansk
80,8 %
Mini-
mumstime-
tal for Ma-
tematik
85,6 %
Mini-
mumstime-
tal for hi-
storie
81,4 %
For samtlige
områder
56,5 %
Andel
Note: Opgjort på specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud. For ”Skoleugens længde” og ”For samtlige områder” indgår beregningen af skoleugens længde dog kun for
specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segregerede tilbud uden
kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
På kommuneniveau er der større udsving i den planlagte opfyldelse af lovens krav, og derfor er
dette notat inddelt i afsnit for såvel lands- som kommunetal for de tre opgørelsesområder (skole-
ugens længde, samlet fagopdelt undervisning og minimumstimetal for dansk/matematik/ histo-
rie).
Dette års indberetning af de planlagte timer er den første efter folkeskolereformens ikrafttrædel-
se, og det skal i den forbindelse bemærkes, at tallene i notatet vil være behæftet med en lidt større
usikkerhed end normalt. Der er eksempelvis for nogle skoler konstateret manglende indberetning
af timer til lektiehjælp og faglig fordybelse. Overordnet set giver tallene dog en klar indikation af
skolernes samlede planlægning af undervisningstimerne og undervisningstiden.