Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1527743_0001.png
Notat:
Planlagte undervisningstimer og planlagt undervisnings-
tid i kommunale segregerede tilbud, 2014/2015
Dette notat giver overblik over lands- og kommunetal for de kommunale segregerede tilbuds
planlagte timer på 1.-9. klassetrin for henholdsvis skoleugens samlede gennemsnitlige længde, den
samlede fagopdelte undervisning samt timerne for fagene dansk, matematik og historie, hvor der
er lovfastsatte krav om minimumstimetal. Notatet indeholder endvidere en kommuneopgørelse
over antallet af skoler, som har angivet kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste
varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Opgørelsen viser, at de segregerede tilbud bredt set er et stykke fra at planlægge undervisningsti-
merne og undervisningstiden i overensstemmelse med kravene i folkeskoleloven. Tabel 1 neden-
for viser andelen af skoler, der for skoleåret 2014/15 planlægger med timer, der er i overens-
stemmelse med lovens krav.
Tabel 1. Andel af skoler, der planlægger i overensstemmelse med lovens krav, 2014/2015
Område
Skole-
ugens
længde
72,5 %
Fagopdelt
undervis-
ning
69 %
Mini-
mumstime-
tal for
Dansk
80,8 %
Mini-
mumstime-
tal for Ma-
tematik
85,6 %
Mini-
mumstime-
tal for hi-
storie
81,4 %
For samtlige
områder
56,5 %
Andel
Note: Opgjort på specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud. For ”Skoleugens længde” og ”For samtlige områder” indgår beregningen af skoleugens længde dog kun for
specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segregerede tilbud uden
kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
På kommuneniveau er der større udsving i den planlagte opfyldelse af lovens krav, og derfor er
dette notat inddelt i afsnit for såvel lands- som kommunetal for de tre opgørelsesområder (skole-
ugens længde, samlet fagopdelt undervisning og minimumstimetal for dansk/matematik/ histo-
rie).
Dette års indberetning af de planlagte timer er den første efter folkeskolereformens ikrafttrædel-
se, og det skal i den forbindelse bemærkes, at tallene i notatet vil være behæftet med en lidt større
usikkerhed end normalt. Der er eksempelvis for nogle skoler konstateret manglende indberetning
af timer til lektiehjælp og faglig fordybelse. Overordnet set giver tallene dog en klar indikation af
skolernes samlede planlægning af undervisningstimerne og undervisningstiden.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0002.png
1
Skoleugens længde
Det er i folkeskolelovens § 14 b angivet, at skoleårets samlede varighed for børnehaveklassen
samt 1.-3. klassetrin skal være mindst 1200 timer, svarende til 30 timer pr. uge i gennemsnit, hvis
der regnes med et skoleår på 40 uger. For 4.-6. klasse er tallet mindst 1320 timer, svarende til 33
timer i gennemsnit pr. uge. For 7.-9. klasse er tallet 1400 timer, svarende til 35 timer pr. uge i
gennemsnit.
1.1
Landstal
I figur 1 er opgjort den samlede indberettede gennemsnitlige længde af skoleugen pr. klassetrin. På
landsplan planlægger skolerne med færre timer end loven forudsætter.
Figur 2. Den planlagte undervisningstid pr. uge, fordelt på klassetrin, 2014/2015
40
35
Klokketimer pr. uge
30
25
20
15
10
5
0
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Skoledagens planlagte længde
Skoledagens længde jf. folkeskoleloven
28,4
28,6
28,9
31,3
31,1
31,2
32,4
32,3
32,9
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud uden kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden. jf. folkeskolelo-
vens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
I figur 2 er der for hvert klassetrin opgjort, hvor stor en andel af skolerne, der planlægger med henholdsvis
30, 33 og 35 ugentlige timer i gennemsnit. Figuren viser, at der er en tendens til, at der for udskolingen (7.-
9. klasse) er en lavere andel skoler, der planlægger med det ved lov fastsatte antal timer, end i indskolingen
og på mellemtrinnet.
2
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0003.png
Figur 3. Andel skoler, hvor den planlagte undervisningstid lever op til lovens krav, fordelt på klas-
setrin, 2014/2015
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Andel institutioner
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud uden kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden jf. folkeskolelo-
vens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
88,1%
85,2%
84,5%
81,6%
81,7%
83,1%
76,0%
76,3%
78,2%
72,5 % af skolerne med segregerede tilbud planlægger på alle klassetrin med en gennemsnitlig
længde af skoleugen, der lever op til kravene i folkeskoleloven.
1.2
Kommunetal
Der er i alt 29 ud af 95 kommuner, der for samtlige skoler for samtlige klassetrin planlægger at
leve op til lovens krav om skoleugens gennemsnitlige længde på henholdsvis 30, 33 og 35 timer.
Ses der på antallet af kommuner, der pr. klassetrin planlægger at leve op til lovens krav, viser der
sig en fordeling som vist nedenfor i tabel 2, hvor særligt 7. og 8. klassetrin skiller sig ud med et
lavt antal kommuner, som planlægger i overensstemmelse med lovens krav.
Tabel 2. Antallet af kommuner pr. klassetrin, der planlægger i overensstemmelse med lo-
vens krav om undervisningstidens samlede længde.
Klassetrin
Kommuner
1.
59
2.
56
3.
61
4.
52
5.
51
6.
50
7
39
8.
38
9.
41
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud uden kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelo-
vens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0004.png
2
Samlet fagopdelt undervisning
Der er i folkeskolelovens bilag 1 angivet et årligt minimumstimetal pr. klassetrin for den samlede
fagopdelte undervisning. I dette afsnit sammenholdes de samlede indberettede planlagte under-
visningstimer for den fagopdelte undervisning for 1.-9. klasse med lovens minimumstimetal.
2.1
Landstal
I figur 3 er de samlede planlagte fagopdelte undervisningstimer på landsplan opgjort pr. klasse-
trin, og tallene viser, at der i gennemsnit for alle klassetrin planlægges med færre undervisningsti-
mer end de lovfastsatte minimumstimer. Dette er særligt udbredt på mellemtrin og i udskoling,
mens skolerne i gennemsnit ligger tættere på lovens krav i indskolingen.
Figur 3. Gennemsnitligt planlagt timetal for den samlede fagopdelte undervisning, hele
landet, 2014/2015
1000
950
900
850
800
750
700
650
600
550
500
Klokketimer pr. år
856,3
739,9
736,3
764,5
871,0
876,9
888,2
893,4
888,2
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Indberettet timetal
Minimumstimetal fagdelt undervisning
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Ses der på skoler, som ligger over de lovfastsatte minimumstal for den samlede fagopdelte under-
visning, viser figur 4 andelen pr. klassetrin, som planlægger efter de lovfastsatte minimumstal. Det
er primært i indskolingen, at flest skoler har planlagt med det forventede antal timer til den sam-
lede fagopdelte undervisning.
4
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0005.png
Figur 4. Andel skoler pr. klassetrin, hvor timetallet for den fagopdelte undervisning lever
op til lovens krav, 2014/2015
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
55,0%
50,0%
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Andel institutioner
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
88,5%
86,8%
84,2%
82,3%
76,9%
78,4%
76,8%
78,3%
81,9%
69 % af skolerne med segregerede tilbud planlægger for samtlige klassetrin at opfylde lovens mi-
nimumstimetal for den fagopdelte undervisning for klassetrinene 1 til 9.
2.2
Kommunetal
Der er i alt 14 ud af 96 kommuner, hvor skolerne for samtlige klassetrin i de segregerede tilbud
planlægger at leve op til minimumstimetallet for den fagopdelte undervisning.
Af tabel 3 fremgår fordelingen af kommuner, der pr. klassetrin for alle skoler planlægger at leve
op til de fastsatte minimumstimetal for den fagopdelte undervisning. Igen er det særligt på mel-
lemtrin og i udskoling, at kommunerne ligger lavere end lovens krav til timetal i den fagdelte un-
dervisning.
Tabel 3. Antallet af kommuner pr. klassetrin, der planlægger at leve op de fastsatte mini-
mumstimetal for den fagopdelte undervisning.
Klassetrin
Kommuner
1.
59
2.
52
3.
43
4.
41
5.
32
6.
31
7
29
8.
36
9.
42
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede tilbud.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0006.png
3
Minimumstimetal for dansk/matematik/historie
Der er i folkeskolelovens bilag 1 angivet et årligt minimumstimetal pr. klassetrin for fagene dansk,
matematik og historie. I dette afsnit sammenholdes de samlede indberettede planlagte undervis-
ningstimer i fagene dansk, matematik og historie med lovens minimumstimetal.
3.1
Landstal
Figur 5, 7 og 9 viser tallene for de tre fag med krav til minimumstimetal, og tallene viser, at sko-
lerne på landsplan i gennemsnit ikke planlægger med det timetal, som loven foreskriver i dansk,
matematik og historie.
Figur 5. Gennemsnitligt planlagt timetal i dansk, fordelt på klassetrin, 2014/2015
400
350
Klokketimer pr. år
300
250
200
150
100
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4.klasse 5.klasse 6.klasse 7.klasse 8.klasse 9.klasse
Klassetrin
Indberettet timetal
Lovfastsat minimum
306
284
260
214
210
209
204
203
207
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
De bagvedliggende tal viser samtidig, at 80,8 % af de segregerede tilbud planlægger at leve op til
minimumstimetallet for faget dansk i skoleåret 2014/15.
For de skoler (19,2 %), som har indberettet et årligt timetal, der ligger under minimumstimetallet
for dansk på et eller flere klassetrin, fordeler gennemsnitstimetallet pr. klassetrin sig som vist ne-
denfor i figur 6.
6
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0007.png
Figur 6. Gennemsnitligt planlagt timetal i dansk, fordelt på klassetrin, for 19,2 pct. af sko-
lerne med segregerede tilbud, der ikke lever op til lovens krav, 2014/2015
350
300
KLokketimer pr. år
250
200
150
100
50
0
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Lovfastsat timetal i faget dansk
Gennemsnitligt timetal i faget dansk
129,8
89,9
80,8
36,5
42,6
44,0
40,5
35,5
35,0
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Den forholdsvis store forskel mellem de to søjler i figur 6 (og følgende figurer 8 og 10 for hen-
holdsvis fagene matematik og historie) kan forklares ved, at der for en stor del af de skoler, der
ligger under det lovfastsatte minimumstimetal, har indberettet 0 timer for faget. Dette skyldes
formentlig, at det for de segregerede tilbud i praksis kan være vanskeligt at planlægge og indberet-
te præcise timetal, givet elevsammensætningen og dagligdagen på skolen.
Figur 7. Gennemsnitligt planlagt timetal i matematik, fordelt på klassetrin, 2014/2015
170
150
Klokketimer pr. år
130
110
90
70
50
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4.klasse 5.klasse 6.klasse 7.klasse 8.klasse 9.klasse
Klassetrin
Indberettet timetal
Lovfastsat minimum
142
143
142
143
144
142
142
141
144
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
7
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0008.png
De bagvedliggende tal viser samtidig, at 85,6 % af landets skoler med segregerede tilbud planlæg-
ger at leve op til minimumstimetallet for faget matematik i skoleåret 2014/15.
For de skoler (14,4 %), som har indberettet et årligt timetal, der ligger under minimumstimetallet
for matematik på et eller flere klassetrin, fordeler gennemsnitstimetallet pr. klassetrin sig som vist
nedenfor i figur 8.
Figur 8. Gennemsnitligt planlagt timetal i matematik, fordelt på klassetrin, for de 14,4 pct.
af skolerne med segregerede tilbud, der ikke lever op til lovens krav, 2014/2015
160
140
KLokketimer pr. år
120
100
80
60
40
20
0
1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
Klassetrin
Lovfastsat timetal i faget matematik
Gennemsnitligt timetal i faget matematik
9,0
8,9
13,4
24,7
25,7
27,6
24,3
25,0
26,6
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Figur 9. Gennemsnitligt planlagt timetal i historie, fordelt på klassetrin, 2014/2015
70
60
Klokketimer pr. år
50
40
30
20
10
0
3. klasse
4.klasse
5.klasse
6.klasse
Klassetrin
Indberettet timetal
Lovfastsat minimum
7.klasse
8.klasse
9.klasse
32
55
56
56
55
55
41
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
8
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0009.png
De bagvedliggende tal viser samtidig, at 81,4 % af de segregerede tilbud planlægger at leve op til
minimumstimetallet for faget historie i skoleåret 2014/15.
For de skoler (18,6 %), som har indberettet et årligt timetal, der ligger under minimumstimetallet
for historie på et eller flere klassetrin, fordeler gennemsnitstimetallet pr. klassetrin sig som vist
nedenfor i figur 10.
Figur 10. Gennemsnitligt planlagt timetal i historie, fordelt på klassetrin, for de 18,6 pct. af
skolerne med segregerede tilbud, der ikke lever op til lovens krav, 2014/2015
70
60
KLokketimer pr. år
50
40
30
20
10
1,5
0
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Klassetrin
Lovfastsat timetal i faget historie
Gennemsnitligt timetal i faget historie
7. klasse
8. klasse
9. klasse
11,1
10,2
8,8
9,5
12,1
1,1
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
3.2
Kommunetal
Tabellen herunder viser antallet af kommuner, der for samtlige klassetrin og skoler planlægger at
leve op til minimumstimetallet for henholdsvis dansk, matematik og historie.
Tabel 4. Antal kommuner, der lever op til minimumstimetallene i hhv. dansk, matematik
og historie, 2014/2015
Fag
Kommuner
Dansk
27
Matematik
40
Historie
25
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
9
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0010.png
4
Skolernes planlagte anvendelse af folkeskolelovens § 16 b
I indberetningen af den planlagte undervisningstid har hver skole – for hvert klassetrin – haft
mulighed for at indikere, hvorvidt skolen har kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mind-
ste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Samlet set har 84 skoler ud af 712 indberettende skoler med segregerede tilbud – for minimum et
klassetrin – angivet kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervis-
ningstiden i medfør af folkeskolelovens § 16 b.
Det bemærkes, at tallene vedrørende skolernes planlagte anvendelse af § 16 b bør læses med en
vis forsigtighed, da indberetningen af disse data er den første efter folkeskolereformens ikrafttræ-
den.
Tabel 5. Kommuneopgørelse over antallet af skoler med segregerede tilbud,
der for et eller flere klassetrin har angivet kommunal tilladelse til at fravige
reglerne om mindste varighed af undervisningstiden jf. folkeskolelovens § 16 b,
for skoleåret 2014/15
Kommune
Antal skoler
med § 16 b
1
1
0
2
1
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
1
2
0
2
1
0
1
0
1
0
1
Indberettende Kommune
skoler i alt
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-
6
Skjern
8
Ringsted
9
1
8
5
8
6
10
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
4
8
7
8
1
7
4
7
7
6
1
6
9
5
2
8
6
Antal skoler
med § 16 b
0
0
0
0
0
3
0
0
0
2
1
3
2
3
1
2
0
0
0
0
1
1
1
1
0
1
10
Indberettende
skoler i alt
2
4
3
9
7
10
4
4
5
4
2
19
4
16
7
12
6
7
10
11
5
6
1
8
6
7
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-
Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
1527743_0011.png
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
1
Køge
2
0
2
0
1
1
0
1
1
1
1
0
0
1
1
1
1
0
0
2
3
1
7
3
5
9
3
13
8
7
19
5
6
8
6
3
7
4
7
8
6
14
36
9
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
2
1
2
1
0
3
0
0
0
0
0
0
2
1
6
1
1
0
0
0
4
2
12
3
9
6
3
11
9
8
8
8
4
2
4
6
13
7
5
4
1
6
28
26
Note: Opgjort for specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i kommunale segrege-
rede.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Københavns Kommune har dog gjort opmærksom på, at kommunen har fundet fejl i den indberet-
ning, som kommunens folkeskoler og segregerede tilbud har foretaget vedrørende anvendelsen af
lovens § 16 b.
1
11
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 152: Orientering om offentliggørelse af de planlagte timer i folkeskolen for skoleåret 2014/15
5
Værd at vide
Dataafgrænsninger:
Institutionstype: Kommunale segregerede tilbud (specialklasser i folkeskolen, specialskoler og
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder)
Skoleår:
2014/15
Der er anvendt en margen på 1 time til opgørelse af det samlede årlige timetal samt den fagopdel-
te undervisning. Det vil sige, at har en skole eksempelvis registreret 1199,5 timer i årligt timetal
for en 1. klasse, så tæller denne indberetning som en opfyldelse af lovens krav.
For skoleugens gennemsnitlige længde gælder det, at der i opgørelsen i notatet er fraregnet indbe-
retningerne for de klassetrin pr. institution, hvor institutionen i indberetningen har angivet kom-
munal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelo-
vens § 16 b.
Offentliggørelse af data:
Skolernes planlagte timer vil blive offentliggjort på uvm.dk.
12