Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
Notat:
Planlagte undervisningstimer og planlagt undervisnings-
tid i folkeskolens normalklasser, 2014/2015
Dette notat giver overblik over lands- og kommunetal for skolernes planlagte timer på 1.-9. klas-
setrin for henholdsvis skoleugens samlede gennemsnitlige længde, den samlede fagopdelte under-
visning, samt timerne for fagene dansk, matematik og historie, hvor der er lovfastsatte krav om
minimumstimetal. Notatet indeholder endvidere en kommuneopgørelse over antallet af skoler,
som har angivet kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mindste varighed af undervisnings-
tiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Opgørelsen viser, at de fleste folkeskoler planlægger undervisningstimerne og undervisningstiden
i overensstemmelse med kravene i folkeskoleloven. Tabel 1 nedenfor viser andelen af skoler, der
for skoleåret 2014/15 planlægger med timer, der er i overensstemmelse med lovens krav.
Tabel 1 Andel af skoler, der planlægger i overensstemmelse med lovens krav, 2014/2015
Område
Skole-
ugens
længde
91 %
Fagopdelt
undervis-
ning
86,3 %
Mini-
mumstime-
tal for
dansk
98 %
Mini-
mumstime-
tal for ma-
tematik
98,9 %
Mini-
mumstime-
tal for hi-
storie
97,9 %
For samtlige
områder
80,2 %
Andel
Note: Opgjort på normalklasser i folkeskolen. For ”Skoleugens længde” og ”For samtlige områder” indgår beregningen
af skoleugens længde dog kun for normalklasser i folkeskolen uden kommunal tilladelse til at fravige reglerne om mind-
ste varighed af undervisningstiden, jf. folkeskolelovens § 16 b.
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
På kommuneniveau er der større udsving i den planlagte opfyldelse af lovens krav, og derfor er
dette notat inddelt i afsnit for såvel lands- som kommunetal for de tre opgørelsesområder (skole-
ugens længde, samlet fagopdelt undervisning og minimumstimetal for dansk, matematik og histo-
rie).
Dette års indberetning af de planlagte timer er den første efter folkeskolereformens ikrafttræden,
og det skal i den forbindelse bemærkes, at tallene i notatet vil være behæftet med en lidt større
usikkerhed end normalt. Der er eksempelvis for nogle skoler konstateret manglende indberetning
af timer til lektiehjælp og faglig fordybelse. Overordnet set giver tallene dog en klar indikation af
skolernes samlede planlægning af undervisningstimerne og undervisningstiden.