Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1525491_0001.png
Undervisningsministeriet
Den 28. april 2015
Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18.-19. maj 2015
Uddannelse
Punkt 1: ”ET2020”-midtvejsevaluering og forberedelse af Den Fælles Rapport 2015
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
(s. 2)
Punkt 2: Dagtilbuds og grundskolens rolle i at fostre kreativitet, innovation og digital
kompetence
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
(s. 5)
Ungdom
Punkt 3: Styrkelse af det tværsektorielle politiske samarbejde for effektivt at adressere unges
socioøkonomiske udfordringer
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
(s. 9)
Punkt 4: Styrkelse af unges frivillige arbejde for at sikre sammenhængskraften i samfundet
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
(s. 11)
Punkt 5: ”Empowering” af unge menneskers politiske deltagelse i Europas demokratiske liv
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
(s. 13)
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
Punkt 1: ”ET2020”-midtvejsevaluering og forberedelse af Den Fælles Rapport 2015
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
1. Resumé:
Den politiske debat indgår som undervisningsministrenes bidrag til midtvejsevalueringen af
strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET2020) og til forberedelsen af Den
Fælles Rapport, der er planlagt vedtaget i løbet af 2015. På baggrund af et diskussionsoplæg fra formandskabet
inviteres ministrene bl.a. til at forholde sig til gyldigheden af de nuværende strategiske mål i ET 2020, hvordan
merværdien og effekten styrkes, forskellige governance-elementer i ET2020, og hvordan uddannelse kan levere
bedre resultater og derigennem fremme vækst og beskæftigelse.
2. Baggrund
Den politiske debat indgår som undervisningsministenes bidrag til midtvejsevalueringen af
strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET2020) og til
forberedelsen af Den Fælles Rapport fra Kommissionen og Ministerrådet med nye prioriteter
for den kommende arbejdscyklus, som er planlagt til vedtagelse i 2015. Forud herfor
udarbejdede medlemsstaterne i 2014 nationale rapporter med status for de strategiske mål i
ET2020 og forslag til nye prioriterede områder, der er gennemført en ekstern evaluering af
ET2020-rammen, og samlet har de har været genstand for drøftelser på embedsmandsmøder
og med de sociale parter.
3. Formål og indhold
Det fremgår af formandskabets oplæg, at formålet med debatten er at give input til
forberedelsen af Den Fælles Rapport og lette fremtidige forhandlinger med henblik på at kunne
vedtage Den Fælles Rapport i november 2015.
Debatoplægget fastslår, at midtvejsevalueringsprocessen har understreget værdien af ET2020
som en integreret ramme, der omfatter alle niveauer og typer af uddannelse, og som også sikrer
sammenhæng til andre politikområder, f.eks. beskæftigelse og økonomi. Det komplementære
format mellem ET2020 og Europa 2020 har bidraget til bedre at integrere politiske
udfordringer og fremme en holistisk tilgang til uddannelse bl.a. med fokus på arbejdsmarkedets
behov og beskæftigelsesegnethed. Interessenterne har givet udtryk for, at de strategiske mål
stadig er valide, men at de prioriterede områder er meget brede, og der er behov for at gøre
dem mere operationelle.
For at forbedre styringsaspektet i ET2020 er det blevet foreslået, at ET2020’s arbejdscyklus
forlænges fra tre år til fem år for at sikre synkronisering med Europa 2020-strategien. Dette vil
også lette medlemsstaternes rapporteringsbyrde gennem en forlængelse af intervallet mellem de
nationale rapporter og Den Fælles Rapport. Der vil dog fortsat være en årlig monitorering af
fremskridt via Education and Training Monitor, som vil kunne tage højde for den løbende
udvikling og have fleksibilitet ved nye udfordringer.
2
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0003.png
Med henvisning til rådskonklusionerne fra Ministerrådsmødet for uddannelse i februar 2014,
debatten om den økonomiske case for uddannelse, der blev afholdt på Ministerrådsmødet i
december 2014, og kommissionsformand Junckers Investeringsplan for Europa fra november
2014 understreger debatoplægget behovet for at sikre tilstrækkelige investeringer i uddannelse,
forbedre effektiviteten og sikre strukturelle reformer, samtidig med at der tages højde for
arbejdsmarkedets behov og den økonomiske udvikling.
På den baggrund opstiller debatoplægget følgende spørgsmål til undervisningsministrene:
- Er ministrene enige i, at de nuværende strategiske mål i ET2020 stadig er gyldige, samtidig
med at man også er opmærksom på opdukken af nye udfordringer? Skal operationaliteten af de
prioriterede områder forbedres? Hvordan kan merværdien af ET2020 og dens effekt på
nationale uddannelsespolitikker styrkes?
- Vil ministrene støtte en forlængelse af ET2020-arbejdscyklussen til en mellemlang tilgang med
det formål at styrke ET2020 inden for EU’s overordnede dagsorden for beskæftigelse og
vækst? Hvilke vil være de mest passende redskaber til at sikre et fleksibelt sektoralt svar på nye
politiske udfordringer?
- Hvilke aktioner skal der tages på nationalt og europæisk niveau inden for ET2020-konteksten
for at sikre, at uddannelse bliver mere effektiv til at levere uddannelsesresultater af høj kvalitet
og styrke deres kapacitet til at fremme beskæftigelse, vækst, investering og social sammenhæng?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Debatoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Debatoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser og forventes ikke at lede til beslutninger,
der har økonomiske konsekvenser, da området er national kompetence.
8. Høring
Debatoplægget har ikke været sendt i høring, men følgende bemærkninger er modtaget ved den
skriftlige høring af samlenotatet i EU-specialudvalget for uddannelse og ungdom:
FTF:
FTF støtter, at der ved revisionen af Europa 2020 strategien lægges øget vægt på at fremme
initiativer, der styrker uddannelsernes kvalitet. Det er afgørende for den færdiguddannede og
for samfundet at uddannelsen sikrer høj kvalitet i de opnåede kvalifikationer og kompetencer.
En uddannelses kvalitet har og skal fortsat have mange dimensioner, og det er vigtigt netop i en
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0004.png
sammenhæng, hvor der sættes nye strategiske mål i EU samarbejde at fremhæve dette. Kvalitet
i uddannelse skal give den enkelte såvel faglige som brede kompetencer, der kan give optimale
muligheder for beskæftigelse og et godt udgangspunkt for aktivt medborgerskab. Uddannelsen
skal give reelle muligheder for fortsat kompetenceudvikling. Til spørgsmålet om andre
prioriteter, der bør fremmes i den kommende periode, foreslår FTF at kompetenceudvikling
for voksne såvel i relation til det formelle efter- og videreuddannelsessystem som i forhold til
realkompetence gives langt højere prioritet. Indsatsen skal omfatte alle voksne uanset
uddannelsesniveau.
Danmarks Lærerforening (DLF):
DLF ønsker en fortsat og øget fokus på de otte nøglekompetencer, herunder særligt ”learning
to learn”. DLF støtter ønsket om at Education and Training 2020 synkroniseres med
processerne vedrørende Europa 2020 og at sidstnævntes rolle i Det Europæiske Semester
fortsat betones. DLF ønsker, at der leves op til kravene om at de sociale parter inddrages reelt
og tidligt i processerne om Det Europæiske Semester og Det Nationale Semester og at der
følges op på i hvilket omfang dette sker på europæisk niveau og i de enkelte medlemslande. De
sociale parter skal særligt involveres i udvikling og implementering af uddannelsespolitikker.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i debatten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil deltage aktivt i debatten.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
Punkt 2: Dagtilbuds og grundskolens rolle i at fostre kreativitet, innovation og digital
kompetence
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
1. Resume:
Rådskonklusionerne har til formål at fremme børns kreativitet, innovation og digitale kompetence
for at ruste dem til fremtidens digitale samfund. Dette skal bl.a. ske ved at sikre, at lærere og
dagtilbudspersonale har de rette kompetencer til at undervise børn heri, at skoler og dagtilbudsinstitutioner har
de tilstrækkelige redskaber og infrastruktur, at børn lærer sikker og ansvarlig brug af digitale medier, og gennem
udveksling af god praksis.
2. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne er vigtigheden af at tilføre børn og unge de digitale og
innovative færdigheder og kompetencer, som skal bidrage til at skabe en digital økonomi,
hvilket kom til udtryk i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 24.-25. oktober
2013. Ligeledes indgik det også i Kommissionens meddelelse fra september 2013 om
Åbning af
uddannelsessektoren: Innovativ undervisning og læring for alle ved hjælp af nye teknologier og åbne
uddannelsesressourcer,
at uddannelsessektoren i EU skal blive bedre til at udnytte de muligheder,
som det digitale samfund og økonomien giver.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at fremme kreativitet, innovation og digital kompetence,
da undervisning og støtte heri i de tidlige år forventes at styrke børns evner til kreativ og kritisk
tænkning og ruste dem med digitale færdigheder til at indgå i fremtidens digitale samfund,
hvilket vil være blandt forudsætningerne for økonomisk succes.
Rådskonklusionerne peger på, at undervisningssystemerne spiller en grundlæggende rolle i
udviklingen af kreative og innovative færdigheder, der ikke kun styrker den fremtidige
beskæftigelsesegnethed, men også fremmer personlig udvikling, social inklusion og
medborgerskab. Her spiller lærere og dagtilbudspersonale en væsentlig rolle, ligesom læring
gennem leg styrker børns nysgerrighed og problemløsning. For så vidt angår digital
kompetence, peger rådskonklusionerne på, at selv om digitale redskaber ikke kan erstatte
aktiviteterne i klasseværelset, kan de bidrage til disses kvalitet og effekt og elevernes motivation
og udbytte. Dette har også betydning for den grundlæggende uddannelse og efteruddannelse af
lærere og dagtilbudspersonale, så de har kapaciteten, metodologien og færdighederne til effektiv
og ansvarlig brug af pædagogisk it. Endelig peges der også på uddannelses vigtige rolle i at sikre
børns evne til sikker og ansvarlig omgang med digitale redskaber og medier og til at kunne
vurdere deres indhold.
Medlemsstaterne inviteres til – med respekt for subsidiaritet og institutionel autonomi – for så
vidt angår kreativitet og innovation, at opfordre institutioner, der uddanner lærere og
dagtilbudspersonale, til at indarbejde læringsredskaber og pædagogikker, der fremmer kreativitet
og innovation i en tidlig alder, ligesom uddannelsesudbydere eller de relevante myndigheder
5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
opfordres til at udstyre skoler og dagtilbud med faciliteter, der fremmer kreative og innovative
færdigheder. Endvidere opfordres udbydere af grund- og efteruddannelse af lærere og
dagtilbudspersonale til at overveje metoder til at fostre nysgerrighed, eksperimenteren, kreativ
og kritisk tænkning og kulturel forståelse og til at undersøge potentialet i kreative partnerskaber,
ligesom udviklingen af formelle, ikke-formelle og uformelle læringsaktiviteter for børn til
styrkelse af kreativitet og innovation skal fremmes.
For så vidt angår digital kompetence, inviteres medlemsstaterne til at lette adgang til ikt og
udvikling af digital kompetence gennem alderstilpasset integration af digitale redskaber i både
dagtilbud og grundskole, idet forældrenes og familiernes vigtige rolle anerkendes. Endvidere
opfordres medlemsstaterne til at fremme udvikling og brug af digitale redskaber til
undervisningsformål og fremme af kernekompetencer, til at opfordre uddannelsesudbydere
eller relevante myndigheder til at udstyre skoler og dagtilbudsinstitutioner til et passende niveau
med henblik på at fremme en alderstilpasset udvikling af digital kompetence, og til at opfordre
til, at lærere, dagtilbudspersonale og deres undervisere opnår et tilstrækkeligt niveau for digital
kompetence og undervisningskompetence heri samt metoder til at fremme mediekundskab fra
en tidlig alder. Ligeledes opfordres medlemsstaterne til at undersøge potentialet i digitale
redskaber til at understøtte læring under forskellige omstændigheder og til personlige tilgange til
læring både for stærke og svage elever og for udsatte børn og børn med særlige behov. Endelig
skal mediekundskab fremmes, i særlig grad sikker og ansvarlig brug af digitale teknologier i
dagtilbud og grundskole.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at tage passende
initiativer med det mål at fostre kreativitet, innovation og digitale kompetencer i dagtilbud og
grundskole ved hjælp af europæiske ressourcer som Erasmus+ og de europæiske struktur- og
investeringsfonde, til at fremme samarbejde og udveksle god praksis samt identificere
eksempler gennem forskning på effektive metoder og praksis for lærere og dagtilbudspersonale
til at hjælpe børn med at udvikle kreative og innovative evner og digital kompetence.
Kommissionen inviteres til at fortsætte det igangværende arbejde i ET2020-arbejdsgruppene
om tværgående færdigheder og digital og online læring for at fremme kreativitet, innovation og
digital kompetence, til at fremme samarbejde og fælles læring på europæisk niveau via ET2020-
rammen og Erasmus+-programmet, samt fortsætte monitoreringen af disse områder inden for
eksisterende redskaber og uden yderligere administrative byrder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
uddannelsesområdet jf. TEUF art. 165 og art. 166 respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
6
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0007.png
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og de forventes heller
ikke at lede til senere beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse og
ungdom den 14. april 2015. Følgende bemærkninger blev modtaget, som gengives let revideret
for læsevenlighedens skyld:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA):
Generelt finder DA, at det er god ide, at der så tidligt som muligt i et uddannelsesforløb sættes
fokus på temaerne kreativitet, innovation og digitale kompetencer. Sådanne kompetencer er
vigtige for de unges senere virke i uddannelsessystemet, og når de er færdige med skolen i deres
videre færd på arbejdsmarkedet. Naturligvis skal disse kompetencer ses i sammenhæng med
indlæringen af basale kompetencer i dansk, regning og matematik, så der kan ske en anvendelse
af kompetencerne i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Innovationskompetencerne er vigtige for erhvervslivet, da de ofte vil være centrale
forudsætninger for udvikling af nye metoder, materialer, maskiner og koncepter, som kan
udvikle virksomhederne til øget vækst. Kreativitet og nysgerrighed hos børnene vil være
væsentlige forudsætninger for problemløsende adfærd.
De digitale kompetencer er vigtige at få cementeret tidligt i uddannelsessystemet, da de vil være
vigtige værktøjer i indlæringen af faglige kompetencer for såvel talenterne, som de der har
boglige udfordringer i skolen. De digitale kompetencer er også af stor betydning for den enkelte
unge i dets deltagelse i samfundet.
Inddragelse af innovative og digitale metoder i lærernes pædagogiske formidling vil kunne
stimulere indlæringen og udfordre den unge mere. Det er derfor afgørende, at lærerne
forberedes grundigt til at anvende disse metoder, så effekten af undervisningen bliver bedre.
Digitale læringskoncepter vil være anvendbar overfor såvel bogligt stærke som svage elever.
DA er enig i, at for at få det optimale udbytte af temaerne er en god ide at udveksle erfaringer
mellem medlemslandene. Ligesom det pågående arbejde i arbejdsgrupperne under ET 2020
omkring innovation, kreativitet og digital læring bør styrkes, hvor det er hensigtsmæssigt fra de
tidlige førskole- og skoleforløb.
FTF:
FTF er enig i, at forslaget til rådskonklusioner indeholder en række positive anbefalinger, men
vil samtidig foreslå at der fra dansk side peges på behovet for at styrke den pædagogiske og
didaktiske dimension ved anvendelse af IKT i læring og undervisning. Hvis IKT skal
understøtte kreativitet og kritisk tænkning er der behov tydelige strategier, der bygger på
princippet "Først afklaring af målet med læring og undervisningen" og "Der efter valg af den
bedste IKT, der understøtter målet". Desværre ser vi alt for ofte, at der anskaffes ny teknologi
uden at der er foretaget en tilstrækkelig afklaring af de pædagogiske og didaktiske mål, som
valget af teknologi skal fremme. I den proces, der bør gå forud for anskaffelse af ny teknologi,
7
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0008.png
er det helt afgørende at involvere pædagoger og lærere - ikke mindst for at sikre ejerskab og
implementering af teknologien. Endelig er det også nødvendigt at sikre tilstrækkelige
økonomiske ressourcer.
BUPL:
BUPL anbefaler, at Danmark på ministerrådsmødet den 18. maj anfører, at definitionen af hvad
der er early childhood education i forslaget til rådets konklusioner om at fremme børns
kreativitet, innovation og digital kompetence ikke afspejler en dansk holdning. I forslaget er
early childhood education afgrænset til ISCED 0.2 - børn fra 3 år og ældre. Dermed udelades
yngre børn (ISCED 0.1), hvilket dels ikke stemmer overens med, at vi i Danmark anskuer
dagtilbud som ét sammenhængende forløb og ej heller med den definition, som kommissionens
tematiske arbejdsgruppe om early childhood education and care har anvendt i rapporten Key
principles of a Quality Framework (oktober 2014). Ikke mindst fremvæksten af anvendelse af
tablets i vuggestuer gør det relevant også at inddrage de yngste børn i fremme af fx digital
kompetence. Definitionen bør derfor udvides, så den omfatter såvel ISCED 0.1 og 0.2.
Danmarks Lærerforening (DLF):
DLF anser, at for at lykkes med intentionerne om at fostre kreativitet, innovation og digital
kompetence, herunder særligt hvad angår at implementere en pædagogisk og didaktisk
anvendelse af digitale læringsredskaber i skolen, forudsætter det, at de fornødne økonomiske og
menneskelige ressourcer er til stede. Da der ses nedskæringer på uddannelsesområdet i en
række europæiske lande kan dette være en presserende udfordring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt, at børn fra en tidlig alder
lærer at tænke kreativt og kritisk, udstyres med digitale kompetencer og lærer at bruge disse
sikkert og ansvarligt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
Punkt 3: Styrkelse af det tværsektorielle politiksamarbejde med henblik på effektivt at
imødegå de socioøkonomiske udfordringer for unge
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
1. Baggrund
På ministerrådsmødet den 12. december 2014 havde det italienske formandskab programsat en
politisk debat om, hvordan den tværsektorielle indsats i det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet kan intensiveres for bedre at kunne imødegå de socioøkonomiske
udfordringer og unges behov. Dette ønsker det nuværende lettiske formandskab nu udmøntet i
et sæt rådskonklusioner om samme emne, som også er en af de tre hovedprioriteter i den
nuværende EU-arbejdsplan for ungdom for 2014-15.
2. Formål og indhold
I rådskonklusionerne fremhæves betydningen af at udnytte ungdomspolitikkens potentiale i
håndteringen af målene for Europa 2020-strategien, og at det kræver en koordinering på tværs
af sektorer og institutioner, for at ungdomspolitikken effektivt kan indgå i samspillet med
beslægtede politikområder.
På denne baggrund opfordres medlemsstaterne og Kommissionen i fællesskab til at
Udvikle, gennemføre og evaluere en systemisk tilgang til en tværsektoriel
ungdomspolitik ved at forbedre effektiv kommunikation og udveksling af oplysninger
og bedre udnytte mulighederne i Erasmus+-programmet
Anvende skræddersyede tværsektorielle tilgange til projekter, initiativer og programmer
til imødegåelse af de socioøkonomiske udfordringer, som unge står over for, ved bl.a. at
styrke samarbejdet mellem udbydere af formel uddannelse og ikke-formel læring
Styrke synligheden og fremme anerkendelsen af ungdomsarbejdets værdi og
kompetencer og dets supplerende rolle for effektivt at imødegå udfordringerne for unge.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet, jf. TEUF art. 165, respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
5. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
9
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0010.png
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og de forventes heller ikke at lede til senere
beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser.
7. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 14.
april 2015. Der er ikke modtaget bemærkninger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er afgørende for en effektiv indsats
over for de udfordringer, som unge står over for, at der arbejdes sammen på tværs af de
forskellige politikområder for derigennem at medvirke til at sikre en gennemførelse af Europa
2020-strategien også på ungdomsområdet.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
Punkt 4: Styrkelse af unges frivillige arbejde for at sikre sammenhængskraften i
samfundet
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
1. Baggrund
På basis af en netop færdiggjort rapport fra en råds-ekspertgruppe ønsker formandskabet at
styrke indsatsen i medlemslandene og i Kommissionen for at fremme kvaliteten og
anerkendelsen af unges frivillige arbejde. Endvidere henvises der også til den erklæring, som
EU’s undervisningsministre vedtog på deres uformelle møde den 17. marts 2015 i Paris, hvori
de understregede, at det er vigtigt at gøre en fælles indsats for at forebygge og tackle
marginalisering, intolerance, racisme og radikalisering og at fremme medborgerskab og fælles
værdier som frihed, tolerance og ikke-diskrimination ved hjælp af uddannelse.
2. Formål og indhold
I den nuværende stramme økonomiske situation spiller indsatsen for at styrke unges frivillige
arbejde både kvalitativt og kvantitativt en vigtig rolle både for samfundet som sådant og for de
unges egen personlige udvikling og aktive medborgerskab.
På den baggrund opfordres medlemslandene og Kommissionen til i fællesskab at:
intensivere bestræbelserne på at udvikle ungdomsarbejdet og anerkendelsen heraf
udvikle centrale principper og fælles procedurer samt indikatorer og kvalitetsværktøjer
og –systemer, der kan tages i anvendelse alt efter de forskellige forhold i
medlemslandene
fremme og understrege den viden og de færdigheder, som unge opnår gennem frivilligt
arbejde af god kvalitet.
Endvidere opfordres Kommissionen til at:
udarbejde et forslag til en henstilling fra Rådet om ungdomsarbejde.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet, jf. TEUF art. 165, respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
5. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og de forventes heller ikke at lede til senere
beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser.
11
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0012.png
7. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 14.
april 2015. Følgende bemærkninger blev modtaget:
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS):
DGS er en frivillig drevet organisation, og derfor bakker vi meget op omkring projekter, som
fremmer frivillighed. Dog skal bevæggrunden til disse projekter være velovervejede. Frivillighed
skal skabe et demokratisk samfund. Frivillighed skal udøves af mennesker, der brænder for
sagen. Ingen skal tage et frivilligt arbejde, fordi det er forudsætningen for et betalt arbejde. Vi
ønsker bestemt ikke, at frivilligt arbejde på denne måde skal misbruges som CV-booster, og
dette skal tages med i overvejelserne.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. I den nuværende situation med
diskussion om stigende radikalisering blandt visse unge er det vigtigt at understrege og styrke
indsatsen for, at unge deltager aktivt i frivilligt arbejde af god kvalitet og derigennem øger deres
aktive medborgerskab og deltagelse i samfundslivet på et demokratisk grundlag.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
1525491_0013.png
Punkt 5: ”Empowering” af unge menneskers politiske deltagelse i Europas
demokratiske liv
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
1. Baggrund
På baggrund af unges lave valgdeltagelse både nationalt og på europæisk plan ønsker
formandskabet en diskussion af mulige værktøjer til at forbedre situationen og – i lyset af den
senere tids stigende radikalisering af nogle unge – af ungdomsområdets muligheder for at
bidrage til at fremme demokratiske værdier i Europa.
2. Formål og indhold
På den nyligt afholdte ungdomskonference i Riga vedtog deltagerne en række fælles
anbefalinger med forslag til aktiviteter til styrkelse af unges aktive deltagelse i det politiske liv og
i samfundslivet i øvrigt.
På den baggrund stiller formandskabet følgende tre spørgsmål til ministrenes drøftelse:
1. Hvilke handlinger er mest påkrævet for at opnå en mere aktiv politisk deltagelse blandt
unge i det formelle demokrati (valghandlinger m.m.)?
2. Hvilke handlinger er mest påkrævet for at gøre politik mere tiltrækkende for unge og for
at øge interessen og evnen blandt unge for at påtage sig en aktiv rolle i det demokratiske
liv i Europa?
3. Hvilke handlinger er påkrævet for at komme i bedre kontakt med marginaliserede unge,
som må antages at være sårbare over for ekstremisme og mulig radikalisering?
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Debatoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
Debatoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser og forventes ikke at lede til beslutninger,
der har økonomiske konsekvenser, da området er national kompetence.
7. Høring
Debatoplægget har ikke været sendt i høring, men følgende bemærkning er modtaget ved den
skriftlige høring af den kommenterede dagsorden i EU-specialudvalget for uddannelse og
ungdom:
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS):
13
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 148: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 18. maj 2015, fra undervisningsministeren
I DGS bakker vi op omkring tanken om en inddragende skole, hvor antiradikalisering sker
igennem en generel demokratisering af skolesystemet. De mange ord omkring at tage børn og
unge alvorlig, bør følges op med handlinger. Konkret foreslår vi at give unge reel
parlamentarisk indflydelse ved at indføre 16-års valgret. Dette kunne ske gradvist (som fx i
Nordtyskland, hvor man er startet med at indføre det til kommunalvalget). Initiativet skal
selvfølgelig ikke stå alene, men følges ad med demokratisk dannelse i klasseværelset.
Udover den generelle demokratiske dannelse, så er der i DGS’ optik behov for at man begynder
at tage hånd om den strukturelle forskelsbehandling der gør sig gældende i samfundet og
følgeligt i uddannelsessystemet. I denne sammenhæng overfor unge med en anden etnisk
baggrund en dansk. Det er vores opfattelse at den primære årsag til, at unge radikaliseres til
ekstreme religiøse overbevisninger, er at de bliver skubbet derud fordi systemet frastøder dem.
Det er der behov for at man gør op med, tager seriøst og finder løsninger på.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i debatten.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil deltage aktivt i debatten. Ikke mindst efter det uformelle møde mellem EU’s
undervisningsministre den 17. marts 2015 i Paris er vigtigheden af en intensiveret dialog med
unge i fare for marginalisering og radikalisering kommet højt på dagsordenen.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14