Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1525352_0001.png
Deputation 5/5-2015 – Saint-Gobain Ecophon
Akustik som med eller modspiller i folkeskolen – harmonerer slutbrugerens behov med lovgivningens krav?
Den første nationale trivselsmåling i folkeskolen er kommet. Målingen viser, at en urimelig stor del af
eleverne ikke kan høre, hvad læreren siger
1
. Dette gælder over halvdelen (!)af børnene i 0.-3. klasse (53%)
og næsten hver femte elev i de ældste klasser (19%). Det er desværre ikke ny viden. I 2013 udkom DCUM
med en rapport som viste samme tendens
2
og Børnerådets rapport om indeklima i klasselokalet, som
udkom året før, viste at 33% af eleverne i 5. klasse dagligt oplevede larm og havde svært ved at
koncentrere sig
3
.
I 2008 fik vi med det dengang nye bygningsreglement skærpede krav til akustikken i skoler. Hvor man før
havde accepteret efterklangstid i normale klasser på 0,9 sek
4
. skulle man nu opnå 0,6 sek. eller 0,4 sek., hvis
der var tale om grupperum eller rum til specialundervisning. Gangarealer brugt til undervisning og alle rum
i SFO regi skulle nu også opnå efterklangstid på 0,4 sek. Grunden til denne skærpelse var, at undervisning
og læring gennem mange år har forandret sig – fra at være lærerbaseret til at blive elevcentreret: Der er
gruppearbejde, der tilgodeses forskellige læringsstile, klassens rum bruges mere dynamisk, og en stor del af
undervisningen kræver nu, at flere taler på samme tid.
Når adfærden i et rum ændrer sig – ændrer lyden sig markant, og det er derfor yderst problematisk, at en
stor procentdel af vores 1.313 folkeskoler IKKE er blevet akustikrenoverede siden deres tilblivelse og i
mange tilfælde derfor er uegnede til moderne undervisning. Selv almindelig arbejdslyd kan forhindre
kommunikation og koncentration, og undersøgelser viser, hvordan det påvirker elever og medarbejdere
negativt
5
.
Bevægelse, inklusion, heldagsskole, lektiecafé og mange andre gode tiltag skal implementeres i verdens
bedste folkeskole, og landets største Kommune, Københavns Kommune, har derfor valgt at kræve akustiske
forhold, som er skrappere end bygningsreglementets krav: efterklangstid på 0,4 sek. i alle skolens rum!
Dette for at sikre en fremtidig skole, hvor akustikken er medspiller – ikke modspiller, uanset aktivitet, hvem
slutbrugeren er og hvilke behov der skal tilgodeses. Lovgivningens krav er derfor ikke nok.
Man kan ikke adfærdsregulere og ’klasserumslede’ sig ud af dårlige akustiske rammer. Hvis ikke det
byggetekniske er i orden, VIL der opstå larm og støj. Derfor er det trist, at der er et stigende
vedligeholdelsesefterslæb på vores folkeskoler. Folkeskoler som slet ikke lever op til nutidige krav.
God akustik kan sagtens være én af løsningerne på vores folkeskoles mange uløste udfordringer.
1
http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2636107/elever-i-folkeskolen-plages-af-uro-og-stoej-i-klasserne/
http://dcum.dk/nyheder/daarligt-indeklima-presser-elevers-laering
http://www.boerneraadet.dk/media/30369/Indeklima-i-klassevaerelset.pdf
(særligt side 29)
Efterklangstid er den tid det tager en lyd at falde med 60 dB.
http://teamarbejdsliv.dk/wp-content/uploads/Plads-til-alle-Formidlingsrapport.pdf
2
3
4
5