Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
Handlingsplan 2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0002.png
Handlingsplan 2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
Handlingsplan 2015
© 2014 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form
på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7958-790-8
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
Indhold
Forord
2
3
4
5
6
7
8
9
Dagtilbud for børn
Grundskole
Ungdomsuddannelse
Videregående uddannelse
Voksen- og efteruddannelse
Tværgående projekter
Netværk
Oversigt over projekter
5
7
10
13
16
19
22
25
28
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0005.png
Forord
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har hermed glæden af at kunne præsentere sin handlings-
plan for 2015. Handlingsplanen er behandlet i EVA’s bestyrelse og repræsentantskab. Hand-
lingsplanen beskriver instituttets arbejdsprogram for det kommende år, og har til formål at gi-
ve EVA’s interessenter samt skoler, institutioner og andre interesserede et indblik i kommende
projekter og den sammenhæng, de indgår i.
EVA sætter projekter i gang på såvel dagtilbudsområdet som alle uddannelsesniveauer fra
grundskole over ungdomsuddannelse og videregående uddannelse til voksen- og efteruddan-
nelse. På universitetsområdet sætter EVA projekter i gang for andet år i træk.
Det tværgående perspektiv
Som et institut, der dækker hele uddannelsessystemet, har EVA mulighed for at igangsætte
evalueringer, analyser og undersøgelser, der skaber ny viden om snitflader og overgange mel-
lem og på tværs af uddannelsesområderne. Det er en vigtig prioritering for EVA, at instituttets
handlingsplan for 2015 indeholder projekter, der går på tværs.
En særlig opgave i de kommende år er at følge de store reformer, der skal implementeres på
de områder, EVA beskæftiger sig med. EVA vil fra 2015 bl.a. følge implementeringen af re-
formen af pædagoguddannelsen, og herunder de styrkede specialiseringer på uddannelsen. Se
kapitel 6 for at læse mere om EVA’s tværgående projekter.
Fornyet fokus på kvantitative metoder og effekt
EVA anvender i evalueringer og undersøgelser både kvalitative og kvantitative metoder. I slut-
ningen af 2014 lancerer EVA et Center for kvantitative studier, der har til formål at samle og
styrke EVA’s kvantitative metodeberedskab, herunder arbejdet med effektstudier.
I handlingsplanen for 2015 kan EVA’s satsning på effektstudier fx ses i projekterne ”Effekten
af sprogvurderinger for treårige” og ”Effekt af lederuddannelse”. Læs mere om Center for
kvantitative studier på
www.eva.dk.
EVA kommer helt tæt på undervisningen
Handlingsplanen for 2015 prioriterer dels kvantitative metoder, dels har den et klart fokus på
at komme helt tæt på den gode undervisning – det der virker og giver kvalitet i hverdagen.
EVA har derfor de sidste par år opgraderet medarbejdernes metodiske kompetencer i observa-
tionsstudier. EVA’s medarbejdere gennemfører projekter helt tæt på praksis med henblik på at
levere viden om, hvad der kan gøre god undervisning endnu bedre. I 2014 gennemførte EVA
et omfattende projekt om den gode undervisning på mellemtrinnet i grundskolen. I 2015 bru-
ger vi projektet som afsæt for en række formidlingsaktiver til sektoren.
EVA leverer viden, der kan anvendes i praksis
Sidst, men ikke mindst, prioriterer EVA at igangsætte aktiviteter, der bidrager til konkret udvik-
ling og kapacitetsopbygning i praksis. Det vil sige, at EVA anvender mange ressourcer på at
formidle den viden, der frembringes i de konkrete projekter til de professionelle, som kan dra-
ge nytte af vores resultater i deres arbejde i dagtilbud og på uddannelsesinstitutioner. I 2015
vil der således være afsat midler under handlingsplanen til at gennemføre en række aktiviteter
for og med kommuner, dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner, der bidrager til at un-
derstøtte praksisudvikling lokalt.
Handlingsplan 2015
5
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0006.png
I årets handlingsplan findes en række projekter, der har direkte fokus på at formidle eksiste-
rende forskning og viden i et format, der gør det let omsætteligt til praksis. Det er bl.a. maga-
sinet ”Bakspejlet” på dagtilbudsområdet, der formidler forskning til praksisfeltet, og ”Under-
visning for alle”, som er et magasin vi for andet år i træk udgiver på grundskoleområdet. Der
har fokus på at bidrage til undervisningen på skolerne. EVA’s magasiner udvikles og produce-
res som princip altid på baggrund af behovsundersøgelser blandt de målgrupper de henvender
sig til. Dermed sikrer vi, at EVA leverer viden, som er anvendelig i praksis af fagprofessionelle i
hverdagen.
Fælles udvikling er et gennemgående element i handlingsplanen for 2015. For EVA er det af-
gørende at sikre udvikling af praksis gennem frembringelse af viden som er relevant og an-
vendelig for de målgrupper, vi henvender os til.
Derfor vil EVA på det videregående uddannelsesområde iværksætte målinger af sektorens
medarbejderes og lederes holdninger til centrale spørgsmål. Formålet er at styrke viden om og
forståelse af reformers udmøntning. EVA inviterer derfor studerende, undervisere og ledere på
tværs af uddannelsesområder til at indgå i paneler, der på sigt vil kunne bidrage med viden til
EVA’s projekter og til den offentlige debat.
Ud over de kapacitetsopbyggende aktiviteter, der fremgår af handlingsplanen, har EVA en
række kontinuerlige formidlingsaktiviteter i form af gå-hjem-møder, seminarer, samt kursusak-
tivitet i evalueringsmetode- og design. Aktiviteterne formidles i EVA’s elektroniske nyhedsbrev
under overskriften ”EVA Update”, og samtlige tiltag vil også fremgå af instituttets hjemme-
side.
EVA har en række faste opgaver for ministerier mv., og derudover gennemfører EVA hvert år
mange rekvirerede opgaver og konsulentydelser som indtægtsdækket virksomhed. EVA’s re-
kvirerede opgaver fremgår ikke af handlingsplanen, men interesserede kan læse mere
www.eva.dk.
Bagest i denne handlingsplan findes en aktuel oversigt over projekter fra EVA’s handlingspla-
ner for 2013, 2014 og 2015.
Linda Nielsen
Bestyrelsesformand
Mikkel Haarder
Direktør
Handlingsplan 2015
6
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0007.png
2
Dagtilbud for børn
Skandinavisk forskning på dagtilbudsområdet
Nyere forskning viser, at de udviklings- og læringsmuligheder, børn møder i deres dagtilbuds-
liv, har afgørende betydning for deres senere skolegang og videre uddannelse. Derfor er der
kommet øget politisk opmærksomhed på at udvikle kvalitet i dagtilbud og på at basere denne
udvikling på solid forskning på området.
Med dette projekt er Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) med til at samle kvalitetsvurderet ak-
tuel forskning i databasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC). I re-
sumeform bliver valid forskning let tilgængelig for dagtilbudsområdets praktikere og interes-
senter, som hurtigt kan danne sig et overblik over, hvad der findes af solid viden, som man
kan bygge udviklingstiltag på. Desuden vil man tydeligt kunne se, hvilke områder der allerede
er forsket i, og hvor der kan være behov for at foretage nye forskningssatsninger.
Ved udgangen af 2014 vil otte års skandinavisk dagtilbudsforskning (2006-13) være kortlagt
og vurderet. Dermed vil mere end 400 kvalitetsvurderede, aktuelle studier være tilgængelige i
resumeform, og de studier, som er offentligt tilgængelige i elektronisk form, vil kunne down-
loades direkte af praktikere og andre interessenter.
Skandinaviske dagtilbud bygger i høj grad på en ensartet tilgang til dagtilbudsområdet. Denne
ensartethed gør det muligt at drage paralleller inden for skandinavisk dagtilbudsforskning, og
projektet medfinansieres derfor af det svenske Skolverket og det norske Utdanningsdirektora-
tet.
I 2015 vil dagtilbudsforskning publiceret i 2014 blive kortlagt og vurderet af en ekstern aktør
og af et skandinavisk forskerpanel. Resultatet vil indgå i NB-ECEC og danne baggrund for
EVA’s årlige magasin Bakspejlet. Intentionen er, at kortlægning og vurdering samt udvikling
og drift af NB-ECEC fortsat sker i et samarbejde med Utdanningsdirektoratet i Norge og Skol-
verket i Sverige.
Årsmagasinet Bakspejlet
Magasinet Bakspejlet formidler udvalgte forskningsresultater fra den årlige kortlægning og vi-
den om EVA’s evalueringer og undersøgelser. Det henvender sig til ledere og pædagogisk per-
sonale inden for dagtilbudsområdet.
Magasinet skal øge tilgængeligheden af forskning på det pædagogiske område, så målgrup-
pen nemt kan holde sig fagligt opdateret. Desuden bidrager magasinet med inspiration til ud-
vikling af den pædagogiske praksis og understøtter konkrete tiltag og handlinger.
Formålet med magasinet er at bidrage til en stærkere vidensbasering af det pædagogiske ar-
bejde på dagtilbudsområdet, da det kan skabe et grundlag for dagtilbud af god kvalitet. Ma-
gasinet sendes til alle dagtilbud og øvrige centrale aktører på området og offentliggøres desu-
den på EVA’s hjemmeside.
Vi har løbende givet tematisk adgang til artiklerne fra tidligere års udgaver af Bakspejlet på
www.eva.dk. I 2015 vil vi skabe en samlet digital platform for samtlige artikler fra de otte år-
gange, som giver nemmere adgang til den viden, man som fx dagtilbudsleder, forvaltningsan-
sat eller studerende søger.
Handlingsplan 2015
7
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0008.png
EVA har udgivet Bakspejlet siden 2008, og vi har i alle årene fået en meget positiv respons på
magasinet.
Samarbejde mellem forældre og dagtilbud
Det er i dag en udbredt opfattelse, at et tæt samarbejde mellem forældre og dagtilbud spiller
en central rolle for børns trivsel, udvikling og læring. Både dagtilbudsloven, manifestet for Ny
Nordisk Skole og
Pejlemærker fra Task Force om Fremtidens Dagtilbud
fremhæver vigtigheden
af et sådant samarbejde.
Der eksisterer dog meget lidt viden om, med hvilket formål, om hvad og hvordan forældre og
dagtilbud samarbejder. EVA ønsker at bidrage med viden på området og igangsætter derfor i
2015 en både kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af samarbejdet mellem forældre og dag-
tilbud, der kan belyse betydningen af samarbejdet.
Den kvantitative undersøgelse afdækker:
• Rammer for samarbejdet: Hvad er formålet med samarbejdet, og hvilke børn, hvilke foræl-
dre og hvilket personale indgår i samarbejdet?
• Indhold i samarbejdet: Hvad samarbejdes der om (fx barnets udvikling, inklusion, læring i
hjemmet)?
• Organisering af samarbejdet: Hvordan samarbejdes der (ved forældremøder, statussamta-
ler, forældrecaféer, forældreintra, sms-ordninger m.m.)?
Den kvantitative undersøgelse følges op af kvalitative fokusgruppeinterviews for at få dybtgå-
ende viden om udvalgte elementer i afdækningen.
På baggrund af undersøgelsens resultater vurderer EVA, hvilket produkt der er bedst egnet til
formidling og inspiration. Målgrupperne for projektet er dagtilbud, forældrebestyrelser og
pædagogiske konsulenter. Projektet vil bidrage med konkret viden om samarbejdet, herunder
hvilke udfordringer og potentialer der er, og inspiration til, hvordan pædagoger, ledere og
forældre kan håndtere og udvikle samarbejdet til gavn for børnene.
Effekten af sprogvurderinger af treårige
EVA vil i 2015 undersøge, om gennemførelse af sprogvurderinger af børn i treårsalderen har
en effekt på børnenes senere sprog- og læseudvikling. I juni 2010 blev dagtilbudsloven ændret
som led i regeringens afbureaukratiseringsprogram, hvilket bl.a. omfattede reglerne om
sprogvurderinger af børn i treårsalderen (dagtilbudslovens § 11). Hvor kommunerne tidligere
skulle tilbyde en sprogvurdering af alle børn i treårsalderen, er kommunerne nu alene forplig-
tede til at sprogvurdere børn, som formodes at have behov for en opfølgende sprogindsats.
EVA’s undersøgelse fra 2011 af kommunernes sprogvurderingspraksis efter den nye lovgivning
viser, at andelen af børn, der sprogvurderes, er faldet markant efter indførelsen af loven, helt
efter intentionen. Undersøgelsen peger dog også på, at der er sket et fald i andelen af børn,
som institutionerne i forlængelse af sprogvurderingerne vurderer har et ekstra behov for
sprogstøtte.
Det er derfor interessant at undersøge, om andelen af børn, en institution vælger at sprogvur-
dere, har betydning for børnenes efterfølgende sprog- og læseudvikling. EVA gennemfører en
effektundersøgelse af treåriges sprogvurderinger baseret på en såkaldt IV-estimation. Her ud-
nyttes det, at ændringen af dagtilbudsloven i 2010 skaber et naturligt eksperiment, hvor ande-
len af børn, der sprogvurderes, falder markant. Sprogvurderingen i børnehaveklassen samt
den nationale læsetest i 2. klasse overvejes som effektmål. Effektundersøgelsen vil blive tilret-
telagt i samarbejde med en metodeekspert i IV-estimation og en faglig ekspert inden for børns
sprogudvikling for at sikre sammenhæng mellem effektmål og undersøgelsesdesign.
Pædagogisk brug af it og digitale medier
I disse år udbredes brugen af digitale medier som tablets, smartphones, digitale kameraer og
bærbare computere som redskaber i det pædagogiske arbejde. En kortlægning fra 2014 ud-
arbejdet i forbindelse med den fællesoffentlige Strategi for digital velfærd (2013-2020) viser,
Handlingsplan 2015
8
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0009.png
at 75 % af dagtilbuddene i betydeligt omfang anvender digitale redskaber i forbindelse med
læringsaktiviteter.
Kortlægningen viser også, at der trods et teknologisk kvantespring de seneste to-tre år fortsat
er et potentiale for at udnytte de muligheder, den teknologiske udvikling giver. Et stærkere
ledelsesmæssigt og didaktisk fokus er en forudsætning for at kunne udnytte dette potentiale.
Dagtilbuddene mangler generelt viden om, hvilke muligheder der findes med hensyn til at un-
derstøtte læringsprocesser med digitale redskaber. En norsk undersøgelse refereret i Bakspejlet
’12 peger også på, at pædagoger efterspørger flere digitale kompetencer i det pædagogiske
arbejde, så de kan reflektere mere kritisk og kompetent over brugen af de digitale redskaber.
Med dette projekt vil EVA undersøge den pædagogiske brug af it og digitale medier i dagtil-
bud, der har indgående og længerevarende erfaring med dette, for at kunne inspirere og in-
formere dagtilbud og kommunale forvaltninger, der efterspørger hjælp til at udnytte de tekno-
logiske muligheder. Ud over at samle systematisk op på konkrete erfaringer og tilgange fra
dagtilbud vil projektet inddrage skandinaviske forskningsresultater om pædagogisk brug af it
og digitale medier fra forskningsdatabasen. Så vidt det er muligt, vil der også blive inddraget
udenlandske erfaringer med pædagogisk brug af it og digitale medier.
Projektet munder ud i et materiale til pædagogiske konsulenter, ledere og pædagoger til inspi-
ration og refleksion over pædagogisk brug af it og digitale medier til understøttelse af børns
læring.
Handlingsplan 2015
9
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0010.png
3
Grundskole
Inklusion i folkeskolen
Inklusion fylder nu og i de kommende år meget for både politikere, forvaltninger og praktikere
på landets folkeskoler. Fremtidens folkeskole skal være for alle elever, hvilket betyder, at færre
elever skal ekskluderes til specialtilbud. Folkeskolen skal dermed både socialt og fagligt sikre
udvikling og læring for en bredere gruppe elever.
Med den nye folkeskolereform får inklusionen nye betingelser, idet der skabes helt nye ram-
mer for organiseringen af skoledagen. EVA stiller derfor i denne undersøgelse skarpt på, hvor-
dan det går med at løse inklusionsopgaven ude på skolerne, og hvordan folkeskolereformen
påvirker dette arbejde. Formålet med undersøgelsen er derfor at afdække skolernes erfaringer
med arbejdet med inklusion med hensyn til reformens forskellige elementer og at undersøge,
hvordan disse kan være med til at sikre alle elevers deltagelsesmuligheder i både faglige og
sociale fællesskaber på skolerne i forbindelse med en længere og mere varieret skoledag.
Undersøgelsen har både en kvalitativ og en kvantitativ del. Den kvalitative undersøgelse byg-
ger på interviews med ledere, lærere, pædagoger, elever m.fl. og har fokus på de processer,
der finder sted i klasseværelset. Den kvantitative del af undersøgelsen bygger på en surveyun-
dersøgelse, som bl.a. skal give viden om, hvilke undervisningsmetoder lærere bringer i spil og
finder brugbare i deres arbejde med at sikre inkluderende læringsmiljøer for alle.
Undersøgelsens primære målgruppe er lærere og ledere på landets skoler, og resultaterne vil
blive formidlet i en rapport, som skal give inspiration til, hvordan inklusionsarbejdet kan kvalifi-
ceres og gribes an. Derudover vil EVA afholde gå hjem-møder e.l. flere steder i landet, hvor
erfaringerne fra projektet ligeledes vil blive formidlet.
Læringsmål i folkeskolens undervisning
EVA har flere gange (fx i rapporten
Fælles Mål
fra 2012) konstateret, at måltænkning ikke er
det primære redskab for lærere i tilrettelæggelsen af undervisningen. Der er med andre ord
mange steder fortsat et stort fokus på aktiviteter – altså et fokus på, hvad eleverne skal ”have
om”, frem for på, hvad de skal lære. Men måltænkning kan have en stor betydning for ele-
vernes udbytte, bl.a. fordi det bliver tydeligt for eleverne, hvad undervisningen skal lede frem
til, og hvad deres læringsudbytte har været, fremhæver fx John Hattie. Måltænkning er også
et centralt element i folkeskolereformen.
Dette projekt sætter fokus på, hvordan måltænkning kan bringes i spil til gavn for læreres og
elevers (fælles) refleksion i og over undervisningen. Gennem et kompetenceudviklings- og
sparringsforløb bistår EVA teams af lærere på tre skoler med at øge og/eller forbedre deres ar-
bejde med faglige læringsmål, som de er tænkt i de nye Fælles Mål. Projektet løber over alle
faser i arbejdet med mål (årsplan, differentierede mål for forløb, evaluering og feedback, over-
levering/overgang til næste skoleår). Det er naturligt, at ledelsen deltager som primus motor
med hensyn til at udbrede måltænkningen og -arbejdet på skolen samt efterspørge målsæt-
ninger som en forudsætning for god undervisning, ligesom den kommunale forvaltning kan
indgå, så den får inspiration til at understøtte arbejdet med læringsmål på kommunens øvrige
skoler. Elevernes oplevelser af tydelige læringsmål afdækkes gennem interviews, da synlighe-
den i læringen – herunder feedbacken til eleverne – er en vigtig del af arbejdet med lærings-
målene.
Handlingsplan 2015
10
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0011.png
Forløbene på de tre skoler genererer redskaber og inspiration, som formidles i et inspirations-
katalog, til andre skoler, der skal i gang med en lignende proces. En tværgående analyse af
muligheder og faldgruber i arbejdet med læringsmål samt af, hvordan arbejdet med mål bedst
kvalificeres og støttes, formidles i en rapport.
Når fagprofessionelle er sammen om undervisningen
I skoleverdenen er der i stigende grad flere professionelle til stede i undervisningen. Det kan fx
dreje sig om forskellige typer af vejledere, om tolærerordninger eller om brugen af pædagoger
i undervisningen.
EVA er ved forskellige lejligheder blevet opmærksom på, at samarbejdet kan være kendeteg-
net ved sparsom fælles planlægning og efterbehandling og dermed ved en praksis, hvor de
professionelle ikke nødvendigvis udnytter de muligheder, der ligger i de ekstra ressourcer. Det
er således vores indtryk, at der er et udviklingspotentiale i skolernes brug af vejledere, ekstra-
lærere og pædagoger i undervisningen. Denne evaluering vil bidrage til skolernes udvikling af
praksis på dette område ved dels at beskrive de fagprofessionelles samarbejde om undervis-
ningen, som det ser ud nu, dels at inspirere til udviklingen heraf.
Evalueringens overordnede formål er at inspirere skolerne til at udvikle praksis på en sådan
måde, at de kan få mere ud af samarbejdet om undervisningen – til gavn for elevernes læring,
udvikling og trivsel. Evalueringen består af både kvantitative og kvalitative elementer, der bl.a.
afdækker, hvor hyppigt flere professionelle er til stede og samarbejder om undervisningen,
hvad der samarbejdes om, og hvordan samarbejdet er organiseret. Derudover indeholder eva-
lueringen kapacitetsopbyggende aktiviteter på et mindre antal skoler, der skal bidrage til at
udvikle skolernes praksis på dette område.
Viden og erfaringer afrapporteres og videreformidles på inspirerende vis til lærere og ledelser
på skolerne samt til de kommunale forvaltninger.
Magasinet Undervisning – for alle
EVA har i april 2014 udgivet første nummer af magasinet Undervisning – for alle. Vi fortsætter
med konceptet og udgiver andet nummer i april 2015. Formålet med at udgive et magasin om
undervisning for alle er at inspirere til, hvordan man kan møde de mange forskellige behov,
der er blandt eleverne i en klasse i dag. Vi ved, at det er en krævende opgave for lærerne at
inkludere alle elever og give dem lige muligheder for deltagelse i og udbytte af undervisnin-
gen. På EVA ligger vi inde med viden om, hvordan man kan gribe dette an, og den viden øn-
sker vi at formidle til lærerne i en anvendelig og indbydende form.
Vi vil, ligesom i første nummer, stille skarpt på god undervisning, denne gang også med sær-
ligt fokus på elevernes oplevelser og udbytte. EVA’s seneste og igangværende evalueringer og
undersøgelser vil give mulighed for at formidle ny viden om:
• Tydelige læringsmål, feedback og evaluering af elevernes udbytte
• En længere skoledag og variation og bevægelse i undervisningen
• Sprogvurderinger i indskolingen
• God undervisning på mellemtrinnet
• Udskolingsprojekter og overgange til ungdomsuddannelser.
Magasinets målgruppe er folkeskolelærere, og vi vil så vidt muligt dække forskellige fag og
klassetrin, så artiklerne samlet set appellerer til hele målgruppen. I tilrettelæggelsen af andet
nummer vil vi desuden tage højde for den viden, vi får, om målgruppens behov og ønsker,
som en brugerundersøgelse i forbindelse med første nummer har leveret.
Formidling af viden om god undervisning på mellemtrinnet
EVA gennemfører i 2014 et stort projekt om god og motiverende undervisning på folkeskolens
mellemtrin initieret af det tidligere Skoleråds formandskab. Projektet rummer detaljeret viden
om undervisningspraksis, som er oparbejdet gennem videoobservationer af dansk- og mate-
matiklæreres undervisning samt interviews med lærere og elever. Projektets resultater formid-
les i en rapport, som offentliggøres i begyndelsen af december 2014.
Handlingsplan 2015
11
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0012.png
Undervisningen i folkeskolen gennemgår store forandringer i disse år med øget fokus på ar-
bejdet med bl.a. læringsmål, feedback og varierede arbejdsformer. I denne forandringsproces
er der brug for ny viden, som sætter fokus på undervisningspraksis, og som kan give ny inspi-
ration til lærere og ledere. EVA’s undersøgelse giver bud på, hvordan lærerne kan udvikle en
motiverende undervisningspraksis, som skaber gode læringsmuligheder for alle elever. Under-
søgelsen fokuserer på mellemtrinnet, da der mangler viden om undervisningen på netop dette
alderstrin.
EVA vil i 2015 arbejde videre med den viden, der er genereret i forbindelse med projektet,
med henblik på at gøre den tilgængelig for læreruddannelserne og/eller som led i kompeten-
ceforløb på skolerne. Det kan fx være gennem elektroniske publikationer, der rummer illustra-
tive eksempler på god og motiverende undervisning. Disse publikationer kan suppleres med
videomateriale med henblik på at gøre det tydeligt for lærere og lærerstuderende, hvordan
vellykket arbejde med mål, feedback, en variation af arbejdsformer samt et positivt læringsmil-
jø kan se ud i praksis.
EVA vil i forbindelse med dette projekt gå i dialog med relevante nøglepersoner, fx på lærer-
uddannelserne, om, hvordan publikationerne skal udformes, så de kan være til størst mulig
nytte i en uddannelsessammenhæng.
Handlingsplan 2015
12
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0013.png
4
Ungdomsuddannelse
De ufaglærte studenter
Tal fra Undervisningsministeriet viser, at hver ottende student hverken gennemfører en videre-
gående uddannelse eller en erhvervsfaglig uddannelse efter sin gymnasiale eksamen. Flere ta-
ler derfor om risikoen for skabelsen af ”et nyt proletariat med hvide huer”, dvs. studenter, der
ender med at varetage ufaglærte jobs – hvis der overhovedet er nogle jobs at få. Men går det
faktisk sådan, og hvad kendetegner denne gruppe unge? Det vil denne undersøgelse stille
skarpt på.
Undersøgelsen designes som en kombineret registerundersøgelse og kvalitativ undersøgelse. I
registerundersøgelsen følger vi studenter, der hverken har påbegyndt eller gennemført en ud-
dannelse inden for en given periode, fx fem eller syv år efter at de fik deres studentereksamen.
Undersøgelsen har fokus på både studenter, der arbejder ufaglært, og dem, der er uden job.
Formålet er at blive klogere på denne gruppe af unge: Hvad er deres sociale baggrund, hvilke
karakterer fik de i folkeskolen, hvilke gymnasiale uddannelser tog de, hvilke studieretninger
valgte de mv.? Hvor mange uddannelser (og hvilke) har de påbegyndt? Hvilken indkomst har
de, og hvilke brancher arbejder de evt. i? I analysen af denne gruppe af unge sammenlignes
der med gruppen af studenter, der har gennemført en uddannelse, med hensyn til centrale
variable som fx køn, alder, social baggrund mv.
Projektet ligger i forlængelse af bl.a. EVA’s rapport fra 2013 om studenterne på erhvervsud-
dannelserne. Ligesom i denne rapport gennemføres narrative, kvalitative interviews, men i det-
te tilfælde med de ufaglærte studenter, der har påbegyndt mange uddannelser, men er faldet
fra gentagne gange, for at få et mere detaljeret indblik i livet som ufaglært student.
Undersøgelsens resultater formidles i en rapport rettet mod uddannelsesplanlæggere, herun-
der politikere, de gymnasiale uddannelser og de erhvervskompetencegivende uddannelser,
med henblik på at styrke arbejdet med at tilrettelægge ungdomsuddannelserne.
Hf og hvad så?
Danmark har fire gymnasiale uddannelser – tre treårige og en toårig, hf. Stadig flere elever
vælger en gymnasial uddannelse, hvilket har skabt øget fokus på det faglige niveau. Bekym-
ringen for, om studenterne i løbet af gymnasietiden opnår de studiekompetencer, som er må-
let med en gymnasial uddannelse, er udtalt. Det gælder for de treårige gymnasiale uddannel-
ser, men i forlængelse heraf er der et behov for at rette fokus mod den toårige hf-uddannelse,
hvor kursisterne på væsentlig kortere tid forventes at opnå de nødvendige kompetencer til at
gennemføre en videregående uddannelse.
Blot 55 % af de kursister, der afsluttede en hf-uddannelse i 2011, var i gang med en uddan-
nelse to år efter. Så hvad laver de andre? Hvorfor valgte de en hf-uddannelse, og hvad bruger
de den til? Formålet med dette projekt er at undersøge, hvilke motiver eleverne har for at væl-
ge hf, samt at undersøge deres valg af uddannelse efter hf. Projektet tænkes gennemført som
en kortlægning af hf-kursisternes studiemønstre – før de starter på hf, og efter at de dimitte-
rer. Kortlægningen vil blive fulgt op af et antal dybtgående interviews.
Idet der benyttes et design, som allerede er udviklet og afprøvet i forbindelse med undersøgel-
sen af studenter på erhvervsuddannelser, som blev offentliggjort i 2013, vil undersøgelsen
kunne gennemføres hurtigt, og der vil kunne offentliggøres delprodukter efter kortlægning og
interviews. Herefter vil vi tage stilling til, om de to elementer skal suppleres med en komparativ
Handlingsplan 2015
13
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0014.png
analyse, hvor vi sammenligner hf-kursisterne med studenterne fra de treårige gymnasiale ud-
dannelser.
Undersøgelsens resultater formidles i en rapport rettet mod uddannelsesplanlæggere, herun-
der politikere, de gymnasiale uddannelser og de erhvervskompetencegivende uddannelser,
med henblik på at styrke arbejdet med at tilrettelægge ungdomsuddannelsessystemet, så det
samlet set dækker behovene hos de forskellige typer af unge.
Karaktergivning i gymnasiet – hvordan bliver karakterer til?
Karaktererne i gymnasiet har afgørende betydning for unge menneskers efterfølgende mulig-
heder for at tage en uddannelse. Men hvordan foregår karaktergivningen på landets gymnasi-
er egentlig? På hvilke måder arbejder skolerne med fælles drøftelser og vidensdeling i forbin-
delse med karaktergivning – og i hvor høj grad er karaktergivningen på landets gymnasier af-
hængig af den enkelte lærers individuelle praksis?
Undersøgelsens formål er at belyse et tema, som kun få undersøgelser hidtil har fokuseret på i
en dansk sammenhæng. Vi ønsker at afdække arbejdet med og rationaler i forbindelse med
karaktergivning. Derfor undersøger vi karaktergivningen i udvalgte fag og ser på både årska-
rakterer og prøvekarakterer og på skriftlige og mundtlige karakterer. Undersøgelsen vil pri-
mært bestå af kvalitative interviews med lærere, elever og ledere og evt. observationer. Fire-
fem forskellige stx-gymnasier vil blive udvalgt til at indgå i undersøgelsen.
Undersøgelsen vil bidrage med relevant viden om udfordringer og problemstillinger, der knyt-
ter sig til karaktergivning på landets gymnasier. Undersøgelsen formidles i en rapport, der kan
medvirke til at styrke skolernes arbejde med at tydeliggøre praksis i forbindelse med karakter-
givning på de danske gymnasier. I forlængelse af undersøgelsen kan der gennemføres kapaci-
tetsopbyggende aktiviteter.
Teamorganisering på erhvervsuddannelserne
Teamorganisering blandt lærerne på erhvervsuddannelserne er udbredt på de fleste erhvervs-
skoler i dag. Et velfungerende teamsamarbejde om undervisningen, hvor lærerne deler deres
viden og supplerer hinanden, opfattes som medvirkende til udviklingen af kvaliteten af under-
visningen. Teamsamarbejdet kan også bidrage til at understøtte et fælles pædagogisk fodslag
på skolen og er derfor også relevant i arbejdet med et fælles didaktisk og pædagogisk grund-
lag, som alle erhvervsskoler skal udarbejde og implementere.
Der kan dog være udfordringer forbundet med at få teams af lærere til at fungere som grup-
per med et egentligt samarbejde om undervisningen. Det peger resultaterne af tidligere un-
dersøgelser fra EVA på, senest undersøgelsen om pædagogisk ledelse på erhvervsuddannel-
serne fra 2014.
En undersøgelse af teamorganisering på erhvervsuddannelserne vil sætte fokus på, hvordan
teamorganisering kan fungere som redskab til at udvikle kvaliteten af undervisningen, og
hvordan ledelsen kan understøtte et velfungerende teamsamarbejde, og evt. identificere ek-
sempler fra skoler, hvor teamsamarbejdet fungerer som ramme for et fællesskab mellem læ-
rerne om undervisningen. Undersøgelsen vil fokusere på udvalgte faglige områder. I forlæn-
gelse af projektet kan der udarbejdes inspirationsmateriale til brug i forbindelse med arbejdet
med teams på erhvervsuddannelserne.
Undersøgelsen vil inddrage både kvalitative og kvantitative elementer i form af interviews og
casestudier på udvalgte skoler samt en spørgeskemaundersøgelse blandt lærere og ledere in-
den for undersøgelsens faglige områder.
Undersøgelsen retter sig mod ledere og lærere på erhvervsuddannelserne, som kan bruge un-
dersøgelsens resultater i deres overvejelser over den videre udvikling af teamsamarbejdet på
skolerne.
Handlingsplan 2015
14
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0015.png
Magasin om erhvervsuddannelserne
Erhvervsuddannelserne gennemgår i disse år en række forandringsprocesser, særligt som følge
af aftalen om en reform af erhvervsuddannelserne fra februar 2014, som bl.a. sigter mod at
forbedre kvaliteten af undervisningen.
Som input til skolernes arbejde vil vi i 2015 i et magasin formidle erfaringer og undersøgelses-
resultater fra erhvervsuddannelsesområdet, som er relevante i det fortsatte arbejde med at ud-
vikle kvaliteten af undervisningen. Formålet med magasinet er at formidle den nyeste viden på
området og give overblik over eksisterende viden, særligt med udgangspunkt i de seneste un-
dersøgelser og evalueringer, som EVA har gennemført på erhvervsuddannelsesområdet, men
også med inddragelse af anden viden.
Magasinet skal give relevant viden tilpasset målgruppen, som tænkes at være primært uddan-
nelsesledere, relevante ressourcepersoner og andre med et særligt ansvar for den pædagogi-
ske udvikling på erhvervsuddannelserne. Magasinet skal bidrage til at styrke udviklingen af
undervisningen på skolerne.
Handlingsplan 2015
15
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0016.png
5
Videregående uddannelse
Opfølgning på kvalitetsudvalgets arbejde
Kvalitetsudvalget sætter i løbet af 2014 fokus på kvalitet, relevans og sammenhæng i de vide-
regående uddannelser med et såkaldt 360-graders eftersyn. Kvalitetsudvalgets første rapport
fra april adresserede behovet for ændringer af uddannelsessystemet i sin helhed, og til oktober
udgiver udvalget en rapport, der gransker uddannelsernes indhold med henblik på at styrke
den faglige kvalitet og relevans.
Kvalitetsudvalgets arbejde følges tæt af alle parter på det videregående uddannelsesområde,
og det står klart, at udvalget ikke blot sætter nye dagsordener, men også peger på temaer og
problemstillinger, hvor der er behov for nærmere analyser eller evalueringer. Her bør EVA spille
en aktiv rolle.
Med dette handlingsplanstema sættes en ramme for, at EVA kan igangsætte opfølgende un-
dersøgelser, som vil være relevante at tage op i umiddelbar forlængelse af kvalitetsudvalgets
arbejde. Generelt vil der være tale om projekter, som har at gøre med kvalitet, relevans og
sammenhæng i de videregående uddannelser, og konkret kunne de fx rumme problemstillin-
ger relateret til dimensionering, undervisning, feedback og praktik.
Talentudvikling på masseuddannelserne
De dygtigste og mest ambitiøse studerende skal have mulighed for at udnytte deres potentiale
fuldt ud og blive udfordret til det yderste, mens de er studerende. Sådan har det lydt fra flere
af uddannelsesinstitutionerne i de senere år. Ligeledes lyder det i innovationsstrategien
Dan-
mark – Løsningernes land
fra 2012, at uddannelsesinstitutionerne skal understøtte en særlig
indsats for talenter. I forlængelse heraf har regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti
30. april 2014 fremsat et lovforslag om, at de videregående uddannelsesinstitutioner skal kun-
ne iværksætte særlige initiativer for talentfulde studerende.
Med loven får institutionerne mulighed for at understøtte og udvikle talentkulturen, bl.a. ved
at honorere talentfulde studerende med udmærkelser på eksamensbeviset og ved at give mu-
lighed for, at de talentfulde studerende kan påtage sig en ekstraordinær arbejdsbelastning,
der udløser ECTS-point.
EVA ønsker med dette projekt at undersøge, hvilke talentprogrammer der er, hvad målsæt-
ningerne i forbindelse med programmerne er, samt hvordan talentprogrammernes sammen-
sætning og indhold ser ud. EVA vil også se nærmere på, hvordan studerende bliver udvalgt til
at deltage i talentprogrammerne, og hvilken betydning det har for de studerende, at nogle bli-
ver udvalgt til særlige talentprogrammer, mens andre ikke får tilbuddet.
Med projektet bidrager EVA bl.a. med viden om, 1) hvordan institutionerne arbejder med at
sikre, at de mest talentfulde studerende får udnyttet deres potentiale, og 2) hvilken betydning
talentprogrammerne har for de studerende, som ikke tilbydes det særlige forløb. På den bag-
grund kan projektet bidrage med inspiration til, hvordan institutioner, som endnu ikke har
iværksat særligt talentunderstøttende initiativer, kan arbejde med at understøtte og udvikle
talentkulturen.
Hvordan ser studenterpopulationen ud efter de senere års stigende optag?
Optaget på de videregående uddannelser er steget med 50 % siden 2007. Det er en stor stig-
ning, der betyder, at en langt større del af en ungdomsårgang end tidligere går i gang med at
Handlingsplan 2015
16
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0017.png
uddanne sig på et erhvervsakademi, en professionshøjskole, et universitet, et kunstakademi
eller en af de andre videregående uddannelsesinstitutioner. 60 % af den årgang, der nu går i
9. klasse, forventes at gennemføre en videregående uddannelse (inden for de næste 25 år, jf.
Uddannelses- og Forskningsministeriets profilmodel). Dermed ser de politiske målsætninger
om, at 60 % af en ungdomsårgang tager en videregående uddannelse, ud til at blive opfyldt.
Med en bredere studenterpopulation kan der også forventes en større bredde i studenternes
faglige niveau og forudsætninger og dermed en mere udfordrende pædagogisk opgave for de
videregående uddannelsesinstitutioner. I den offentlige debat udtrykkes der indimellem be-
kymring for denne udvikling.
EVA ønsker at undersøge, om det øgede optag giver sig udslag i en mere udfordrende studen-
terpopulation end tidligere i form af flere studerende fra uddannelsesfremmede hjem og flere
studerende med dårlige resultater fra deres tidligere uddannelsesforløb. EVA ønsker ligeledes
at undersøge, om der i givet fald er institutioner og uddannelser, der i højere grad bidrager til
at løfte denne udfordring end andre. Det vil vi gøre ved at analysere, i hvilken grad den nuvæ-
rende studenterpopulation rent statistisk adskiller sig fra populationen, som den så ud for
henholdsvis ca. fem og ca. ti år siden. I analysen vil vi bl.a. se på faktorer som typen af ad-
gangsgivende eksamen, eksamensresultat samt forældrenes indkomst og uddannelsesmæssi-
ge baggrund. Vi vil ligeledes se på, hvordan den hypotetisk svageste gruppe studerende klarer
sig i forhold til de øvrige studerende, og om der fx har været ændringer i gruppens frafalds-
mønster, karakterniveau mv. EVA vil desuden undersøge, om nogle institutioner og uddannel-
ser er bedre til at skabe gode forudsætninger for gruppen, fx forebygge frafald, end andre.
Undersøgelsen skal levere opdateret viden om, hvad det øgede optag betyder for de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner og deres indbyrdes arbejdsdeling. Afrapporteringen vil i høj
grad bestå af tabeller og illustrationer, der giver dels et aktuelt billede, dels et billede af udvik-
lingen. EVA ønsker derigennem at kunne bidrage til at nuancere debatten om de moderne
masseuddannelser og de tilhørende udfordringer.
Leverer uddannelsesinstitutionerne fuldtidsuddannelser? En opfølgning på ECTS-
projektet
EVA offentliggjorde i februar 2014 en undersøgelse af, hvordan de videregående uddannelses-
institutioner anvender ECTS-point på deres uddannelser. Undersøgelsen viste, at institutioner-
ne ikke har sikkerhed for, at der er tale om fuldtidsuddannelser, hvilket betyder, at de ikke sy-
stematisk sikrer, hvad de enkelte ECTS-point dækker over, og dermed bliver grundlaget for
studentermobilitet tvivlsomt.
Hvis ECTS-systemet skal tages alvorligt, og hvis der skal være sikkerhed for, at uddannelserne
er fuldtidsuddannelser, er det vigtigt, at institutionerne arbejder med at monitorere de stude-
rendes arbejdsbelastning i forhold til ECTS-point. En praksis, som undersøgelsen viste langtfra
var udbredt.
EVA sigter med dette projekt mod at kortlægge, hvor mange institutioner der sidenhen har
fået indført en monitoreringspraksis, som giver viden om, hvorvidt der er tale om fuldtidsud-
dannelser. Dvs. om institutionerne og deres uddannelser har viden om, hvor mange timer de
studerende arbejder for deres ECTS-point. I de tilfælde, hvor der på institutionerne ikke er ind-
ført en monitoreringspraksis, vil det blive undersøgt, hvad forklaringen er på dette, mens en
evt. god monitoreringspraksis vil blive fremhævet til inspiration for andre.
Undersøgelsen omfatter alle erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
DVU-paneler til løbende målinger af reformer mv.
De videregående uddannelser undergår i disse år en række reformer og reorganiseringer, sam-
tidig med at optaget er steget betydeligt på kort tid. Forandringerne i uddannelseslandskabet
aflæses ofte i policydokumenter, bekendtgørelser, institutionsoversigter, statistikker osv., men
forandringerne bør også følges på individniveau. Vi har imidlertid kun begrænset viden om,
hvordan de studerende fx oplever ændringer i deres uddannelser, eller om de forbereder sig til
Handlingsplan 2015
17
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0018.png
fremdriftsreformen, ligesom vi heller ikke har dyb indsigt i, hvordan undervisere oplever udfor-
dringer i kølvandet på det øgede optag, eller hvordan udviklingerne ser ud fra det ledelses-
mæssige niveau (studieledere, institutledere, dekaner osv.).
EVA ønsker at styrke grundlaget for at forstå reformer og forandringers udmøntning på et in-
dividniveau, og dette projekt vil derfor etablere repræsentative paneler med henholdsvis stude-
rende, undervisere og ledere på tværs af det videregående uddannelsesområde.
Formålet er flerfoldigt, idet panelundersøgelserne giver mulighed for relativt hurtigt at indsam-
le individdata til EVA-undersøgelser, aktuelle temaer mv., herunder mulighed for at sammen-
ligne på tværs af uddannelsesområder. Samtidig bliver der mulighed for at tracke på
grund-
læggende indikatorer
(fx holdninger til kvalitet og relevans eller holdninger til, hvad der er de
største udfordringer aktuelt) og at variere med
skiftende, aktuelle temaer
(konkrete tiltag eller
nyskabelser, som fx reformer, udspil og reorganiseringer).
Panelerne etableres som
webbaserede
paneler på baggrund af e-mailadresser indsamlet på de
respektive institutioner, og driften tilrettelægges således, at de jævnligt (fx kvartalsvis) tages i
brug, og at der sker en løbende (årlig)
vedligeholdelse
, i takt med at populationen ændrer sig.
Handlingsplan 2015
18
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0019.png
6
Voksen- og efteruddannelse
Effekt af lederuddannelse
Som en del af trepartsforhandlingerne blev det i 2007 besluttet at give alle offentlige instituti-
onsledere ret til at tage enten en diplomuddannelse i ledelse eller den offentlige lederuddan-
nelse.
Mere end 12.000 offentlige ledere forventes at have gennemført en lederuddannelse på di-
plomniveau i løbet af de næste par år, og der er dermed tale om en stor uddannelsesmæssig
satsning. Flere evalueringer viser, at lederne selv oplever uddannelserne som anvendelige, lige-
som de oplever at få styrket deres ledelseskompetencer på en række centrale områder (EVA
2012, DAMVAD 2012). Det er dog endnu ikke undersøgt, hvilken indvirkning lederuddannel-
serne mere bredt set har haft på den kvalitet, som de offentlige institutioner skal levere, og i
hvilken grad de selvoplevede forbedrede lederkompetencer faktisk skaber kvalitetsforbedrin-
ger.
EVA vil med denne evaluering undersøge, om den store uddannelsesmæssige satsning med
hensyn til de offentlige ledere har haft en effekt på medarbejdertrivslen på henholdsvis skole-
området og dagtilbudsområdet. Evalueringen tilrettelægges som et matchingstudie baseret på
registerdata, hvor det undersøges, om lederuddannelser har ført til en reduktion i sygefravæ-
ret og til en højere grad af medarbejderfastholdelse, når man sammenligner med skole- og
dagtilbudsledere, der (endnu) ikke har gennemført en diplomuddannelse i ledelse.
Da evalueringen har ledere, der allerede har afsluttet (dele af) lederuddannelsen, i sit fokus, er
det i første omgang kun muligt at måle uddannelsens effekt via registerdata. For at få viden
om de ledere, der påbegynder en diplomuddannelse i ledelse, igangsættes desuden et følge-
studie af nye ledere på diplomuddannelsen, der giver mulighed for at følge udviklingen af le-
dernes kompetencer over tid målt på en række øvrige forhold og for at få et mere detaljeret
indblik i, hvilke elementer der skal være til stede for at kunne omsætte viden fra lederuddan-
nelserne til en forbedret ledelsespraksis med størst mulig succes.
Evalueringens resultater retter sig især mod beslutningstagere og planlæggere og udgør et
vigtigt element i vurderingen af, om formelle lederuddannelser på diplomniveau har en effekt
på medarbejdertrivslen. På længere sigt vil evalueringen også bidrage med mere detaljeret vi-
den om, hvordan og i hvilket omfang viden fra uddannelserne bidrager til at udvikle kvaliteten
af ledelsen på de offentlige institutioner.
Hvilken forskel gør FVU med hensyn til at styrke danskernes læsefærdigheder?
PIAAC-undersøgelsen viste, at hver sjette dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at læse
simple tekster. Det har en række negative konsekvenser både for den enkelte og for samfun-
det som helhed. Et af de mest målrettede tilbud i forbindelse med at adressere denne udfor-
dring er forberedende voksenundervisning (FVU), der har eksisteret siden årtusindeskiftet.
Som tidligere undersøgelser fra EVA dog har dokumenteret, modsvarer aktiviteten på FVU
langtfra behovet. Det har særligt været en udfordring at rekruttere etnisk danske studerende
til FVU. Men én ting er, hvor mange og hvem der modtager et tilbud som FVU, noget andet
er, hvilken forskel FVU gør for dem, der rent faktisk deltager.
Denne evaluering vil forsøge at vurdere effekten af FVU i forhold til formålet med FVU, som er
at forbedre og supplere deltagernes grundlæggende færdigheder i læsning mv. for herigen-
Handlingsplan 2015
19
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0020.png
nem at forbedre deltagernes muligheder for videre uddannelse og for aktiv medvirken i sam-
fundet.
Evalueringen vil basere sig på dels et registerbaseret effektstudie med henblik på at undersø-
ge, om deltagelse i FVU øger sandsynligheden for, at man fortsætter på en anden uddannelse,
dels en spørgeskemaundersøgelse og en interviewundersøgelse for at belyse, hvordan FVU på-
virker deltagernes aktive medvirken i samfundet, herunder på arbejdsmarkedet.
Resultaterne af undersøgelsen vil kunne give værdifuld viden om, i hvilken grad FVU lever op
til sit formål. Denne viden kan bruges på et politisk niveau som grundlag for at vurdere, hvor-
vidt og hvordan FVU i praksis lever op til det dobbelte formål.
Følgeevaluering af voksensporet i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen
I 2015 træder erhvervsuddannelsesreformen i kraft. Noget af det afgørende nye i reformen er,
at der på den ene side skal skabes et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø for unge under 25
år, mens der på den anden side skal etableres et voksenspor for personer på 25 år og derover
under betegnelsen erhvervsuddannelse for voksne (EUV).
EUV erstatter den nuværende grunduddannelse for voksne (GVU) og indebærer – som det er
tilfældet i dag med GVU – at alle ansøgere skal have vurderet deres realkompetencer (RKV),
hvorefter de skal tilbydes et uddannelsesforløb, der modsvarer deres kompetencer. Afkortnin-
gen af uddannelsesforløbene skal ske på grundlag af dels en generel vurdering, der bygger på
faste objektive kriterier, som opstilles af de faglige udvalg, dels en individuel vurdering af øvrig
erhvervserfaring og anden skoleundervisning, der kan give yderligere afkortning af uddannel-
sestiden. På EUV skal der anvendes en voksentilpasset fagdidaktik og pædagogik, samtidig
med at der vil være mulighed for samlæsning mellem unge og voksne på grundforløbets an-
den del og på hovedforløbet, hvor det findes relevant.
Det vil på flere måder være en stor udfordring for skolerne at skulle implementere den nye re-
form, herunder fx at skulle gennemføre RKV i en hidtil uset stor skala på landsplan. Hertil
kommer, at det i sig selv vil være interessant at følge udviklingen i aktiviteten set i lyset af re-
geringens mål om, at flere ufaglærte skal have mulighed for at blive faglærte, og at reformen
skal gøre det mere attraktivt for de ufaglærte at tage en erhvervsuddannelse.
EVA ønsker med dette projekt at følge implementeringen af voksensporet fra starten med
særligt fokus på følgende spørgsmål:
• Hvad betyder reformen for aktiviteten, herunder især hvor mange ufaglærte der bliver fag-
lærte?
• Hvor meget afkortes uddannelsestiden, herunder i forhold til både skoledelen og praktik-
delen?
• Hvilke kriterier lægges til grund for afkortningerne?
• Hvilke værktøjer og metoder anvendes til RKV?
• I hvilket omfang anvendes der voksentilpasset fagdidaktik og pædagogik på voksensporet?
Projektet tilrettelægges dels som en løbende kortlægning af uddannelsesaktiviteten mv., dels
som en formativ evaluering, der sigter mod at opsamle erfaringer, der kan inspirere erhvervs-
skolerne i deres arbejde med at omsætte reformens intentioner til praksis.
AMU’s rolle i forhold til arbejdsmarkedet
Formålet med arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er at understøtte et fleksibelt arbejdsmar-
ked ved at give både ufaglærte og faglærte mulighed for løbende at tilegne sig kvalifikationer
og kompetencer, som efterspørges på arbejdsmarkedet. AMU har dog gennem en årrække
oplevet et fald i aktiviteten og især et fravalg af AMU fra virksomhedernes side. Både centralt
og lokalt mangler der viden om, hvorfor virksomhederne fravælger AMU, og om det er be-
stemte typer af virksomheder, som fravælger AMU.
Der er igangsat flere initiativer, som kan få en positiv betydning for AMU-aktiviteten. Med af-
talen 1 mia. kr. til mere og bedre voksen- og efteruddannelse (VEU-milliarden), som blev ind-
Handlingsplan 2015
20
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0021.png
gået mellem regeringen, LO og DA i foråret 2014, bliver der fx afsat knap 645 mio. kr. til en
række tiltag i årene 2015-20, som skal styrke ufaglærte og faglærtes muligheder for deltagel-
se i almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Denne undersøgelse vil sætte fokus på virksomheders brug af AMU og dels give viden om,
hvilke virksomhedstyper henholdsvis brancher der (ikke) anvender AMU, dels give forklaringer
på virksomhedernes fravalg. Undersøgelsen har til formål at give en status i 2015 og tilrette-
lægges med potentiale for, at undersøgelsen følges op af en undersøgelse i fx 2018 eller
2019, når tiltagene fra bl.a. aftalen om VEU-milliarden har virket i nogle år.
Undersøgelsen vil for det første basere sig på en spørgeskemaundersøgelse blandt virksomhe-
der. Spørgeskemaundersøgelsen vil være en opfølgning på og udvidelse af spørgeskemaun-
dersøgelser, som EVA gennemførte i henholdsvis 2007 og 2011 af virksomheders brug og
vurderinger af AMU. Undersøgelsen kan dermed også belyse en evt. udvikling i virksomheder-
nes anvendelse af og syn på AMU. For det andet gennemføres en registerundersøgelse for at
få tilvejebragt et billede af udviklingen af forskellige branchers og typer af virksomheders brug
af AMU.
Undersøgelsen skal bidrage med den hidtil manglende viden om faldet i virksomheders anven-
delse af AMU, og resultaterne fra undersøgelsen vil have interesse for beslutningstagere, plan-
læggere og andre interessenter omkring AMU, både centralt og lokalt.
Handlingsplan 2015
21
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0022.png
7
Tværgående projekter
Følgeevaluering af den nye pædagoguddannelse
Det er en ny og reformeret pædagoguddannelse, de nyoptagne studerende påbegyndte i au-
gust 2014. Målsætningerne med reformen er at sikre højere faglighed og kvalitet i uddannel-
sen, at styrke de studerendes handlekompetencer og skabe bedre sammenhæng med praksis,
at øge specialiseringen og arbejdsmarkedsrelevansen og endelig at styrke de studerendes
tværprofessionelle kompetencer. Reformen indebærer bl.a., at der er formuleret fælles, natio-
nale kompetencemål for alle dele af uddannelsen, at de studerende nu får fire praktikperioder
i løbet af uddannelsen i stedet for tre, og at de skal vælge specialisering allerede efter første
studieår.
EVA ønsker at følge professionshøjskolernes implementering af den nye pædagoguddannelse
gennem en række evalueringer af delaspekter af reformen i årene 2015-16. EVA vil særligt se
på den nye specialisering inden for dagtilbudspædagogik, som mere målrettet skal tilgodese
kompetencebehovene på dagtilbudsområdet. Formålet er at kortlægge og vurdere de nye ini-
tiativer og modeller, som professionshøjskolerne vælger for at opfylde reformens målsætnin-
ger. EVA vil samtidig undersøge, i hvilken grad professionshøjskolerne inddrager og samarbej-
der med praksisfeltet, forskningsmiljøer og aftagere om den konkrete udmøntning af refor-
men. EVA overvejer at evaluere følgende delaspekter:
• Ændringer i det konkrete faglige indhold og tilrettelæggelse af undervisningen i udvalgte
fag, fx med fokus på fagligt niveau, kobling til kompetencemål og varetagelse af merit-
overførsler pædagoguddannelserne imellem
• Vidensgrundlaget på de enkelte udbud af pædagoguddannelsen og anvendelsen af resul-
tater fra forsknings- og udviklingsprojekter i undervisningen, fx med fokus på de enkelte
specialiseringer og på undervisernes kompetencer, faglige ajourføring og deltagelse i sam-
arbejdsprojekter
• Tilegnelsen af handlekompetencer, tværfaglige kompetencer og kompetencer til at inddra-
ge børneperspektiver som forudsætning for kvalificering af det pædagogiske arbejde, fx
med fokus på begrebsforståelsen, det faglige indhold i undervisningen, praksisinddragelse,
brugen af forskellige undervisningsformer og sammenhængen og arbejdsdelingen mellem
de teoretiske og praktiske uddannelseselementer samt udprøvningen af disse kompetencer
• Udprøvningen af såvel teoretiske og praktiske moduler og uddannelseselementer, fx med
fokus på prøveformernes sammenhæng med de fælles kompetencemål og på prøverne ef-
ter praktikperioderne, herunder eksaminatorers og øvrige deltageres forudsætninger
• Foreløbige virkninger af den øgede specialisering, fx med fokus på studenterpopulationens
sammensætning og faglige forudsætninger, søgnings- og optagemønstre og dimensione-
ringens kobling til arbejdsmarkedets behov mv.
EVA vil tilrettelægge evalueringen endeligt efter en dialog med interessenterne. Evalueringen
skal afdække, hvordan de forskellige udbud konkret arbejder med at opfylde intentionerne
med den nye pædagoguddannelse. Formålet er, at professionshøjskolerne og pædagogud-
dannelsens øvrige interessenter får gensidig inspiration og et grundlag for evt. revurdering og
tilpasning af initiativer og indsatser samt offentlig debat om reformen af Danmarks største ud-
dannelse.
Studiekompetence efter gymnasiereformen
Et centralt formål med reformen af de gymnasiale uddannelser, der trådte i kraft i 2005, var at
styrke studenternes studiekompetence, dvs. deres forudsætninger for at vælge og gennemføre
en videregående uddannelse. EVA gennemførte i 2010 en evaluering af studiekompetence ef-
Handlingsplan 2015
22
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0023.png
ter andet gennemløb af reformen blandt studenter fra de treårige gymnasiale uddannelser,
som var begyndt på en lang eller mellemlang videregående uddannelse. Evalueringen pegede
på, at der var et godt match mellem intentionerne i reformen og de kompetencer, som studie-
lederne på de videregående uddannelser efterspurgte. Det var imidlertid for tidligt at vurdere,
om studenterne rent faktisk besad disse intenderede kompetencer ved begyndelsen af en vide-
regående uddannelse.
I 2015 vil der være gennemført syv gennemløb af reformen, og det vil være relevant at genta-
ge dele af evalueringen og dermed skabe det første reelle billede af studiekompetence blandt
studerende på videregående uddannelser efter gymnasiereformen. Fokus vil være todelt. For
det første ønsker vi at evaluere, om der er en sammenhæng mellem de kompetencer, som ef-
terspørges på de videregående uddannelser, og de kompetencer, som studenterne har med
sig fra gymnasiet. For det andet ønsker vi at se på selve overgangen til de videregående ud-
dannelser og på, hvordan man på de videregående uddannelser modtager studiestarterne.
Alle fire gymnasiale uddannelser vil indgå, og informanter i evalueringen vil være studieledere
og studerende på mellemlange og lange videregående uddannelser. Der vil blive gennemført
spørgeskemaundersøgelser suppleret med interviews. De primære målgrupper vil være politi-
kere og uddannelsesplanlæggere på centralt niveau og på de videregående uddannelser. Se-
kundært vil evalueringen have interesse blandt ledere og lærere på de gymnasiale uddannel-
ser.
Praksisudvikling, der virker
Gennem en årrække har EVA arbejdet med at formidle og opbygge evalueringskapacitet
blandt pædagoger, lærere, ledere og ansatte i kommunale forvaltninger på både dagtilbuds-
området og grundskoleområdet. På de såkaldte EVA-dage, som også har dannet ramme om
formidlingen af EVA’s viden fra konkrete evalueringsprojekter, har alle kommuner haft tilbud
om at invitere udvalgte lærere, pædagoger, ledere og kommunale repræsentanter til kursus-
dage, hvor EVA-konsulenter i løbet af en dag har introduceret deltagerne til tilgange og red-
skaber til evaluering og bidraget med viden om specifikke emner, der har været genstand for
EVA’s evaluering.
Med handlingsplanen for 2014 igangsatte vi en systematisk opsamling af de erfaringer, vi har
gjort på tværs af dagtilbuds- og grundskoleområdet. I forlængelse heraf skal der, jf. Hand-
lingsplan 2014, udvikles nye indsatser og metoder, som vi kan tilbyde kommuner for at under-
støtte praksisudvikling. Desuden skal de opsamlede erfaringer bidrage til udviklingen af et lig-
nende koncept på ungdomsuddannelsesområdet.
I 2015, når koncepterne er klar, planlægger vi at tilbyde og gennemføre aktiviteter for og med
kommuner, skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner, der bidrager til at understøtte prak-
sisudvikling lokalt.
Anvendelsen af it i uddannelsessystemet
I Danmark bruges it i høj grad i undervisningen. Det viser resultaterne af den seneste TALIS-
undersøgelse. Danske lærere skiller sig sammen med norske lærere ud fra lærerne i de øvrige
lande, idet de angiver, at eleverne bruger it i et omfang, der er højere end i de øvrige lande.
Undersøgelsen viser dog samtidig, at der er store forskelle på, hvor meget it bruges. Således
bruges it mindst i indskolingen og på mellemtrinnet og mere i udskolingen og på ungdoms-
uddannelserne. Men selvom lærernes svar viser, at eleverne i Danmark ofte bruger it, siger det
ikke noget om, hvordan it anvendes. I TALIS-undersøgelsen kan man således ikke sondre mel-
lem den brug af it, der knytter sig til, at nogle elever fx vælger at tage noter på en bærbar
computer, og den brug af it, der er udtryk for, at lærerne bevidst anvender it til understøttelse
af læring.
TALIS-undersøgelsen viser desuden, at danske lærere både i grundskolen og på ungdomsud-
dannelser har deltaget i meget kompetenceudvikling inden for brug af it. Ikke desto mindre
oplever de danske grundskole- og ungdomsuddannelseslærere et behov for kompetenceudvik-
ling inden for anvendelse af it som pædagogisk redskab.
Handlingsplan 2015
23
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0024.png
EVA gennemfører derfor en kvantitativ kortlægning af brugen af it i undervisningen. Formålet
er at få uddybet resultaterne fra TALIS, hvad angår brugen af og behovet for kompetenceud-
vikling inden for it. Hvordan bruges it i undervisningen i de forskellige dele af skolesystemet?
Og hvilket behov oplever lærerne med hensyn til kompetenceudvikling. Undersøgelsen går på
tværs af grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet.
Handlingsplan 2015
24
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0025.png
8
Netværk
EVA deltager i netværk af organisationer, der arbejder med uddannelse, evaluering og kvali-
tetsudvikling, for at følge med i den internationale og evalueringsfaglige udvikling. Derudover
deltager instituttet i en række aktiviteter i samarbejde med nationale og internationale organi-
sationer, og vi prioriterer at have en tæt kontakt til evalueringsinstitutioner i andre lande.
Deltagelsen i netværk har til formål at styrke EVA’s position som nationalt videnscenter for den
internationale udvikling på dagtilbuds- og uddannelsesområdet og inden for evaluering. Desu-
den giver netværksdeltagelsen os mulighed for at formidle danske forhold og succeser og
dermed bidrage til den internationale udvikling på området.
I 2015 vil vi prioritere en aktiv rolle i følgende netværk:
Dagtilbud for børn
ICSEI-netværk om Early Childhood Education and Care
ICSEI (International Congress for School Effectiveness and Improvement) er en international
organisation, der har eksisteret i mere end 40 år, hvor politikere, embedsværk, forskere og
praktikere fra hele verden mødes én gang årligt. Organisationen har traditionelt haft fokus på
skoleområdet, men med det øgede globale fokus på værdien af dagtilbudsområdet som arena
for tidlige indsatser med henblik på at sikre børns udvikling, læring og dannelse som sam-
fundsborgere er der i regi af ICSEI i 2009 etableret et ECEC-netværk (Early Childhood Educati-
on and Care), hvor vi varetager netværksledelsen. Kongressen og netværket giver os indblik i
international forskning og globale trends og strømninger samt mulighed for erfaringsudveks-
ling om kvalitetsudvikling i feltet mellem policy, forskning og praksis.
Nordic Network on ECEC
Det nordiske netværk består af deltagere fra de nordiske landes ministerier og statslige evalue-
ringsinstitutioner, der beskæftiger sig med dagtilbudsområdet. Netværket mødes en til to
gange om året med henblik på at udveksle viden om og erfaringer med nordiske tiltag inden
for området samt at opnå mulighed for koordinering af evalueringer og undersøgelser de nor-
diske lande imellem. Vi deltager i netværkets møder med bl.a. oplæg om resultater fra vores
undersøgelser og evalueringer.
EECERA – Special Interest Group on Young Children’s Perspectives
Den årlige europæiske konference om uddannelsesforskning EECERA (European Early Child-
hood Education Research Association) har eksisteret i godt 20 år. I regi af EECERA er der etab-
leret flere netværk (SIG’er, Special Interest Groups), hvor vi deltager i et netværk om inddra-
gelse af børneperspektiver. I netværket deltager forskere fra de europæiske lande samt New
Zealand og Australien. Gennem deltagelse i netværket får vi opdateret viden om eksisterende
og kommende forskningsprojekter og resultater, ligesom det giver mulighed for metodisk
sparring og erfaringsudveksling om inddragelse af børneperspektiver i EVA’s evalueringer.
Handlingsplan 2015
25
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0026.png
Grundskole og ungdomsuddannelse
Nordisk skolenetværk
Vi er medlem af Nordisk skolenetværk, et netværk for nordiske institutioner, der gennemfører
evalueringer og analyser på skoleområdet. Netværket bliver brugt til tværgående drøftelser af
fælles temaer som kvalitetssikring, test og afgangsprøver, deltagelse i internationale undersø-
gelser, metodeudvikling m.m. Desuden nedsættes der efter behov arbejdsgrupper, ligesom
netværket indimellem fungerer som ramme om fælles projekter.
EVA deltager desuden i en række internationale konferencer – ofte med oplæg – i regi af:
• ICSEI (The International Congress for School Effectiveness and Improvement)
• EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training)
• EERA (European Educational Research Association)
• ECER (European Conference on Educational Research)
• NORDYRK (Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk).
Videregående uddannelse og voksen- og efteruddannelse
ENQA
EVA er fuldgyldigt medlem af ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher
Education). ENQA er en sammenslutning af europæiske evalueringsorganisationer inden for
videregående uddannelse og er det væsentligste internationale netværk på det videregående
område. Sammenslutningen spiller en central rolle i Bologna-processen.
NOQA
Vi deltager i NOQA (Nordic Quality Assurance Network in Higher Education), som er et net-
værk for nordiske institutioner, der arbejder med kvalitetssikring inden for videregående ud-
dannelse. Netværket har som hovedformål at udarbejde et fælles årligt projekt, og resultater-
ne af projektet formidles efterfølgende til europæiske kvalitetssikringsorganisationer og ud-
dannelsesinstitutioner.
Dansk Universitetspædagogisk Netværk
Vi deltager i DUN, der er de danske universiteters forening for universitetspædagogik og stu-
dieudvikling. DUN har til formål at udvikle universitetsuddannelsernes og universitetsundervis-
ningens kvalitet og samler bl.a. undervisere og pædagogiske konsulenter fra universiteterne.
DUN fremme dette gennem at skabe netværk og aktiviteter for medlemmerne og ved at tage
initiativ til nyhedsbreve, arrangementer og udgivelsen af Dansk Universitetspædagogisk Tids-
skrift.
Voksenpædagogisk Forum
EVA tager del i et netværk, der går på tværs af det danske voksenuddannelsessystem. Vok-
senpædagogisk Forums primære ambition er at holde liv i debatten om voksenpædagogik,
bl.a. ved at skabe platforme for udveksling af erfaring, viden og ideer om voksenpædagogik
og -uddannelse. Forummet primære aktiviteter er en stor konference i foråret (ca. 100 delta-
gere) og et seminar i efteråret for forummets referencegruppe (ca. 30 deltagere).
Evaluerings- og metodefaglige netværk
DES
Vi er medlem af DES (Dansk EvalueringsSelskab) og deltager med oplæg i selskabets årlige
konference. Desuden har vi haft en bestyrelsespost i DES siden september 2014. Formålet med
selskabet er at være platform for erfaringsudveksling og diskussion af evalueringsfaglige pro-
blemstillinger, herunder udviklingen inden for evalueringsteori og -metode, nyttiggørelse af
evalueringsresultater, faglig udvikling og standarder for god evalueringspraksis.
Handlingsplan 2015
26
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0027.png
AEA
Vi er medlem af AEA (American Evaluation Association) og deltager ofte i de årlige konferen-
cer. AEA er en international sammenslutning af evaluatorer, hvis mission bl.a. er at udvikle
evalueringspraksisser og -metoder, øge anvendelsen af evaluering og understøtte evaluering
som en profession.
Selskab for Surveyforskning
Vi er repræsenteret i Selskab for Surveyforsknings bestyrelse og deltager desuden i selskabets
ca. fire årlige halvdagsarrangementer. Selskab for Surveyforskning har til formål at være forum
for tværvidenskabelig diskussion og erfaringsudveksling om fremme af forskning i og anven-
delse af surveymetoder, dvs. undersøgelser ved hjælp af spørgeskemaer. Selskabet har desu-
den til formål at udveksle viden med beslægtede selskaber, såvel nationale som internationale.
ESRA
Vi er medlem af ESRA (European Survey Research Association), en europæisk pendant til det
danske Selskab for Surveyforskning. Vi deltager i den konference, der afholdes hvert andet år.
Handlingsplan 2015
27
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0028.png
9
Oversigt over projekter
Område og projekt
År
Dagtilbud for børn:
Skandinavisk forskning på dagtilbudsområdet
Årsmagasinet Bakspejlet
Pædagogisk tilsyn i dagtilbud
Børneperspektiver i kvalitetsudvikling
Fokus på natur og naturfænomener
Skandinavisk forskning på dagtilbudsområdet
Årsmagasinet Bakspejlet
Forskningsinspireret pædagogisk praksis
Evaluering af arbejdet med læring af 0-2-årige børn
Skandinavisk forskning på dagtilbudsområdet
Årsmagasinet Bakspejlet
Samarbejde mellem forældre og dagtilbud
Effekten af sprogvurderinger for treårige
Pædagogisk brug af it og digitale medier
Grundskole:
Undervisning på mellemtrinnet
Udviklingsprojekt om systematisk brug af data
Udskoling
Effekten af 10. klasse (del 3 af evalueringen af folkeskolens 10. klasse)
AVID (Advancement Via Individual Determination) i en dansk kontekst
Ledelse af undervisning og læring
Skoleledelsen – opfølgning på 2006
Inklusion i folkeskolen
Læringsmål i folkeskolens undervisning
Når fagprofessionelle er sammen om undervisningen
Magasinet Undervisning – for alle
Formidling af viden om god undervisning på mellemtrinnet
Ungdomsuddannelse:
Ledelse på erhvervsuddannelserne
Arbejdet med en heterogen elevgruppe i gymnasiet
Effekter af gymnasiereformen
Uddannelsesparathed og tilbud til ikke-uddannelsesparate
Undervisningsevaluering
De ufaglærte studenter
Hf og hvad så?
Karaktergivning i gymnasiet – hvordan bliver karakterer til?
Teamorganisering på erhvervsuddannelserne
Magasin om erhvervsuddannelserne
Fortsættes næste side…
2013
2013
2013
2013
2013
2014
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2013
2013
2014
2014
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2013
2013
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
Handlingsplan 2015
28
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 146: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2015, fra undervisningsministeren
1524827_0029.png
… fortsat fra forrige side
Videregående uddannelser:
Nye undervisningsformer
Innovation og de videregående uddannelser
Læringsressourcer til de studerende
Undervisningsevaluering
Opfølgning på kvalitetsudvalgets arbejde
Talentudvikling på masseuddannelserne
Hvordan ser studenterpopulationen ud efter de senere års stigende optag?
Leverer uddannelsesinstitutionerne fuldtidsuddannelser?
DVU-paneler til løbende målinger af reformer mv.
Voksen- og efteruddannelse:
Fra ufaglært til faglært
Voksenpædagogiske miljøer
Danskuddannelse til voksne udlændinge
Voksenvejledning
Merit og realkompetencevurdering på erhvervsuddannelserne
Effekt af lederuddannelse
Hvilken forskel gør FVU med hensyn til at styrke danskernes læsefærdigheder?
Følgeevaluering af voksensporet i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen
AMU’s rolle i forhold til arbejdsmarkedet: Udfordringer og fremtidsmuligheder
Tværgående projekter:
Overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelser
Optagesystemet til de videregående uddannelser
Metodeværktøjskassen på www.eva.dk
Metodeværktøjskassen på www.eva.dk
Følgeevaluering af den nye pædagoguddannelse
Studiekompetence efter gymnasiereformen
Praksisudvikling, der virker
Anvendelsen af it i uddannelsessystemet
2013
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2013
2013
2013
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2013
2013
2013
2014
2015
2015
2015
2015
Handlingsplan 2015
29