Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1523227_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 203 (Alm. del – bilag 119):
I brev af 18. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 203:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Dansk Blindesamfund
om den synsfaglige støtte til børn, unge og voksne, jf. BUU alm. del –
bilag 119.
Hvilke overvejelser gør ministeren sig om at styrke tilbud og støtte til
blinde og stærkt svagseende børn?”
Svar:
Regeringen indgik i november 2013 en politisk aftale om en kvalificeret
indsats for grupper med særlige behov med tilslutning fra samtlige partier
i Folketinget.
Med aftalen blev der bl.a. skabt nye rammer for at understøtte en styrkel-
se af tilbud og støtte til børn og unge med alvorlig synshandicap på
grundlag af evalueringen af kommunalreformen.
Den politiske aftale er med virkning fra den 1. juli 2014 blevet imple-
menteret dels ved etableringen af en national koordinationsstruktur på
det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde, dels ved
samling af specialrådgivningen i VISO samt ved at give mulighed for, at
kommunerne kan overtage de lands- og landsdelsdækkende undervis-
ningstilbud med virkning fra 1. juli 2014.
Den nationale dialogbaserede koordinationsstruktur skal fremme et bed-
re samarbejde og koordination mellem regioner og kommuner om de
mest specialiserede tilbud, og herunder tilbud til børn og unge med al-
vorlige synshandicap.
Der var i forbindelse med indgåelsen af den politiske aftale bred opbak-
ning til, at det fortsat er kommunernes ansvar at give alle børn og unge
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 256 og 257 om tilrettelæggelsen og organisationen af tilbud og støtte til blinde og stærkt svagtseende børn og unge og forankring, udvikling og formidling af viden, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
med særlige behov et fyldestgørende undervisningstilbud og den nød-
vendige støtte.
Socialstyrelsen har i samarbejde med Undervisningsministeriet imidlertid
fået en række redskaber og beføjelser til at komme i dialog med kommu-
ner om, hvordan der kan skabes bedre samarbejde og koordination på
tværs af kommuner og regioner, og også på landsplan, for at styrke tilbud
og støtte til de meget små målgrupper og herunder børn og unge med
alvorlige synsnedsættelse.
Det har bl.a. betydet, at der pr. 1. november 2014 er kommet en central
udmelding på området for børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
Det fremgår af den centrale udmelding, med henvisning til evalueringen
af kommunalreformen, at baggrunden for den centrale udmelding er, ”at
udviklingen har medført bekymring for, om der fremover vil være til-
strækkeligt udbud af højt specialiserede indsatser og tilbud på det mest
specialiserede specialundervisningsområde til målgruppen, som kan un-
derstøtte, at børn med alvorligt synshandicapbaggrunden får tilstrække-
ligt specialiserede indsatser og tilbud tilpasset deres behov”.
Det følger videre af den centrale udmelding, at den har til formål at sikre
”at de nødvendige højt specialiserede indsatser og tilbud tilpasset mål-
gruppens behov er til stede på nationalt plan og tilgængelige for kommu-
nerne. Målgruppens volumen og kompleksitet forudsætter koordination
og planlægning på tværs af kommuner og regioner.”
Den centrale udmelding betyder, at Socialstyrelsen er i en løbende dialog
med kommunerne om, hvordan de tilrettelægger og koordinerer de højt
specialiserede indsatser og tilbud til målgruppen.
Senest den 1. marts 2016 skal der foreligge en samlet afrapportering fra
kommunerne som grundlag for, at Socialstyrelsen i samarbejde med Un-
dervisningsministeriet kan tage stilling til, om der er behov for at tage
yderligere skrift til at understøtte samarbejde og koordination på tværs af
kommuner og regioner for at sikre de nødvendige indsatser og tilbud.
VISO i Socialstyrelsen har som nævnt samtidig fået ansvar for, at der
udvikles og leveres højt specialiserede rådgivningsydelser til kommuner
og skoler gennem et leverandørnetværk med tilknytning til praksis.
Med den nationale koordinationsstruktur og VISO’s overtagelse af an-
svaret for at tilvejebringe specialrådgivningsydelserne og vidensudvikling
samt kommunernes mulighed for at overtage tilbuddene, er der skabt en
ny ramme for, at institutionerne kan udvikles, så de kan imødekomme
behovene.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 256 og 257 om tilrettelæggelsen og organisationen af tilbud og støtte til blinde og stærkt svagtseende børn og unge og forankring, udvikling og formidling af viden, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
Det er regeringens mål at understøtte en dynamisk udvikling af de spe-
cialiserede specialundervisningstilbud og specialrådgivningen for at sikre,
at der også i fremtiden er de fornødne tilbud, og for at den specialiserede
viden fastholdes og udvikles i tilknytning til praksis som grundlag for at
styrke kommunernes vidensgrundlag bl.a. i forbindelse med inklusion.
Dansk Blindesamfund foreslår, at de to landsdækkende institutioner In-
stituttet for Blinde og Svagsynede og Synscenter Refsnæs samles i et na-
tionalt ressourcecenter, der bl.a. skal have forpligtelse til specialrådgiv-
ning af børn, unge og voksne med synshandicap.
Jeg bemærker hertil, at der efter den gældende lovgivning om kommu-
nernes styrelse, er mulighed for at etablere et samarbejde mellem to eller
flere kommuner om at drive et lands- eller landsdelsdækkende undervis-
ningstilbud. Det følger af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Ved etablering af et sådant samarbejde er der mulighed for at fravige
kommunernes stedlige og saglige kompetenceområde og for at fravige
princippet om, at det er kommunalbestyrelsen, der er den kompetente og
ansvarlige myndighed for alle kommunens anliggender. Aftalen om et
sådant samarbejde skal godkendes af Statsforvaltningen.
En kommunalbestyrelse kan således i forbindelse med overtagelsen af et
regionalt lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud gå sammen
med andre kommuner om at drive undervisningstilbuddet.
Jeg kan endvidere oplyse, at det i lighed med ordningen på det specialise-
rede sociale område, nu er fastsat, at Kontaktudvalget mindst én gang i
hver valgperiode skal drøfte, om der i regionen er lands- eller landsdels-
dækkende undervisningstilbud, der kan overtages af kommunerne.
Jeg har tillid til, at de nye samlede rammer for indsatsen for grupper med
særlige behov vil være med til at styrke at styrke undervisningstilbuddene
og støtten til børn og unge med alvorlige synshandicap og dermed deres
deltagelse i folkeskolens faglige og sociale fællesskab som grundlag for at
give dem de bedste chancer for at få en ungdomsuddannelse, der kan
give adgang til et job eller videre uddannelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini